Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse





Undervisningsministeriets forord
  
Oversigt
  
Oversigt over figurer og skemaer
  
1 Forskningsprojektets forord
1.A Øvrige publikationer inden for projektet
1.A.i Midtvejsrapporter
1.A.ii Baggrundsstudier
  
2 Introduktion
2.A Erhvervsuddannelserne - formelt og reelt

2.B

Rammerne omkring rapporten

2.C

Rapportens struktur

2.D Resumé af den erhvervspædagogiske publikation
2.D.i Del 1 - Den faglige praksis og rammer for oplæringen
2.D.ii Del 2 - Faglighed, identitet og læring
2.E Resumé af den metodiske og teoretiske publikation
2.E.i Del 3 - Undersøgelsens teori og metode
  
Del 1: Den faglige praksis og rammer for oplæringen
  
3 Indledning til del 1
  
4 En beskrivende analyse af skole og virksomhed som rum for oplæringen
4.A Hvad lærlingen gør
4.A.i De forskellige aktiviteter
4.A.ii Oplevelsen af de forskellige arbejdsopgaver
4.A.iii Lærlingens særlige position i virksomheden
4.A.iv Forskellige aktivitetsformer på skole og i virksomheder
4.A.v Progression på skole og i virksomheden
4.B Hvem lærlingen møder
4.B.i Aktører og relationer i virksomhederne
4.B.ii Aktører og relationer på skolerne
4.C Normer og forventninger
4.C.i Forskellige normer på skole og i virksomhed
4.C.ii Personlige normer og beskrevne normer
4.D Kommunikation og feedback
4.D.i De sproglige betegnelser på skoler og i virksomheder
4.D.ii Korrigerende feedback
4.D.iii Kommunikationskultur på skole og i virksomhed
4.E Værktøj, udstyr og materialer
4.E.i Det forældede udstyr
4.F Opsamling
  
5 Bevægelsen mellem skole og virksomhed set fra lærlingenes perspektiv
5.A Lærlingenes oplevelse af deres betydning i de to kontekster
5.B Lærlingenes oplevelse af indstilling og ansvar i det to kontekster
5.C Forskelle mellem metoder til løsning af arbejdsopgaver
5.D Tværkontekstuel læring
5.E Betydningen af tid
5.F Den betydningsfulde bevægelse fra perifer til fuldgyldig deltagelse i virksomheden
5.F.i Væsentlige faktorer for bevægelsen i retning af fuldgyldig deltagelse
5.G Oplæringens kontraktmæssige forankring i virksomheden
5.H Dilemmaet mellem den arbejdsmæssige og den oplæringsmæssige forpligtelse
5.H.i Faktorer af betydning for forvaltningen af dilemmaet
5.H.ii Konkurrencen mellem svende og lærlinge om de spændende arbejdsopgaver
5.H.iii Behovet for opbakning til at fastholde den oplæringsmæssige forpligtelse
5.I Identifikation og tilhørsforhold og den uddannelsesmæssige betydning
5.J Motivation og demotivation i den tværkontekstuelle bevægelse
5.J.i Virksomhedskonteksten som motiverende for deltagelse i skolekonteksten
5.J.ii Skolekonteksten som motiverende for deltagelse i virksomhedskonteksten
5.J.iii Virksomhedskonteksten som demotiverende for deltagelse i skolekonteksten
5.K Opsamling
  
6 Den faglige praksis fra et skole- og et virksomhedsperspektiv
6.A Praktisk udførelse, teknisk-teoretisk forståelse og statslig lovgivning
6.B Praksis på skolen og i virksomheden set fra et lærlingeperspektiv
6.C Den regel- og vidensbaserede praksisforståelse
6.D Den pragmatiske rutine- og kommunikationsbaserede praksisforståelse
6.E Arbejdsdelingen i virksomhederne
6.F Socialt distribueret viden i praktikvirksomhederne
  
7 Opsummering af del 1: Centrale perspektiver af betydning for eud-området
  
Del 2: Faglighed, identitet og læring
  
8 Indledning til del 2
  
9 Om læring fra et lærlingeperspektiv
9.A Om det som lærlingene lærer
9.A.i Kontekst-specifik læring
9.A.ii Fagspecifik læring
9.A.iii Personlig læring
9.A.iv Opsamling om læringsområder
9.B Om måderne lærlinge lærer på
9.B.i Opgaveløsning
9.B.ii Demonstration
9.B.iii Forklaring
9.B.iv Efterligning
9.B.v Refleksion
9.B.vi Dialog
9.B.vii Tilbagemelding
9.B.viii Kombinationer af forskellige læreaktiviteter i læreforløb
9.B.ix Foretrukne læreforløb
9.B.x Opsamling om læreforløb
9.C Relationernes betydning for læring
9.C.ii Opsamling om de sociale relationers betydning
  
10 Lærlinges orienteringsretninger og tværkontekstuelle forholdemåder
10.A Beskrivelse af måder at forholde sig til skole og virksomhed
10.B Beskrivelse af orienteringsretninger
10.B.i De forskellige orienteringsretninger - i overblik
10.B.ii Faglig orientering
10.B.iii Identitetsorientering
10.B.iv Efteruddannelses-orientering
10.B.v Økonomisk-materiel orientering
10.B.vi Social orientering
10.B.vii Opsamling
10.C Væsentlige baggrundsfaktorer af betydning for lærlingens orienteringsretning og forholdemåde til skole og virksomhed
  
11 Lærlingenes personlige forandringsprocesser
11.A Lærlingenes oplevelse af personlige forandringsprocesser
11.A.i Områder hvor lærlingene oplever at udvikle sig personligt
11.B To forskellige identitetsmæssige orienteringsretninger
11.B.i To lærlingeportrætter
11.B.ii De pædagogiske kontekster som identitetsunderstøttende
11.C Udviklingsfaktorer i erhvervsuddannelserne
11.C.i Om skoleophold og praktikperioder som udviklingsfaktorer - en skæv udvikling
  
12 Opsummering af del 2: Centrale perspektiver af betydning for eud-området
   
13 Litteraturliste - erhvervspædagogiske aspekter
  
14 Noter

 


Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i håndværksuddannelser" som indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2002

Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top