Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser
 
spacer
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Visitation af elever

Der er ikke krav om, at eleven skal indstilles til en vurdering på PPR, hvis det antages, at elevens særlige behov i undervisningen kan opfyldes inden for rammerne af den almindelige undervisning – og elevens skolesituation i øvrigt ikke giver anledning til alvorlig bekymring.

I folkeskoleloven og i bekendtgørelsen om specialpædagogisk bistand (note 11) anvendes begreberne henvisning og indstilling, hvis normalundervisning ikke er i stand til at dække elevernes behov.

Forskellen på, om eleven bliver henvist til specialundervisning eller får øget udbytte af normalundervisningen gennem passende tiltag, kan markeres ved, at klasseteamet anvender begrebet visitation.

Visitation skal opfattes bredt som: afdækning af elevernes læsevanskeligheder og beskrivelse af passende foranstaltninger i normalundervisningen.

Fremgangsmåden kan omfatte:

  • afdækning af, om eleverne har alderssvarende forudsætninger for at forstå indholdet af tekster og behersker passende læsestrategier
  • beskrivelse af elevernes forskellige behov for ekstra støtte i normalundervisningen
  • beskrivelse af en indsats for at styrke elevernes læseudvikling, oplevelser, fordybelse og virkelyst samt brug af it til oplæsning og skrivestøtte.

Efter en periode kan klasseteamet vurdere, om og i hvilket omfang indsatsen har båret frugt.

Første gang kan det ske, når eleverne har benyttet it-støtten regelmæssigt i en periode på fire til seks uger.

 

skiller

11 - Undervisningsministeriet (2005). Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Lokaliseret den 17. november 2008 på www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25013