Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

5 Bevægelsen mellem skole og virksomhed set fra lærlingens perspektiv





I det følgende præsenteres nogle centrale aspekter af, hvad forskellene mellem de to kontekster betyder for lærlingene og deres oplæring. Man skal i den forbindelse være opmærksom på, at der er store individuelle forskelle mellem, hvordan forskellige lærlinge forholder sig til henholdsvis skole og praktikvirksomhed. Dette vil jeg vende tilbage til i del 2 (afsnit 10.A) i forbindelse med en beskrivelse af forskellige mønstre i lærlingenes forholdemåder. Følgende beskrives altså nogle generelle tendenser til, hvordan lærlingene oplever deres deltagelse de to steder og bevægelsen i mellem dem. Hvor det har været muligt, er punkterne illustreret med en eller flere typiske lærlingeudsagn. Følgende forhold analyseres og beskrives i det nedenstående:

  1. Lærlingenes oplevelse af deres betydning i de to kontekster.
  2. Lærlingenes oplevelse af indstilling og ansvar i de to kontekster.
  3. Forskelle mellem metoder til løsning af arbejdsopgaver.
  4. Sammenhæng og konflikter mellem det som læres i de to kontekster - den tværkontekstuelle læring.
  5. Betydningen af tid i de to kontekster.
  6. Den betydningsfulde bevægelse fra perifer til fuldgyldig deltagelse.
  7. Oplæringens kontraktmæssige forankring i virksomheden.
  8. Dilemmaet mellem lærlingens arbejdsmæssige og virksomhedens oplæringsmæssige forpligtelse.
  9. Lærlingenes ofte stærke identifikation med virksomhedskonteksten.
  10. Motivation og demotivation i den tværkontekstuelle bevægelse.

5.A Lærlingenes oplevelse af deres betydning i de to kontekster

Lærlingene giver udtryk for, at de har en følelse af, at der er brug for dem i virksomheden, og at det er svært at undvære dem - blandt andet når de er på skole. Det er oplagt, at denne følelse af at have en betydning og være nødvendig er væsentlig for udviklingen af ansvarlighed over for virksomheden. Tilsvarende oplever lærlingene også at have brug for de andre, og at det er problematisk at mangle en mand.

Elektrikerlærling Hvis vi har travlt, jamen så er det sgu ikke sjovt at skulle undvære en mand lige pludselig. Og de der hverdagsopgaver, som jeg laver, dem er der ikke nogen, der laver; tømmer skraldespand og alle dem der. Så de glæder sig helt sikkert til, jeg kommer tilbage, det kunne jeg forestille mig. Det giver de da i hvert fald udtryk for.

Individuelt interview 2


5.B Lærlingenes oplevelse af indstilling og ansvar i det to kontekster

Lærlingene oplever, at ansvar er noget, som spiller en rolle både på skole og i virksomheden, men på forskellig måde. Overordnet set beretter eleverne, at de oplever en meget højere grad af selvstændighed og ansvar i virksomhederne end på skolen, hvilket også bekræftes af andre undersøgelser (Hansen 2002, Aarkrog 1997). De giver udtryk for en bevidsthed om, at de i praktikvirksomheden har et ansvar i forhold til andre - mester, kunden, svendene, firmaet - og at deres måde at agere på har konsekvenser for andre. Det økonomiske aspekt spiller en væsentlig rolle i denne bevidsthed. I skolen derimod oplever de, at de kun er ansvarlige over for sig selv og deres mulighed for at lære noget. Sprogligt bruger de begrebet ansvar på forskellige måder:

Skema I-7:
Ansvar på skole og i virksomheden

Udtalelser om ansvar på skolen Udtalelser om ansvar i virksomheden
"det er ens eget ansvar, om man lærer noget"
  
ansvar er noget, man "kan løbe fra"
  
ansvar er noget "læreren siger man har"
   
ansvar betyder mulighed for at "vælge til" og "vælge fra"
ansvar er noget, man "har over for virksomheden"
  
ansvar er noget, "man får af mester"
  
  
ansvar er noget, "man lærer at tage"
  
  
ansvar betyder en indre forpligtelse til at "gøre det så godt som muligt"


På skolen opleves ansvar altså som noget, der bliver talt om, at man har i forhold til sig selv. Ansvar kobler sig her til tanker om den enkeltes selvbestemmelse og frihed, og forvaltningen af dette ansvar har personlige konsekvenser. Går man idehistorisk et spadestik dybere, er det den humanistiske og eksistentialistiske tankegang, man møder. I virksomheden er ansvar derimod et relationelt anliggende. Ansvar er noget, man får af og har over for andre, og som opleves at have sociale konsekvenser. Hvor ansvar på skolen opleves som frigørende, er det i virksomheden forpligtende:

Mekanikerlærling Okay, nu har jeg fået et ansvar, nu må jeg lige vise, at det kan jeg godt klare, dette her. Så vokser man mere og mere (…)
Finmekaniker- lærling Førhen har man jo altid kunnet løbe fra sit ansvar - når man går i skole og sådan, det er noget af det nemmeste.

