![]() |
---|

![]() |
Visitation af eleverDer er ikke krav om, at eleven skal indstilles til en vurdering på PPR, hvis det antages, at elevens særlige behov i undervisningen kan opfyldes inden for rammerne af den almindelige undervisning – og elevens skolesituation i øvrigt ikke giver anledning til alvorlig bekymring. I folkeskoleloven og i bekendtgørelsen om specialpædagogisk bistand (note 11) anvendes begreberne henvisning og indstilling, hvis normalundervisning ikke er i stand til at dække elevernes behov. Forskellen på, om eleven bliver henvist til specialundervisning eller får øget udbytte af normalundervisningen gennem passende tiltag, kan markeres ved, at klasseteamet anvender begrebet visitation. Visitation skal opfattes bredt som: afdækning af elevernes læsevanskeligheder og beskrivelse af passende foranstaltninger i normalundervisningen. Fremgangsmåden kan omfatte:
Efter en periode kan klasseteamet vurdere, om og i hvilket omfang indsatsen har båret frugt. Første gang kan det ske, når eleverne har benyttet it-støtten regelmæssigt i en periode på fire til seks uger.
11 - Undervisningsministeriet (2005). Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Lokaliseret den 17. november 2008 på www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25013
|
---|