Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser
 
spacer
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Implementering af forskellige pædagogiske modeller

For nogle år siden, da it-støtten til tekstoplæsning var relativ nyt på mellemtrinnet, besluttede mange skoler at forsyne læseusikre elever med it-rygsække.

En fordel ved denne løsning er, at eleverne har det hele samlet ét sted. I rygsækken er der plads til en bærbar computer med den nødvendige software, strømforsyning mv. En ulempe ved den løsning er, at eleverne er nødt til at bringe it-rygsækken med frem og tilbage mellem skole og hjem.

Den er stadigvæk relevant, hvis det viser sig at være den bedste måde, hvorpå skolen kan støtte nogle elever med læse- og skrivevanskeligheder. Efterhånden er denne måde at støtte eleverne på dog blevet overhalet af en anden løsning. På de fleste skoler har eleverne i dag adgang til læse- og skrivestøtten via skolens almindelige it-udstyr.

Det kan ses som en naturlig fortsættelse af udviklingen på it-området, hvor en tyveårig indsats har skabt stadig bedre muligheder for eleverne for at behandle tekster og andre udtryk samt søge oplevelser og oplysninger via en computer.

Efterhånden bliver software til oplæsning og stave- og skrivestøtte lige så udbredt som software til at behandle tekster og browse på internettet.

Mange skoler anskaffer også elevlicenser, så de kan stille softwaren til rådighed hjemme hos eleverne. På Østre Skole og Søndervangskolen kan alle elever for eksempel få en kopi med hjem, og på Mølleskolen kan eleverne selv hente softwaren via en hjemmeside.

Hermed har de kun behov for at overføre de tekster og andre udtryk, som eleverne læser eller selv skriver, mellem skole og hjem. De kan benytte skolens intranet til dette formål. På skolens pædagogiske servicecenter kan de også låne en USB memory stick sammen med trykte bøger (figur 3).

Figur 3. Trykte og digitale bøger til hjemlån (Østre Skole)

illustration