Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

6 Den faglige praksis fra et skole- og et virksomhedsperspektiv





Elektrikerlærling "På skolen lærer man lidt dybere, hvorfor det lige er sådan… Hvor måske ude ved [mester] … altså, der ville man få det for klaret sådan, at man kunne lave det, men måske ikke vidste helt præcist, hvad det lige gik ud på."

Gruppeinterview 5

 

Tømrerlærling "Man bruger jo ikke rigtigt teorien ude i det praktiske. Det er meget lidt."

Gruppeinterview 6

Som det er fremgået af de indledende beskrivelser af skole og virksomheder, oplever lærlingene i deres dagligdag mange forskelle mellem de to oplæringssteder. Disse konkrete forskelle kan ses som udtryk for nogle mere fundamentale forskelle i måden at forstå den faglige praksis, som lærlingen oplæres til. I dette kapitel vil jeg præsentere nogle måder, hvorpå disse forskelle kan forstås. Analyserne er primært udformet i forbindelse med første analyserunde (interview 1-5, med elektrikerlærlinge21) og er derefter efterprøvet i de efterfølgende interview med andre faggrupper, herunder i forbindelse med gruppeinterview 8 med svende, mestre og lærere, hvor nedenstående modeller blev præsenteret og kommenteret. Væsentlige kommentarer er citeret i det følgende.

6.A Praktisk udførelse, tekniskteoretisk forståelse og statslig lovgivning

I lærlingenes beskrivelse af, hvilke faglige ting de lærer igennem deres uddannelse, fremtræder tre forskellige overordnede områder, nemlig: 1) Den praktiske udførelse og to aspekter af den mere teoretiske forståelse af, hvorfor opgaver løses på bestemte måder, herunder 2) det lovgivningsmæssige aspekt og 3) det teknisk-teoretiske aspekt 22. Ser man nærmere på, hvordan læringen af disse forskellige aspekter af den faglige praksis opleves i forhold til de to oplæringssteder, giver lærlingene udtryk for, at de i virksomhederne først og fremmest beskæftiger sig med udførelsen, jf. følgende citater:

Elektrikerlærling Sådan er det tit med ting, synes jeg. En korrespondance [en bestemt type kontakter, hvor lyset kan tændes/slukkes fra to for skellige kontakter], som vi havde sat mange op af [i firmaet] og bare vidste, at den ledning skulle på den, for nu brugte vi nogle faste farver [på ledningerne]. Men hvorfor at det lige virkede, og hvorfor at lyset kunne tændes fra to forskellige kontakter, det havde jeg ikke nogen grundlæggende teori i.

Gruppeinterview 1


Elektrikerlærling [Skolen] giver os den almene viden, og tit går de jo i dybden med ting, som vi jo ikke ude ved mester får gået i dybden med vi får bare at vide at: "Sådan og sådan er det!"

Gruppeinterview 1


Lærlingen giver her udtryk for to væsentlige ting. For det første gives der et konkret praksiseksempel på en arbejdsfunktion i virksomheden, som kan udføres uden den tekniskteoretiske forståelse, der læres på skolen. Dette er i sig selv væsentligt, og andre lærlinge giver lignende eksempler (eksempelvis den tidligere beskrivelse af brugen af en dyr og automatiseret "tester" side 39). I ovenstående citat handler det konkret om, at der er nogle faste procedurer i forbindelse med de materialer, der arbejdes med (en bestemt type stikkontakt med farvekoder på ledninger og kontakter), som i virksomheden danner grundlag for en pragmatisk forståelse af, hvordan arbejdsopgaven skal løses. Det andet citat understreger, at den mere teknisk-teoretiske forståelse primært læres på skolen og ikke i virksomheden.

Citaterne illustrerer, at der i virksomheden er fokus på udførelsen, og at den teoretiske del oftest ikke inddrages i virksomheden. På samme måde giver eleverne udtryk for, at det lovgivningsmæssige grundlag heller ikke er noget, de særlig ofte beskæftiger sig eksplicit med i virksomheden, eksempelvis i nedenstående citat om lovgivningsmæssige krav (standarder) for forskellige svejsninger:

Smedelærling F.eks. fik vi på skolen 20-25 sider om standarder. Og det skal lige siges, at det er nogle sider, som jeg aldrig nogensinde har set. Selvom jeg har svejset efter standarder, så er det mester, der har siddet med tegningerne og sagt, hvordan svejsningen skulle være, og så har man så lagt den. Nu får man så selv lov til at sidde og kigge på tegningerne og standarderne og selv bedømme svejsningerne, i stedet for at der er en eller anden inde fra Force-instituttet, der kommer og gør det. Det er helt sikkert noget, man lærer af.
Interviewer Okay. Så man stifter bekendtskab med nogle ting, som det ellers kun er mester, som stifter bekendtskab med?
Smedelærling Ja, eller eksperter.

