Forside
Forord
Indledning
Dokumentation
Eksempler
Eksamen
Det eksperimentelle arbejde
Eksempler
Elevplan
Eksempler
Evaluering
Eksempler
Indhold
Eksempler
Links
Progression
Sikkerhed
Tilrettelæggelse af undervisningen
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Forord
Grundfagene fysik, kemi og naturfag blev med revisionen af grundfagsbekendtgørelsen i 2004 omfattet af væsentlige ændringer. Fagene fik en formålsbeskrivelse, der styrkede fagenes tilknytning til uddannelsernes øvrige fag, og målene for fagene blev beskrevet som handlingsrettede kompetencer. Rammerne for indholdet i fagene blev bredere og skal nu endnu mere tilpasses de forskellige erhvervsuddannelser. Eleverne skal arbejde med dokumentation af deres læring, og endelig er der ikke længere lodtrækning til eksamen.

Som opfølgning på disse ændringer har en projektgruppe udarbejdet herværende Råd og vink som inspiration til kolleger, som underviser i fysik, kemi eller naturfag i erhvervsuddannelserne.

Publikationen er udarbejdet som et fælles materiale til grundfagene naturfag, fysik og kemi og er udarbejdet på baggrund af gældende bekendtgørelser og vejledninger. Bekendtgørelserne fastlægger rammerne for undervisningen, eksamen m.m., og deres ordlyd er bindende. Vejledningen præciserer fagenes betingelser og angiver en retning, som skal være meget gode grunde til at fravige. Råd og vinkpublikationen skal tjene som inspiration til god praksis og kan hverken stå alene eller erstatte bekendtgørelserne eller fagenes vejledning.

Materialet skal ikke opfattes som fuldt dækkende for de tre fag og for alle fagenes niveauer. Der er lagt vægt på at give både gode råd og konkrete eksempler på god praksis og derigennem vejlede og inspirere undervisere. Eksemplerne er materiale til yderlig inspiration, og i nogle tilfælde er det muligt at downloade og foretage ændringer og tilpasninger af udvalgt materiale, så det måtte passe til et bestemt fagområde eller et bestemt niveau. Fagenes findes i en lang række erhvervsuddannelser, og der vil i alle tilfælde skulle ske en tilpasning til en aktuel didaktisk praksis, som bygger på et konkret uddannelsesområde.

Råd og vink er udarbejdet af en projektgruppe bestående af:

Jette Jensen, Erhvervsskolen Hamlet
Kim Gustafsen, Selandia
Karsten Skipper Jørgensen, Aalborg tekniske skole
Lisbeth Randlev Johnsen, Randers Tekniske Skole
Bodil Tange, EUC MIDT
Hella Johannesen, EUC MIDT

En stor tak til forfatterne for såvel de gode råd som for det omfattende arbejde med udvikling af materialet, som jeg håber, at mange lærere vil bruge som inspiration til egen undervisning.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af denne internetpublikation.

Ejnar Andersen
Fagkonsulent
Maj 2006


Udskriv siden