Forside
Forord
Indledning
Dokumentation
Eksempler
Eksamen
Det eksperimentelle arbejde
Eksempler
Elevplan
Eksempler
Evaluering
Eksempler
Indhold
Eksempler
Links
Progression
Sikkerhed
Tilrettelæggelse af undervisningen
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Progression
For at kunne udnytte progressionen i den daglige undervisning er det en forudsætning, at man tager udgangspunkt i den enkelte elevs niveau, så eleven får mulighed for at arbejde både i dybden og i bredden med stoffet. Eleven skal lære at fordybe sig i stoffet og skabe sig et overblik herover.

Progressionen skal være tydelig igennem fagets forskellige niveauer og skal kunne genfindes i alle fagets områder og metoder.

Progression i fagets indhold 
Fagets indhold kan fastlægges fra det simple til det mere komplekse, eller mere komplekst stof kan der først arbejdes med på et enkelt niveau og senere på et mere komplekst. For eksempel med emnet udstødningsgasser i Mekanik, transport og logistikindgangen.

På F-niveau arbejder eleverne med:

  • De forskellige udstødningsgasser.
  • Test i værkstedet med 4-gastesteren.
  • Teori om lambda-sonden.
På E-niveau suppleres med følgende:
  • Teori om enkle kemiske processer i katalysatoren.
  • I forbindelse hermed afstemning af kemiske ligninger.
På D-niveau suppleres med følgende:
  • Teori om de kemiske processer i katalysatoren.
  • Brændstoffer i fremtidens biler.
  • Eventuelt arbejde med brændselsceller.
Progression i opgaverne 
Opgaverne kan være mere eller mindre åbne, så progressionen sikres ved, at eleverne efterhånden arbejder med mere åbne opgaver i form af åbne problemstillinger. Eksempelvis:
  • På F-niveau skal eleverne i forbindelse med beregninger kunne indsætte i formler, for eksempel udføre beregninger ved anvendelse af Ohm's lov.
  • På E-niveau skal eleverne i forbindelse med beregninger kunne anvende mere komplekse formler, f.eks. til beregning af erstatningsmodstanden i en parallel modstandskobling. Eleverne skal kunne forklare eventuelle sammenhænge mellem den enkelte branche og den teknologiske udvikling, og hvordan det påvirker hverdagen. Det kan for eksempel være begrundelser for at udstyre biler med katalysatorer, sammenhæng mellem forurening og energiforbrug, tilsætningsstoffer i fødevarer eller brug af forskellige emballagetyper.
  • På D-niveau skal eleverne kunne anvende, vurdere og udvælge mere komplekse fysiske, kemiske og matematiske modeller til beskrivelse af virkeligheden. De skal kunne udføre beregninger med stor sikkerhed, og de skal udvise selvstændighed i valg af arbejdsform og metode. De skal kunne forholde sig til sammenhængen mellem den aktuelle branche og den teknologiske udvikling, og hvilke konsekvenser der kan forventes i forhold til det nære og fjerne miljø.

Man kan udarbejde opgaver til de forskellige niveauer eller have supplerende opgaver til de elever, der går meget hurtigt frem. Til de svage elever kan der være supplerende opgaver, som understøtter elevens træning af de mest elementære øvelser. En række opgaver kan eventuelt afsluttes med en åben ekstraopgave, som giver de målrettede elever mulighed for at boltre sig.

Progression i arbejdsmetoder 
Progression kan findes i arbejdsmetoderne, hvor den naturvidenskabelige arbejdsmetodes korrekthed langsomt udvikles, og hvor der efterhånden inddrages mere og mere komplekst udstyr til dataopsamling og bearbejdning. Der kan arbejdes med progression i forhold til, at eleverne arbejder med for eksempel standardeksperimenter og senere selv formulerer og designer et undersøgelsesforløb.

Eleverne arbejder op gennem niveauerne mere og mere selvstændigt med eksperimenterne. De kan bedre og bedre analysere de forskellige resultater og eventuelt bruge disse til fremstilling af grafer og kurver.

Progression i arbejdsformer 
Arbejdsformerne kan også udvikles progressivt, så der løbende stilles krav om mere selvstændige arbejdsformer, hvor eleverne gradvis får større og større ansvar for arbejdet. Der kan også inddrages mere utraditionelle arbejdsformer som for eksempel arbejdet med cases, hvor en konkret virksomheds aktuelle produktionsforhold og naturfaglige problemstillinger kan inddrages som grundlag for undervisningen. Problemstillingerne kan være defineret på forhånd, eller eleverne kan selv identificere og formulere disse. Et eksempel her kunne være håndtering af affald i et værksted.

Progression i dokumentationen 
Kravene til godkendelse af dokumentationen stiger gennem niveauerne. På F-niveauet er det forståelsen af de naturvidenskabelige elementer i erhvervet, der er det centrale. Der kan ikke stilles krav om en større matematisk forståelse; at kunne udregne en størrelse ved hjælp af en matematisk formel er tilstrækkeligt.

På E-niveauet skal der være en større sikkerhed om begreber og naturfaglige arbejdsmetoder. Der skal være større sikkerhed i anvendelsen af enheder, eksperimenter skal bearbejdes og vurderes. Dokumentationer skal her også påvise de miljømæssige konsekvenser og sammenhængen med det faglige erhverv og det omgivende samfund.

På D-niveauet er der krav om faglig korrekthed og stor selvstændighed, og på C-niveauet skal elevens studiekompetence afspejles gennem en tydelig fordybelse i emnerne.

Eksempel på niveaudelt emne - rettet mod indgangen Mad til mennesker 

F-niveau: Emne om fedt
Eleven skriver her om forsøg med fedt, for eksempel om forsøg med fedts smeltepunkt eller undersøgelse af vandindholdet i forskellige fedtstoffer.
Temaopgaven indeholder desuden beskrivelse af de forskellige typer af fedtstoffer.

E-niveau: Emne om fedt
Eleven går mere i dybden i teorien om fedtstoffer og fortæller om dannelse af et fedtstof ved glycerol samt tre fedtsyrer, navngiver de forskellige grupper (carboxylsyregruppen) og fortæller om, hvordan vand fraspaltes ved bindingen sammen med glycerolmolekylet.

D-niveau: Emne om fedt
Eleven uddyber teorien om fedt og fortæller eventuelt om hærdning af fedt.

Eksempel på emne - rettet mod indgangen Produktion og udvikling 

F-niveau: Emne om korrosion
Eleverne skriver her om forsøg med korrosion og relaterer til spændingsrækken.

E-niveau: Emne om korrosion
På E-niveauet går eleverne mere i dybden med beskrivelse af de forskellige ioner, der dannes, og afstemmer ligninger.

D-niveau: Emne om korrosion
På D-niveauet suppleres eventuelt med processerne i fremstilling af jern.


Udskriv siden