Gruppeinterview 7


I skolesammenhænge ser det derimod anderledes ud. Der beskæftiger lærlingene sig først og fremmest med de tekniskteoretiske og de lovgivningsmæssige aspekter af den faglige praksis, og kun i mindre grad med den praktiske udførelse, jf. følgende citater:

Elektriker- lærling 1 Vi lærer det grundlæggende [i virksomheden], så vi ved, hvordan vi får det til at virke. Men hvorfor, at det virker, og de grund læggende principper i det, det er jo så det, vi lærer på skolen.
Elektriker- lærling 2 Og hvorfor det virker lige på den måde.
Elektriker- lærling 1 Ja, og derfor er det jo rart, at vi har denne her vekselvirkning, fordi så har du været ude og prøve det praktisk, og så kommer du her og får teoristoffet eller modsat: Du har fået noget teori og kommer ud og prøver det i praksis, så er du måske mere sikker på, hvordan det skal gøres.

Gruppeinterview 1


I skolen ligger hovedvægten på viden og regler, først og fremmest når lærlingene er "i klassen". De beskæftiger sig dog også med udførelsen, når de er "på værkstedet", men dette aspekt er dog meget minimalt sammenlignet med i virksomheden, hvor gentagen udførelse af lignende arbejdsopgaver og den store bredde af opgaver, slet ikke kan sammenlignes med de enkeltstående praktiske opgaver på skolen.

Ovenstående beskrivelse af, hvad lærlingene lærer henholdsvis på skole og i virksomheden, kan illustreres i nedenstående figur:

[Billede: Her ses figur I-2, der illustrerer hvad lærlingene beskæftiger sig med på skole og i virksomhed.]

Figur I-2:
Hvad lærlingene beskæftiger sig med på skole og i virksomhed

Forholdet mellem læringen i skole- og virksomhedsmiljø er altså ud fra denne betragtning nærmest komplementært, hvilket potentielt kan danne grundlag for en frugtbar vekselvirkning mellem oplæringen de to steder. Eleverne giver da også udtryk for, at dét, de lærer, i visse tilfælde supplerer og komplementer hinanden på en god måde, men ofte oplever eleverne, at der er meget lille sammenhæng mellem det, de lærer på skole, og det, de lærer og skal bruge i virksomheden.

6.B Praksis på skolen og i virksomheden set fra et lærlingeperspektiv

Under de skitserede forskelle mellem, hvad eleverne beskæftiger sig med i skole- og virksomhedssammenhæng, kan man spore nogle grundlæggende forskelle i forståelsen af den faglige praksis, som lærlingene skal indgå i. For lærlingene opleves disse forskelle oftest som en diffus konflikt mellem det, de lærer på skolen, og det, de lærer i virksomhederne, uden at de er i stand til at formulere den helt præcist:

Elektrikerlærling Men det vi lærer teoretisk [i skolen], sådan er det jo sjældent i praksis. Men det er ligesom om de [lærerne] lidt prøver på at stå og banke ind i hovedet på os at: "Jamen det skal I kraftedeme, og det skal I, og det skal I, ikke også." Men det kan jo ikke hjælpe noget, når man kommer ud i firmaet, og så det bliver: "Jamen det plejer bare at være 2½ kvadrat [dimension på> kabler], vi kører til det, ikke også!"

Individuelt interview 3


Citatet beskriver en situation, hvor lærlingen på skolen bliver præsenteret for en bestemt måde at løse opgaver på, som involverer en række teoretiske beregninger og hensyn til eksisterende lovgivning. Men den daglige praksis ude i virksomheden foregår ikke på denne måde. Her følger man i stedet faste rutiner. Flere lærlinge beskriver sådanne eksempler, men der er store forskelle på, hvordan lærlingene forholder sig til disse konflikter mellem den praksis, som anbefales på skolen og i virksomheden. Dette hænger blandt andet sammen med lærlingenes egne mål, hvilket behandles nærmere i del 2.

