Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Forord







Danmark udskiller sig negativt, når det drejer sig om skolens evne til at bryde den negative sociale arv. Derfor gav Undervisningsministeriet i december 2003 tilsagn om økonomisk støtte til, at Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut, Socialforskningsinstituttet og Danmarks Pædagogiske Universitet i samarbejde kunne gennemføre et forskningsprojekt om "De gode eksempler" - skoler, der præsterer højere, end man kunne forvente. Forskningsprojektet er finansieret ud af en større satspuljebevilling til Udsatte Børns undervisning, og er blevet støttet, fordi det synes interessant at undersøge, om det er muligt at finde karakteristika ved de skoler, der formår at løfte deres elever højere end forventet, når der tages højde for elevens sociale baggrund.

Undersøgelsen beskriver en række faktorer, der hver for sig kan bidrage til, at en skole kommer i kategorien "gode eksempler". Det gælder både forhold i forbindelse med skolens ledelse og organisering, lærersamarbejdet og undervisningspraksis. Undersøgelsen har derimod ikke været i stand til at påvise enkeltfaktorer, der på helt afgørende vis er bestemmende for, at en skole er i stand til at præstere højere, end man kunne forvente, målt på elevernes karakterer ved FSA og ved elevernes overgangsfrekvens til ungdomsuddannelserne.

Det er målet, at skolen fremover i højere grad vil kunne bidrage til at bryde den negative sociale arv. Og det er håbet, at forskningsprojektets resultater, sammenfattet i denne publikation, kan inspirere til en god og frugtbar debat på landets skoler og til stadig refleksion over daglig praksis på hver enkelt skole.

Undersøgelsen er gennemført inden for rammerne af forskningsprogrammet, Social Arv. Meninger og synspunkter fremsat i publikationen står for forfatternes regning.

Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen
November 2004

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Sammenfatning af undersøgelsen,”De gode eksempler”" som Forord
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top