Gruppeinterivew 7


For lærlingene har den forskellige måde at betragte ansvar på nogle lærings- og udviklingsmæssige konsekvenser:

Interviewer Hvordan med ansvaret i firmaet, hvad betyder ansvar i firmaet?
Elektrikerlærling Meget, utrolig meget på grund af, hvis du får ansvar, så bliver du anerkendt, og hvis du så gør det godt nok, når du får det ansvar - for eksempel kommer ud til noget alene og står med opgaven i egen hånd, og mester så siger: "Jamen, han klarer det jo godt nok, det kan vi godt gøre igen", i stedet for man hele tiden skal rende sammen med en svend og have ham stående og kigge en i nakken.

Individuelt interview 4

 

Elektrikerlærling Lige så snart, man får noget ansvar, jamen så ændrer man sign også jo: "Nu er det jo mig, der skal det her. Nu skal jeg sørge for, det er i orden". Altså, så tager man det nok mere seriøst.

Individuelt interview 4


Ansvar i virksomheden er altså dels noget, der modner en personligt, og dels et redskab i forhold til lærlingens bevægelse fra perifer til fuldgyldig deltagelse. At lære at tage ansvar synes for lærlingene at forudsætte, at der er nogle ydre konsekvenser af måden at forvalte ansvaret på og ikke blot nogle indre, personlige konsekvenser:

Elektrikerlærling Og det er jo en af de ting, vi ikke kan lære ved at være på skole, det er at tage det ansvar, fordi... selvom du siger at du tager ansvar for, hvad du har lavet herinde [på skolen].., men hvis det går galt, jamen så er det jo bare ærgerligt. Man tager et større ansvar ude i virksomheden.

Gruppeinterview 1


En anden væsentlig forskel er, at ansvar i skolesammenhænge er noget, der bliver italesat - det er noget man taler om og får at vide, man har:

Elektrikerlærling 1 Har vi ikke haft den oppe med de to cirkler, hvor her har vi læreren og her har vi eleven, og jo mere de lapper ind over hinanden, jo bedre kører forholdet på skolen? Har vi ikke haft den her? Modellen hedder ansvar for egen indlæring.
Elektrikerlærling 2 Nå jo, den har jeg haft, det var på efterskolen.

Gruppeinterview 1


I virksomheden er ansvar noget, man har eller får, noget der kobler sig til ens deltagelse, uden at der (nødvendigvis) bliver sat ord på den. Ansvarlighed er altså, ligesom de øvrige normer, noget som tendentielt er eksplicit og sprogliggjort på skolen og implicit og internaliseret i virksomhederne. Derfor opleves ansvarlighed i virksomheden som en nødvendighed af lærlingen, mens ansvarligheden i skolesammenhænge er noget, man kan forholde sig kritisk til og eventuelt distancere sig fra. Nedenstående citat indikerer, at den eksternaliserede ansvarlighed endda til tider bruges som argument for ikke at engagere sig i undervisningen og leve op til de stillede krav:

Elektrikerlærling Jamen altså, hvis mester siger til dig, at du skal lave det og det, jamen så gør jeg det da, men altså hvis der er en lærer, der kommer hen og siger: "Du skal gøre sådan og sådan", så kan jeg da godt finde på sådan at sige: "Jamen det gider jeg sådan set ikke, jeg har sådan set ikke så meget lyst til det, det føler jeg ikke, jeg får brug for", og så er jeg nok lidt strid, og så siger jeg gerne: "Det er ansvar efter egen indlæring."

Individuelt interview 4


5.C Forskelle mellem metoder til løsning af arbejdsopgaver

Som det er fremgået af den overordnede beskrivelse af de to læringsrum, er det meget forskellige ting, som læres de to steder. Der læres ting, som supplerer hinanden, men i mange situationer læres der også ting, som indbyrdes er i konflikt med hinanden. Det gælder blandt andet i forhold til måder at løse opgaver på, jf. nedenstående citater:

Tømrerlærling Man har en måde at gøre det på, når man er på arbejdspladsen. Det kan godt være, at du lærer det på en anden måde på skolen. Hvis så man kommer tilbage og siger: "Jamen, sådan skal man ikke gøre, man skal gøre sådan og sådan." Det er der ikke noget, der hedder. Man gør det stadigvæk… okay, man lærer det på skolen, som det skal være - men man gør det stadig på den anden måde [i virksomheden].