6.C Den regel- og vidensbaserede praksisforståelse

Elektrikerlærling "Hver gang man sætter en automatsikring op ude i en tavle, så siger de på skolen, at man skal hen og beregne på noget, der hedder ik-min [elektroteknisk begreb for tidspunktet, hvornår en automatsikring slår fra] (…) Og ude i firmaet, der plejer vi bare at tage sådan en inde på hylden, og vi plejer at tage en c-model, hedder det, og den er så dobbelt så lang tid om at slå ud som en b-model, og vi beregner aldrig på ik-min, det gør vi ikke. Den bliver bare sat op (…). Det er hele klassen, der har prøvet at sætte sådan en op, uden der er blevet regnet på det."

Individuelt interview 3


Ovenstående citat afspejler, at lærlingene oplever nogle forskelle mellem skole og virksomhed, som er i konflikt med hinanden. Disse forskelle afspejler nogle mere fundamentale forskelle i måden at forstå (og organisere) den faglige praksis, som lærlingene skal indgå i. Den faglige praksisforståelse, som er dominerende på skolen, kan kaldes en regel- og vidensbaseret praksis, mens den forståelse, som dominerer i virksomhederne, kan kaldes for en pragmatisk eller kommunikations- og rutinebaseret praksis. Den tidligere præsenterede model kan tjene til at tydeliggøre, hvori forskellen består. På skolen oplever eleverne, at der bliver lagt meget stor vægt på det lovgivningsmæssige og det teknisk-teoretiske som grundlag for fagudøvelsen, hvilket kan illustreres i følgende figur:

[Billede: Her ses figur I-3, der illusterer praksisforståelse og -organisering fra et skoleperspektiv.]

Figur I-3:
Praksisforståelse og -organisering fra et skoleperspektiv

De tekniske skoler er præget af en tænkemåde, hvor praksis opfattes som baseret på regler og anvendelse af teoretisk viden i forhold til konkrete opgaver. Udøvelsen af et givet erhverv opfattes som noget, der udledes af en eksplicit forståelse af generelle principper og sproglig viden23. Lærlingene oplever imidlertid, at disse to dimensioner ikke er noget, som de behøver at beskæftige sig med i virksomhederne. Eksisterende lovgivning og bekendtgørelser, som er redskaber i forhold til en regelbaseret praksisudøvelse, er ikke noget, som hverken lærlinge eller svende beskæftiger sig eksplicit med i virksomhederne. Tilsvarende er formler, udregninger, tegninger og diagrammer, som er redskaber i forhold til en vidensbaseret praksis, heller ikke noget, som lærlinge og svende beskæftiger sig ret meget med.

6.D Den pragmatiske rutine- og kommunikationsbaserede praksisforståelse

I virksomheden er forståelsen af den faglige praksis altså oftest anderledes end på skolen - af flere grunde. Dels oplever lærlingene, at de opgaver, de møder i virksomhederne, er meget forskelligartede opgaver, hvor "ikke to opgaver er ens", og hvor der ofte opstår nogle "arbejdsmæssige problemer", som de ikke møder på skolen. Dels spiller virksomhedernes fokus på effektivitet, professionalisme og arbejdsproduktets fremtræden en væsentlig rolle for tilrettelæggelsen og udførelsen af det daglige arbejde. Lange og tidskrævende arbejdsprocesser er ofte erstat Figur I-3: Praksisforståelse og -organisering fra et skoleperspektivtet af faste rutiner vedrørende materialevalg, fremgangsmåder og procedurer mv. Praksisforståelsen i virksomheden er, hvad man kan kalde pragmatisk eller kommunikations- og rutinebaseret. Med dette menes, at den daglige praksis i virksomhederne ofte ikke er baseret på anvendelsen af teoretiske og lovgivningsmæssige regler i konkrete situationer, men i stedet er baseret på: a) Vurderinger af, hvad der virker og ikke virker i forhold til løsningen af en opgave, b) kommunikation mellem svende, mestre og lærlinge, hvor viden, fif, råd, metoder m.m. cirkulerer mellem dem og c) faste rutiner på grundlag af tidligere erfaringer og beregninger udført en gang for alle.

Samtidig er det vigtigt at pointere, at selvom det teoretiske grundlag for den daglige praksis i virksomheden oftest ikke er synligt for lærlingene, betyder det ikke, at der ikke er et teoretisk og lovgivningsmæssigt rationale, som danner grundlag for praksis i virksomhederne. Den daglige praksis er blot organiseret på måder, som gør disse aspekter mindre synlige og eksplicitte for lærlingene, end de er på skolen. Vender vi tilbage til den tidligere model, kan de pragmatiske kommunikations- og rutinebaserede praksisformer i virksomhederne beskrives som aspekter af praksis, der forbinder toppen og bunden i den regel- og vidensbaserede praksisforståelse:

[Billede: Her ses figur I-4, der illustrerer praksisforståelse og -organisering fra et skoleperspektiv.]

