Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Hvad adskiller de højt præsterende skoler fra de andre skoler?







På basis af spørgeskemaundersøgelserne blandt skolelederne på undersøgelsens 146 skoler og blandt klasselærerne i de 307 klasser på de 15 udvalgte skoler kan følgende karakteristika trækkes frem på de højt præsterende skoler set i forhold til de lavt præsterende skoler (Mehlbye og Ringsmose 2004):

  • Skolerne iværksætter oftere særlige undervisningstilbud eller kurser for elever med vanskeligheder i dansk og matematik midt i skoleforløbet, dvs. i 7. klasse.
  • Skolelederne bruger mere tid på pædagogisk tilsyn.
  • Skolelederne på de højt præsterende skoler med elever med svag social baggrund vurderer især, at barrierer for indlæringen i 9. klasse er, at lærerne på skolen har for lave forventninger til deres elever, og at der mangler en evalueringskultur blandt lærerne. Dette kunne tolkes som, at skolelederne på de højt præsterende skoler med elever med svag social baggrund er særlig ambitiøse i deres forventninger til lærerne og til deres undervisning, hvilket får en positiv effekt på elevernes præstationer.
  • Klasselærerne på de højt præsterende skoler med elever med svag social baggrund vægter hyppigere arbejdet med elevernes faglige færdigheder i dansk og matematik end lærerne på de øvrige skoler.
  • Ifølge klasselærerundersøgelsen synes følgende desuden at være en forudsætning: Der er en virksomhedsplan, som danner ramme for undervisningen, der er en gensidig faglig sparring lærerne imellem, og lærerne har en løbende faglig dialog med ledelsen om undervisningen og særlige problemer i forbindelse med elever o.l.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Sammenfatning af undersøgelsen,”De gode eksempler”" som kapitel 7 af 12
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top