Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

God skolepraksis er et komplekst samspil af mange forskellige enkeltfaktorer







Den samlede undersøgelse viser overordnet set, at det er meget vanskeligt at pege på, at enkeltfaktorer på en skole eller i en undervisning entydigt resulterer i en højt præsterende skole. I stedet peger undersøgelsen på, at der er tale om et komplekst og dynamisk samspil af mange forskellige forhold, som gør, at en skole bliver en »højt præsterende skole«.

Resultaterne af undersøgelsen kan således pege på, hvilke forhold man på en skole skal være opmærksom på, hvis man ønsker at udvikle god skolepraksis med henblik på, at eleverne får de bedste rammer for udvikling og læring.

I det følgende vil det blive belyst, hvilke ledelsesmæssige og strukturelle forhold der gør sig gældende på de højt præsterende skoler i undersøgelsen, og som kan forklare, hvorfor de er effektive med hensyn til høje faglige præstationer blandt elever, hvor også en stor andel elever går videre i uddannelsessystemet.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Sammenfatning af undersøgelsen,”De gode eksempler”" som kapitel 6 af 12
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top