![]() |
---|

![]() |
Igangsætning på skolerneSkolelederen igangsætter forandringsprocesser, hvor lærere og andre pædagogiske medarbejdere dels gør status over skolens nuværende praksis og læringsmiljø, dels formulerer en vision for udvikling af denne praksis og dette miljø. En status kan afdække, om den pædagogiske praksis eller læringsmiljøet påfører eleverne vanskeligheder. De enkelte klasseteam kan bidrage med hver deres fortælling om, hvorvidt de har iagttaget disse vanskeligheder. Tilsammen kan disse fortællinger tegne et billede af, om og i hvilket omfang elevernes udbytte af undervisningen og lærelyst hæmmes af læse- og skriveopgaver, som er for vanskelige. På baggrund af statusundersøgelsen kan skoleledelsen derpå tage initiativ til at formulere en vision på dette område. Hensigten kan blandt andet være, at skolen bliver et godt sted at være og et godt sted at lære for alle – også de læseusikre elever. Visioner er billeder af den fremtid, man vil skabe på den enkelte skole eller afdeling. For at danne disse billeder kan skolens pædagogiske medarbejdere begynde med at forestille sig, hvordan de ønsker, at læseusikre elever skal udfordres om et til to år. Det bedste resultat opnås, hvis skolens leder tager initiativ til et fælles visionsarbejde, som bygger på skolens værdier. På Søndervangskolen har medarbejderne for eksempel skabt en sådan vision for skolens praksis og læringsmiljø på 3.-4. trin (boks 13). Boks 13.
Endvidere kan skolens ledelse i fællesskab søge svar på tre sæt spørgsmål:
Derefter kan de sammenholde den ønskede tilstand med den nuværende situation og nøje overveje, hvad der skal til for at realisere visionen. Hermed kan de pege på tiltag, som bevirker, at færre elever skal have specialundervisning. Visionsarbejdet kan afsluttes med, at ledelsen aftaler de væsentligste skridt fra idé til handling. Denne handleplan kan derpå danne rammen om indsatsen i et til to år. Når den tid er gået, kan hovedaktørerne gøre status igen og justere planen på baggrund af de hidtidige erfaringer med at inddrage it i undervisningen.
|
---|