Figur I-4:
Praksisforståelse og -organisering fra et virksomhedsperspektiv

Hvordan denne organisering af den daglige praksis i virksomhederne mere konkret foregår, er der ikke en særlig nuanceret teoretisk forståelse af, men ud fra de gennemførte interview og analyser synes følgende forhold at spille en rolle:

  • Det tætte kommunikative netværk, hvor viden, fif mv. deles mellem praksisfeltets deltagere (lærlinge, svende, mestre). Denne kommunikation gør, at det ikke bliver så afgørende, som i den regelbaserede praksisforståelse, at den enkelte deltager i praksisfællesskabet selv har den aktuelle viden (illustreret ved betydningen af at have adgang til vidensnetværket jf. side 88).
  • Den hierarkiske organisering af arbejdet, hvor direktiver (fra mester til svend og fra svend til lærling) om, hvordan opgaver skal løses, samtidig sikrer, at opgaverne udføres korrekt (eksemplificeret i vendingen: "Sådan og sådan skal det gøres").
  • Teknisk udstyr og værktøj, som er produceret på måder, så udstyret tager hånd om opgavernes teoretiske aspekter, uden at den enkelte svend nødvendigvis forstår det tekniskteoretiske, men blot kan betjene udstyret (eksemplificeret i beskrivelsen af den "dyre automatiserede tester" jf. side 39).
  • Materialer, som er produceret på måder, hvor de gennem faste rutiner for håndteringen af materialerne overflødiggør en dybdegående teoretisk forståelse (eksemplificeret ved det tidligere citat vedrørende montering af "korrespondancekontakter" jf. side 76).
  • Faste rutiner og procedurer, hvor teoretiske aspekter er afklaret en gang for alle (eventuelt af mester), og som medfører faste procedurer for materialevalg, dimensionering mv., uden at alle de krævede beregninger gennemføres for hver opgave (eksemplificeret ved beskrivelsen af faste procedurer for valg af "automatsikringer" jf. side 80).
  • Pragmatiske forståelser, som er forenklede måder at forstå teoretisk komplicerede områder, men som er tilstrækkelige til at løse næsten alle de opgaver, som man møder i dagligdagen (eksemplificeret ved den pragmatiske forståelse af testningen af "PL-rør" og "kviksølvlamper" jf. side 68).

De faktorer, som her er nævnt, er blot sporadisk afdækkede faktorer, som må formodes at have en væsentlig betydning. Det må siges at være en væsentlig og nødvendig forskningsmæssig opgave at få en dybere forståelse af disse aspekter i bestræbelserne på at forbedre den vekselvirkning mellem praktik og skoleophold, som er et bærende princip i erhvervsuddannelserne.

6.E Arbejdsdelingen i virksomhederne

Et karakteristisk træk ved arbejdet i virksomhederne er, at deltagerne (svende, mester, lærlinge, "ældstelærling", "yngstelærling" mv.) oftest deltager på forskellige måder. Der er etableret en arbejdsdeling, som baseres på deltagernes formelle position, deres erfaringer og måde at forholde sig til deres positionerede deltagelse24.

I det forrige afsnit kunne elevernes opfattelse af forskellene mellem skole- og virksomhedspraksis let fortolkes sådan, at fagudøvelsen i praktikvirksomhederne ikke er baseret på den gældende lovgivning og teknisk-teoretisk viden. Lærlingene kan da også berette om adskillige praksiseksempler, hvor lovgivningen ikke bliver fulgt 100%, og om eksempler, hvor de (og i visse tilfælde svendene) ikke forstår de grundlæggende principper bag udførelsen af konkrete arbejdsmæssige opgaver. Men ser man bort fra disse enkeltstående eksempler og ser mere overordnet på den håndværksmæssige praksis i Danmark, må den siges i det store hele både at være baseret på eksisterende lovgivning og teknisk-teoretisk viden, blot på en mindre individualiseret og personaliseret måde, end der lægges op til i skolesammenhænge25. En lang række arbejdsopgaver, som netop handler om det lovgivningsmæssige og tekniskteoretiske grundlag for praksisudøvelsen, varetages nemlig af andre end svendene og lærlinge - typisk af mester, en overmontør, eller producenten af en række materialer og produkter, jf. nedenstående citat:

Elektrikerlærling Sådan noget, som du siger med for eksempel armaturer og lysgrupper og sådan noget, det har vi ude ved os... Det er altid mester: "Der skal være fire grupper, sådan og sådan". Og det er det. (…). Og det er aldrig rigtig noget, vi selv tager stilling til sådan noget (…) Men mange gange så ringer du også til belys ningsfirmaet og siger sådan og sådan, og så er det jo dem, der laver udregningen for mesteren, og så giver mesteren så prisen på, hvor lang tid det vil tage at sætte armaturerne op og lave installationen om, hvis den skal det.

