![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Sammenfatning af undersøgelsen ”De gode eksempler”af Jill Mehlbye, AKFResumé Forskningsprojektet "Gode eksempler" er iværksat for at få undersøgt, om det er muligt at finde karakteristika ved de skoler, der formår at løfte deres elever højere end forventet, når der tages højde for elevernes sociale baggrund. I publikationen sammenfattes og formidles i kort form resultaterne af fire delundersøgelser: - Statistiske analyser til identifikation af folkeskoler, hvor eleverne fagligt (målt via karakterer og videreuddannelsesgrad) klarer sig bedre end forventet, når der tages højde for elevernes sociale baggrund- Spørgeskemaundersøgelse blandt skoleledere på to hundrede skoler - En undersøgelse på skoleniveau af femten skoler og deres ledere, lærere, elever og forældre - En undersøgelse på klasserumsniveau af tre skoler. Håbet er, at forskningsprojektets resultater kan inspirere til en god og frugtbar debat på landets skoler og til stadig refleksion over daglig praksis på hver enkelt skole. Det er målet, at folkeskolen fremover i højere grad vil kunne bidrage til at bryde den negative sociale arv.
Publikationen er udelukkende tilgængelig i elektronisk format. Indhold:Undersøgelsestemaer og undersøgelsesmetoder Anvendte metoder til udvælgelsen af skoler Elevernes sociale baggrund slår igennem Der er forskellig praksis på skolerne God skolepraksis er et komplekst samspil af mange forskellige enkeltfaktorer Hvad adskiller de højt præsterende skoler fra de andre skoler? Hvad er god klasserumspraksis? Kolofon Undervisningsministeriet © Undervisningsministeriet 2004 TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE |
![]() |
![]() ![]() Til sidens top |