Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Sammenfatning af undersøgelsen ”De gode eksempler”

af Jill Mehlbye, AKF



Forsiden af publikationen

Resumé

Forskningsprojektet "Gode eksempler" er iværksat for at få undersøgt, om det er muligt at finde karakteristika ved de skoler, der formår at løfte deres elever højere end forventet, når der tages højde for elevernes sociale baggrund.

I publikationen sammenfattes og formidles i kort form resultaterne af fire delundersøgelser:

- Statistiske analyser til identifikation af folkeskoler, hvor eleverne fagligt (målt via karakterer og videreuddannelsesgrad) klarer sig bedre end forventet, når der tages højde for elevernes sociale baggrund

- Spørgeskemaundersøgelse blandt skoleledere på to hundrede skoler

- En undersøgelse på skoleniveau af femten skoler og deres ledere, lærere, elever og forældre

- En undersøgelse på klasserumsniveau af tre skoler.

Håbet er, at forskningsprojektets resultater kan inspirere til en god og frugtbar debat på landets skoler og til stadig refleksion over daglig praksis på hver enkelt skole. Det er målet, at folkeskolen fremover i højere grad vil kunne bidrage til at bryde den negative sociale arv.

 

Publikationen er udelukkende tilgængelig i elektronisk format.


Indhold:

Forord

Undersøgelsestemaer og undersøgelsesmetoder

Resumé af resultater

Anvendte metoder til udvælgelsen af skoler

Elevernes sociale baggrund slår igennem

Der er forskellig praksis på skolerne

God skolepraksis er et komplekst samspil af mange forskellige enkeltfaktorer

Hvad adskiller de højt præsterende skoler fra de andre skoler?

Hvad er god skolepraksis?

Seks skoleprofiler

Hvad er god klasserumspraksis?

Konklusion

Litteraturliste


Kolofon
Hele publikationen samlet i en fil (109 kB)
Hele publikationen i PDF-format (232 kB)
PDF er et printvenligt format. For at læse og printe publikationen i dette format, skal man have en version af Acrobat Reader installeret på sin computer. Dette program kan hentes gratis hos producenten Adobe"s hjemmeside, hvor der også findes installationsvejledning mv.

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 3392 5000

© Undervisningsministeriet 2004
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

grøn streg

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
Næste kapitel
Til sidens top