Forside
Forord
Indledning
Dokumentation
Eksempler
Eksamen
Det eksperimentelle arbejde
Eksempler
Elevplan
Eksempler
Evaluering
Eksempler
Indhold
Eksempler
Links
Progression
Sikkerhed
Tilrettelæggelse af undervisningen
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Indhold
I forbindelse med de seneste bekendtgørelsesændringer gældende for erhvervsuddannelserne er der kommet større fokus på fagligheden, således at der stilles krav om, at eleverne så tidligt som muligt skal møde fagligheden i deres uddannelse, samt et forstærket krav om sammenhæng mellem grundfag og de øvrige fag i uddannelsen. Dette krav fremgår specielt af hovedbekendtgørelsen og af grundfagsbekendtgørelsen.

  • I erhvervsuddannelserne er det et stort fokus på praksisnærhed. Det betyder blandt andet, at grundfagene skal inddrage uddannelsens praksis. Af hovedbekendtgørelsen fremgår det at "Undervisningen i grundfag skal af skolen tilrettelægges i sammenhæng med den øvrige undervisning, sådan at eleven opnår indsigt og færdigheder i det pågældende grundfag og dets faktiske anvendelse i de andre fag og praksisområder, der er knyttet til det valgte erhvervsområde. Teori og problemløsning skal understøtte hinanden, så faget bidrager til elevens erhvervsfaglige uddannelse med kompetencer, der indgår i uddannelsen.".
Endvidere skal fagenes indhold, for at kunne leve op til formålet som beskrevet i fagbilagene, udvælges i forhold til det uddannelsesområde, det indgår i.

Fagene kan optræde både som obligatoriske fag i en uddannelse/indgang og som valgfri supplerende forløb i grund- og hovedforløbet eller som valgfag i hovedforløb. Hvis faget ikke indgår som en obligatorisk del af et uddannelsesforløb, kan det være aktuelt at udvælge indhold, som ikke hører under én bestemt uddannelse.

Indholdet i undervisningen er ikke knyttet til et bestemt niveau, og elever, der har valgt forskellige niveauer, kan godt arbejde med de samme emner. Der skal i sådanne tilfælde stilles forskellige krav til elevernes arbejde med indholdet, for eksempel i forhold til teori, dokumentation og metode, jævnfør de forskellige niveauers mål.  

Eksempler 

TitelDownloads
Eksempel 1: Indhold i de forskellige indgange WORD PDF
Eksempel 2: Indhold Fra jord til bord - hotel, køkken, levnedsmiddel WORD PDF
Eksempel 3: Indhold VVS-uddannelsen WORD PDF
Eksempel 4: Indhold Mekanik, transport og logistik WORD PDF
Eksempel 5: Mekanik, transport og logistik WORD PDF
Eksempel 6: Scorekort for naturfag, Mekanik, transport og logistik WORD PDF
Eksempel 7: Moduloversigt Mekanik WORD PDF
Eksempel 8: Moduloversigt - Transport og logistik WORD PDF
Eksempel 9: Modulindhold - kran-/godsmodul WORD PDF


Udskriv siden