Gruppeinterview 6

 

Smedelærling Hvis man i firmaet spørger om, hvordan dette her skal svejses, så får man at vide, at det skal bare være sådan. Hvorimod på skolen går de meget mere op i, at det skal være sådan - der må ikke være sidekærv, der må ikke være indbrænding og huller og det ene og det andet. Der er det altså efter bogen. Det er det ikke altid i firmaet.

Gruppeinterview 7


Der kan peges på mange forskellige grunde til, at metoderne er forskellige, men overordnet set handler det om, at de faktorer, som definerer den daglige praksis i virksomheden og på skolen, er meget forskellige. I virksomheden er viden og metoder, som læres i skolesammenhænge, én ud af mange faktorer, som der må tages hensyn til samtidigt, herunder hensynet til kunden, kravet om økonomisk rentabilitet, lovgivning, arbejdsmæssige erfaringer og mange flere. Den daglige praksis i virksomheden tilrettelægges ud fra en afbalancering mellem alle disse forskellige faktorer. På samme måde er der en lang række faktorer på skolerne, som er med til at definere, hvordan skoleperioderne skrues sammen. Derfor løses opgaverne forskelligt de to steder, og det bringer lærlingene i et dilemma mellem to forskellige praksisforståelser (mere om dette i afsnit 6).

5.D Tværkontekstuel læring

Eleverne giver udtryk for, at der næsten ikke er nogen faktorer i uddannelsen, der understøtter elevens arbejde for at forbinde det, de lærer, i de to oplæringsmiljøer, hvilket også fremhæves i tidligere undersøgelser af erhvervsuddannelserne (se eksempelvis Aarkrog 1997). Der er oftest ikke noget tæt samarbejde eller koordination mellem praktikvirksomheder og skoler, som tjener til at skabe sammenhæng mellem det, eleverne lærer på skolerne og i virksomhederne, og det er derfor meget op til den enkelte mester, lærer, svend og lærling, om der skabes rammer, der understøtter etableringen af sammenhæng.

Lærlingene lærer, som tidligere nævnt, forskellige metoder i virksomheden og på skolen, og lærlingene er oftest ikke i stand til at se sammenhængen mellem de to måder, man gør tingene på. Læringsteoretisk taler man om skjult eller tavs medlæring, om læreprocesser, som foregår uden, der er opmærksomhed på dem, parallelt med de øvrige læreprocesser. Den tværkontekstuelle bevægelse og den manglende sammenhæng mellem læring i de to kontekster synes at danne grundlag for en sådan medlæring: Lærlingene lærer ikke kun to forskellige arbejdsmetoder - de lærer også, at der er én måde, som er "efter bogen", og at det i virksomheden bliver gjort "på en anden måde", der "ikke er efter bogen". Dette er interessant: Umiddelbart er det uddannelsesmæssige problem, at lærlingene ikke formår at forbinde fagets teoretiske og praktiske aspekter, men dette problem er tilsyneladende ikke kun lærlingenes. Alle svende (og mestre) har som lærlinge gennemgået et tilsvarende uddannelsesforløb og har derfor potentielt erfaret, at deres håndværksmæssige praksis ikke er efter "bogen". Deres egen arbejdsmæssige praksis opleves altså som stående i (delvis) modsætning til skolelæringen. Lærlingene bringes altså i deres uddannelse ind i et praksisfællesskab med en ofte stærk distancering til skoledelen og oplever behov for en stærk tilknytning til dette fællesskab. Lærlingenes identifikation kommer derfor naturligt til at ligge i virksomheden. Problemet handler ud fra dette perspektiv ikke kun om, at lærlingene ikke formår at forbinde skolelæring og virksomhedspraksis. Virksomhedspraksis og skolepraksis er i en hvis forstand disintegreret og definerer sig som værende i modsætning til hinanden. Denne analyse (som vil blive uddybet i afsnit 6) peger på nødvendigheden af at integrere forskellige aspekter af den faglige praksis, som er opsplittet i en skole- og en virksomhedskontekst.

5.E Betydningen af tid

Finmekaniker- lærling "Når du arbejder med en smed, som kun tænker penge, og som ikke gider forklare noget og bare siger: "Du kan bare gøre sådan og sådan" - det skal bare gå så stærkt som overhovedet muligt. Så lærer du ikke noget. Så tænker du ikke over, hvad du gør. Du får ligesom ikke lov til at sætte dig ind i, hvad det egentlig er, du laver: "Hvorfor gør jeg det på den måde?" Det er klart der, hvor man ikke lærer noget overhovedet."