Gruppeinterview 1


Når eleverne generelt giver udtryk for, at mange af de lovgivningsmæssige og tekniske-teoretiske ting, som de lærer i skolen, ikke er noget, de har brug for i praktikvirksomhederne, skyldes det altså, at det sjældent er noget, som lærlingene beskæftiger sig med. Umiddelbart kunne man tro, at det var et specielt karakteristika ved lærlinge-positionen, men overraskende nok fortæller lærlingene, at det heller ikke er noget, som svendene beskæftiger sig med, jf. følgende citat:

Elektrikerlærling Altså, selvfølgelig skal vi lære sådan noget lysberegning og alt sådan noget, men det er jo heller ikke noget, vi kommer til at lave - kun hvis vi vil læse videre til installatør, eller hvis vi bliver overmontør et eller andet sted eller noget. Men som almin delig svend kommer du ikke til at bruge det der overhovedet.

Gruppeinterview 5


Dette er væsentligt fra et oplæringsperspektiv, fordi positionen som svend jo er den, som lærlingene (i første omgang) bevæger sig i retning af 26. Lærlingene oplever med andre ord, at de lovgivningsmæssige og de teknisk-teoretiske aspekter, som de beskæftiger sig med på skolen, ikke er særlig væsentlige for deres bevægelse fra lærling til svend i virksomheden.

Arbejdsdelingen i virksomhederne kan altså, ud fra den tidligere anvendte model, illustreres på en måde, der svarer til forskellene på, hvad de beskæftiger sig med på skole og i virksomhed (jf. figur I-2, side 78):

[Billede: Her ses figur I-5, der er en illustration af arbejdsdelingen i virksomhederne]

Figur I-5:
Arbejdsdelingen i virksomhederne

Denne arbejdsdeling skyldes sandsynligvis, at mange af disse ting er redskaber i forhold til meget ansvarstunge aspekter af den daglige praksis i praktikvirksomhederne, og at det økonomiske og juridiske ansvar ligger hos mester.

Figuren kan forklare det lidt paradoksale forhold, at eleverne på skolen lærer noget, som de oplever som relevant i forhold til deres arbejde i virksomheden, men som de alligevel ikke bruger i virksomhederne. At arbejdsdelingen er sådan bekræftes også i interview med svende og mestre, hvor de ligeledes kommer med nogle bud på potentialerne i en ændring af dette forhold: Figur I-5: Arbejdsdelingen i virksomhederne

[Billede: Her ses en tegning af en mester, sidder og får kaffe og kage.]
  

Mester Nede ved os har vi diskuteret lidt - ikke ude på værkstedet - om det var en idé, at man en gang imellem tog lærlingene ind, og de så sad inde hos os en dag eller to for at se, hvad det er, der foregår inde på kontoret. Så man måske får den der baggrunds viden.

Gruppeinterview 8

 

Lærer Kontoret [i virksomhederne] er ellers lukket land, så hvis han [lærlingen] fik lov til at komme derind - ikke lukket land i den forstand, men han arbejder ikke derinde, det er det, jeg mener. Hvis han kunne kommer derind, sige, at nu skulle han lave et stykke arbejde inde på kontoret!
Tømrersvend Og så være med til at afslutte det også. Så man får lov at være med fra begyndelsen, måske er med ude og måle op og være med, når man tegnede det, og så køre med ud og begynde at lave det sammen med en svend. Jeg tror, at det ville være kanon.

Gruppeinterview 8

 

Mester Det ville nemlig give mange flere ting, for en af de vigtigste ting i et firma er, at man får pengene ind for det, man laver. Og det er først og fremmest, at man får alle de materialer med, som er brugt. Og det vil jo gøre, at man får indsigt i, hvad det er, der skal med, for at man får helheden og alle pengene hjem. Vi har diskuteret det meget, og det ender nok med, at vi gør det på et tidspunkt. Vi skal lige have det rigtige øjeblik til det. Det er ligesom, når man skal holde op med at ryge - det rigtige øjeblik skal være der (latter).

