Forside
Forord
Indledning
Dokumentation
Eksempler
Eksamen
Det eksperimentelle arbejde
Eksempler
Elevplan
Eksempler
Evaluering
Eksempler
Det afsluttende projekt i grundforløbet
Eksempler
Indhold
Eksempler
Links
Progression
Sikkerhed
Tilrettelæggelse af undervisningen
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Elevplan
Fagene skal være beskrevet i skolens lokale undervisningsplan, og heraf skal den didaktiske praksis fremgå. Det er altså ikke tilstrækkeligt med at henvise til fagenes fagbilag. Eksempelvis skal der, som beskrevet i kapitlet om undervisningens indhold, ske en udvælgelse af dette i forhold til det uddannelsesområde, som undervisningen er en del af, så der sikres sammenhæng i undervisningen mellem grundfaget og de øvrige fag i uddannelsen.

En del af faget kan beskrives i Elevplan, som derved udgør en del af den lokale undervisningsplan.

Erfaringerne viser, at det kan være vanskeligt at beskrive fagene i Elevplan således, at de lever op til kravet om synliggørelse af den undervisning, som eleverne skal have, og især synliggørelse af de mål, som eleven bliver bedømt i forhold til.

Måden at beskrive fagene på i Elevplan er afhængig af lokale beslutninger på skolerne, men et generelt råd i forbindelse med beskrivelsesarbejdet er, at der i beskrivelsen lægges stor vægt på at beskrive nedenstående kerneområder.

Beskrivelse af læringsaktivitet: Beskriv, hvad læringsaktiviteten omhandler, og tydeliggør, hvilke faglige og flerfaglige sammenhænge faget indgår i. Det er her, det skal være tydeligt, at eksempelvis naturfagsundervisningen har sammenhæng med den øvrige undervisning.

Beskrivelse af læringselementer: I beskrivelsen af læringselementet skal det indhold, som eleverne skal arbejde med, tydeliggøres, det vil sige, hvad eleverne skal arbejde med. Vigtigst af alt er, at målene for læringselementet konkretiseres, gerne i handlingsorienterede termer. Beskrivelsen kan eventuelt indledes med: "Eleven skal kunne…". Netop beskrivelsen af læringselementet er det, der dokumenterer undervisningen og de mål, som eleverne skal nå. Hermed bidrager beskrivelsen til både den lokale undervisningsplan og den lokale bedømmelsesplan. Beskrivelsen af læringselementerne er synlige for eleverne og kan sammen med beskrivelsen af læringsmiljøet være styrende for elevernes aktiviteter.

Beskrivelse af læringsmiljøet: I feltet til beskrivelse af læringsmiljøet kan de didaktiske overvejelser over undervisningen tydeliggøres i form af beskrivelse af elevens og lærerens aktiviteter og rammer herfor. Stilles der bestemte krav til eleven, kan de også tydeliggøres her. Feltet er et frit skrivefelt, der kan tilpasses de aktuelle behov.

Evaluering: Det er vigtigt at beskrive, hvordan evalueringen skal foregå, og hvad der indgår heri. Derved bliver grundlaget for elevens bedømmelse synliggjort, og det bliver muligt at begrunde en given bedømmelse.

I nedenstående eksempler, som er fra Elevplan og let tilrettede, er det på forskellig måde tydeliggjort, hvad undervisningen handler om, og også i de to eksempler, hvilke mål eleven skal nå. Eksempel 1, som er det mest komplette, viser især en velegnet måde at beskrive handlingsorienterede mål på, ligesom beskrivelsen af den didaktiske praksis er så tydelig, at eleven er klar over, hvad der skal foregå, og hvilke krav der stilles.

Eksempler 

TitelDownloads
Eksempel 1: Naturfag - Mekanik, transport og logistik WORD PDF
Eksempel 2: Naturfag - Fra jord til bord - Jordbrug WORD PDF
Eksempel 3: Naturfag - Mekanik, transport og logistik WORD PDF


Udskriv siden