Gruppeinterview 6

  
[Billede: Her ses en tegning af en håndværker, der sidder og studerer.]

En anden af de faktorer, som på afgørende måde opleves som forskellige på skole og i virksomheden, er tiden. Både i virksomheden og på skolen opleves tiden som en begrænsning, men på forskellig måde, jf. nedenstående citater:

Elektrikerlærling 1 Der er mange fif og praktiske ting, som du lærer fra virksomhederne, som du ikke når at lære her [på skolen]. Plus, at alt det som vi ikke kan nå - der er jo et hav af ting, som vi ikke kan nå at gennemgå på skolen, som vi så lærer i virksomhederne.
Elektrikerlærling 2 Ja, men også for eksempel, hvad komponenterne hedder eller de forskellige dele. Der er jo trods alt 50.000 varer inden for el. Selvfølgelig kan man ikke lære alle sammen, men det kan man jo heller ikke forvente, man skal sidde og bruge skoletiden på, når man kan lære ude i virksomheden, hvad den enkelte dippedut hedder.

Gruppeinterview 1

 

Elektrikerlærling 1 Hvis man kommer ud til sådan en motor der, kan han [mesteren] jo ikke stille sig op og ... Altså det tog måske 14 dage for os at gå igennem [på skolen]. Han kan jo ikke stille sig op og for klare: "Nu har du sådan en motor her…", og så tager det de næste 14 dage at fortælle dig om, hvordan en motor virker.
Elektrikerlærling 2 Ja, selv om han måske kunne gøre det grundlæggende på fem timer, så er det ikke noget, han gør.

Gruppeinterview 1


I citaterne gives der udtryk for, at der er begrænset tid i både skole og praktik til det, der skal læres. I virksomhederne kan der ikke sættes tid af til en aktivitet, som kun er rettet mod lærlingens læring, uden at det er forbundet med økonomisk rentabel aktivitet. Den læring, der muliggøres i praktikvirk-  somhederne, er først og fremmest den type læring, der er et naturligt "biprodukt" ved de arbejdsmæssige aktiviteter, som eksempelvis læring af materialenavne, mere generel læring (eksempelvis kundebetjening), fif som man kan "lure af " ved at se på, hvordan mere erfarne svende eller mestre løser opgaver mv. Den direkte læringsrettede aktivitet er meget begrænset i form af råd, fif og korte forklaringer fra svende og mester samt små korte introduktioner til udførelse af bestemte opgaver. I skolen ligger den tidsmæssige begrænsning derimod i den samlede tid, der er til rådighed. Til gengæld er skoleoplæringen ikke begrænset af kravet om økonomisk rentabilitet og effektivitet.

Det primære læringspotentiale i virksomhederne er altså den type læring, som er et potentielt biprodukt ved det daglige arbejde. Det er dels faglige kompetencer på detailniveau (eksempelvis materialenavne på specialiserede produkter), dels er det kropsligt indlejrede kompetencer (eksempelvis at kunne høre på en motor, hvad der er galt) som tilegnes gennem observation og imitation, samt ikke-fagspecifikke kompetencer som eksempelvis at lære at planlægge arbejdet, at kunne omgås andre, at kunne løse konkrete arbejdsmæssige problemer knyttet til opgaverne mv. På skolen derimod er det primære læringspotentiale knyttet til aktiviteter med læring som hovedmål, hvor den konkrete produktivitet er uvæsentlig. Det er dels tekniskteoretisk forståelse og kendskab til regler og lovgivning dels generelt materialekendskab samt kendskab til nyere teknologi, som endnu ikke anvendes i praktikvirksomhederne.

Tømrerlærling Problemet er, at det går jo så stærkt, at mester jo ikke har tid til at rende og varte en op i hoved og røv hele dagen..
Finmekaniker- lærling Fuldstændigt korrekt.

Gruppeinterview 6


Med andre ord er opfattelsen af tid med til at skabe det forskellige fokus på henholdsvis læring og produkt. Det er en af de ting, som lærlingene oplever som positivt på skolen, at der er tid til at lære, hvilket følgende citater underbygger:

Interviewer Hvad betyder det, at der ikke er så travlt, for ens oplevelse af at være på skolen?
Smedelærling Man lærer mere.
Interviewer Man lærer mere. Kan du prøve at uddybe det?
Smedelærling Ja, svejseprøver bl.a. - det får man lov til at sidde og fuske med i to-tre dage, for at lave en prøve, som man f.eks. ikke var så god til før. Og så står der en lærer, som kan fortælle, at man gjorde det og det forkert, og så prøver du bare igen og laver det rigtigt denne gang.