Gruppeinterview 8


6.F Socialt distribueret viden i praktikvirksomhederne

Finmekaniker- lærling Det kan ligeså godt være over en telefon i vores branche f.eks., at man kan få noget hjælp, og der er vi 100% støttet - uanset hvem vi ringer til i firmaet, så får man altid hjælp, hvis man har et problem. Og det kan ofte klares over en telefon, hvis man lige har noget. Så det er utroligt godt.

Gruppeinterview 6

 

Elektriker- lærling Men hvis det går helt galt, så er telefonen i nærheden.. og så kan man ringe efter hjælp eller ringe og spørge, hvordan det skal laves. Og hvordan det kan laves.

Gruppeinterview 1


I dette afsnit beskrives nogle forskelle mellem den måde, som viden eksisterer på i skole- og virksomhedssammenhæng. På skolen opfattes viden først og fremmest som individuelt forankret, og målet er, at den enkelte elev "ved", idet denne viden og lovgivning, regler og teoretiske principper mv. skal danne grundlag for den enkeltes regel- og vidensbaserede praksisudøvelse. Går man nærmere ind i lærlingenes beskrivelse af viden i virksomhederne, tegner der sig et andet billede, hvor viden i langt højere grad er et socialt fænomen. Både lærlinge og svende stilles ofte over for opgaver, hvor de ikke har den nødvendige viden til løsning af opgaven, men hvor den aktuelle viden alligevel findes i det samlede praksisfællesskab:

Interviewer Så der er nogen af svendene og mestrene ude i virkeligheden, som ikke kan reglerne på samme måde som lærerne?
Elektriker- lærling Ja, jeg vil ikke sige, de ikke kan dem. Mestrene kan dem helt sikkert lige så godt, som lærerne kan, men der er nogen af svendene der … Jamen når jeg kommer hjem [fra en skoleperiode] og måske har fået nogen af de nye regler.. Der bliver lavet ændringer hele tiden, og vi får også tidsskrifter ud til alle firmaerne. Det er bare ikke lige altid, du når at få dem læst grundigt og får dem forstået rigtigt, hvor jeg måske kommer: "Jamen nu er der kommet nogle regler med halogen igen" (…) Jamen så er der lige pludselig nogen af svendene.. de kommer måske lidt galt på den. Men vi snakker jo om det ude ved firmaet med regler, eller ringer til hinanden og... "Kan du huske, hvordan det lige var med det her?"

Individuelt interview 2


Man kan sige, at hvor viden på skolen opfattes som og forsøges individualiseret, så er visse typer viden i virksomhederne fordelt i det samlede praksisfællesskab. Viden er, hvad man med et teoretisk begreb kan kalde "socialt distribueret". Spørger du den enkelte svend eller lærling, kan de ofte ikke reglerne27, men den aktuelle viden er til stede i det samlede praksisfællesskab af svende, lærlinge og mestre.

At viden i virksomhederne ofte er socialt distribueret, er væsentlig for forståelsen af kommunikationsfænomener og relationer i virksomhederne. Når lærlingene i interviewene beskriver, at det er vigtigt at kunne begå sig i forholdet til svende og mestre, hænger det sammen med, at relationen til og kommunikationen med de andre i praksisfællesskabet er afgørende for det faglige arbejde. Kommunikation og relationer bliver i en vis forstand vidensfænomener og redskaber i forbindelse med den konkrete løsning af opgaver. Det kan også være en forklaring på de samværsformer, som man finder inden for håndværksfagene med en høj grad af faste kommunikative ritualer, der stabiliserer relationerne. Disse tjener til at sikre åbne kommunikationskanaler og vedligeholde relationerne mellem deltagerne:

Elektriker- lærling Den der hårde snak, som vi engang imellem kører på hinanden, hvor: "Ved du hvad, du er godt nok lige så dum, som du ser ud", eller et eller andet. Du kan godt give en eller anden 'sviner' med et smil på. Det tror jeg ikke, man kunne, hvis man var lidt træt af hinanden, og sådan tror jeg, det er alle steder (…) Altså hvis du ikke har det godt med svendene, så tror jeg ikke, du skal begynde og snakke alt mulig halløjsnak. Så tror jeg, der bliver meget stille og ikke ret meget snak, og det tror jeg heller ikke er sundt i stedet for at få snakket lidt sammen.

Individuelt interview 2

 


Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i håndværksuddannelser" som kapitel 6 af 14
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top