Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

13 Litteraturliste - erhvervspædagogiske aspekter





Nedenstående litteraturliste rummer relevant litteratur med et erhvervspædagogisk fokus. Litteratur, der behandler de mere teoretiske og metodiske aspekter, findes i del 3, som Undervisningsministeriet har udgivet som Internetpublikation:

Aarkrog, V. (1998):
"De danske erhvervsuddannelser og sammenhængen mellem skole og praktik".
TNTEEE Publications.
http://tntee.umu.se/publications/dan/danske_erhvervsuddannelser.html    

Aarkrog, V. (1997): "Samspillet mellem teori og praktik".
Undervisningsministeriet, København.
http://www.uvm.dk/gammel/samspil.pdf    

Albertsen, S. (1999):
"På godt og ondt. Et portræt af elever og deres forhold til mestre og erhvervsskoler".
Undervisningsministeriet, København.
http://www.uvm.dk/pub/1999/godtogondt   

Dreier, O. (1999a):
"Læring som ændring af personlig deltagelse i sociale kontekster".
I Nielsen & Kvale (red.): "Mesterlære. Læring som social praksis".
Hans Reitzels Forlag, København.

Dreier, O. (1999b): "Uddannelse og læring i praksis".
Undervisningsministeriet, København.
http://www.uvm.dk/pub/1999/prakspor/5.htm

Hansen, R., Musaeus, P. & Thomsen Langagergaard, M., 2002: "Fra bjælker og spær - til butik og salg. - Tre casestudier af læring i vekseluddannelse". Aalborg Universitet, Institut for kommunikation.
http://www.hum.auc.dk/forskning/praksis

Illeris, K. (2000):
"Læring. Aktuel læringsteori i spændingsfeltet mellem Piaget, Freud og Marx".
Roskilde Universitets Forlag, Roskilde.

Kolb (1984):
"Experiental Learning. Experience as The Source of Learning and Development".
Prentice Hall, New Jersey.

Nielsen, K. & Kvale, S. (red.) (1999a):
"Mesterlære. Læring som social praksis".
Hans Reitzels Forlag, København.

Nielsen, K. & Kvale, S. (1999b):
"Erhvervsuddannelse. Hvordan man lærer i praktik?"
Undervisningsministeriet, København.
http://www.uvm.dk/pub/1999/hvordan/

Schön, D. (1983):
"The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action".
Basic Books, USA.

Sigurjonsson, G. (2002):
"Dansk vekseluddannelse i støbeskeen Fra lavstidens mesterlære til moderne dansk vekseluddannelse".
Aalborg Universitet, Institut for kommunikation.
http://www.hum.auc.dk/forskning/praksis

Tanggaard Pedersen, L. (under udarbejdelse):
Arbejdstitel: "To læringsbaner ind i elektronikken".
Red. Nielsen, K. & Kvale, S.: (Arbejdstitel): "Praktikkens Læringslandskab" (forventet 2003 på Hans Reitzels Forlag).

Vind, A. (1998): "Sammenhæng mellem skole og praktik i detailhandeluddannelsen".
Undervisningsministeriet, København.
http://pub.uvm.dk/1998/skole_praktik.

Wilbrandt, J. (2002)
"Vekseluddannelse i håndværksuddannelser. Forskningsprojektets teori og metode".
Undervisningsministeriet, København.
http://pub.uvm.dk/2002/veksel2

Wilbrandt, J. (2000): "Teori & Praksis".
Københavns Universitet, Institut for Psykologi.
http://www.psyk.ku.dk/forsk/udgiv/speciale/2000_2_wj.pdf.

 


Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i håndværksuddannelser" som kapitel 13 af 14
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top