Gruppeinterview 7

 

Mekanikerlærling På værkstedet [i virksomheden], hvis der er en bremseventil eller et eller andet, der ikke virker, så kan man stå og sige: "Hvorfor virker den ikke? Nå, men det er derfor", og så kan du smide lortet ud og sætte en ny på. Ovre på skolen kan du splitte lortet ad, og så kan du se, hvordan og hvorledes tingene hænger sammen indeni - det har du ikke tid til ude på værkstedet. Så hvis du kan se, at det ikke kan laves, så er det noget nyt på, hvor imod på skolen kan du splitte det ad, så kan du sidde med alle dingenoterne og se, hvordan det hænger sammen. Så på den måde er skolen meget god.

Gruppeinterview 6


5.F Den betydningsfulde bevægelse fra perifer til fuldgyldig deltagelse i virksomheden

Det fremgår tydeligt af lærlingenes interviewudsagn, at bevægelsen op af deltagelsesstigen (som er beskrevet tidligere, side 15) efterstræbes af lærlingene, hvilket vel er naturligt nok. Dels er bevægelsen en nødvendighed for deres faglige oplæring, og dels opleves tildelingen af opgaver med større ansvar, selvstændighed og faglig udfordring, som en af de væsentligste måder at opnå anerkendelse af deres udførelse af tidligere arbejdsopgaver og af deres voksende faglige kunnen. Andre mere direkte former for feedback opleves sjældent af lærlingene, og da oftest når der er tale om kritisk feedback. Endelig er der også et aspekt, som handler om, at tildelingen af opgaver meddefinerer lærlingens position i praksisfællesskabet og dermed hans/ hendes relation til de andre i firmaet. Går man psykologisk set et spadestik dybere, handler positionen i fællesskabet om lærlingens identitet. Der er derfor god grund til at se nærmere på denne bevægelse, som opleves så betydningsfuld for lærlingen.

5.F.i Væsentlige faktorer for bevægelsen i retning af fuldgyldig deltagelse

Hvad oplever lærlingene som væsentlige faktorer for tildelingen af opgaver med større ansvar og krav igennem uddannelsen? Følgende forhold er væsentlige:

At leve op til normerne i praktikvirksomheden, opleves af lærlingene som meget vigtigt, både for deres trivsel og deres muligheder for at bevæge sig i retning af en mere fuldgyldig deltagelse. Effektivitet, professionalisme og et pænt resultat er, som tidligere nævnt, nogle væsentlige normer, som også er retningslinier i forhold til lærlingens bevægelse op af deltagelsesstigen.

At have gode relationer til svende og mester. Mester og svende spiller en helt central rolle i forhold til bevægelsen mod fuldgyldig deltagelse. Mester er den, der står for den overordnede uddelegering af arbejdsopgaver, mens svendene tager beslutning om, hvem der udfører konkrete arbejdsfunktioner i forbindelse med den enkelte arbejdsopgave.

At lærlingens faglige evner og færdigheder synliggøres. Det er nødvendigt, at mester og svende har en rimelig præcis forståelse af, hvad lærlingen kan, både af hensyn til praktikvirksomhedens udbytte af at have lærlinge og for at sikre en god oplæring gennem relevant afpasning af vejledning og tildeling af opgaver til lærlingen. Har mester og svende ikke denne forståelse, tildeles lærlingen let opgaver, som er for svære eller for lette. Dette betyder enten, at lærlingen ikke lærer noget og dermed ikke bevæger sig op af deltagelsesstigen, eller at lærlingen ikke er i stand til at løse opgaven tilfredsstillende, og dermed ikke er i stand til at leve op til de dominerende værdinormer. Tre væsentlige faktorer kan støtte synliggørelsen af lærlingens færdigheder i virksomheden:

  1. Kommunikation mellem mester, lærling og skole om, hvad lærlingen har beskæftiget sig med på skolen. Denne er dels afhængig af den enkelte lærlings initiativ og af mesters og svendenes uddannelsesbevidsthed samt af skolens informationsgrad til praktikvirksomhederne om skoleoplæringens indhold og elevens færdigheder.
      
  2. Stabile samarbejdsrelationer i praktikvirksomheden. Lærlingene beretter om særligt gode forløb eller samarbejdsrelationer med svende, hvor de arbejder sammen i længere perioder, og hvor svenden derfor får et mere nuanceret kendskab til, hvad han kan sætte lærlingen til selv, og samtidig får en større interesse i at lære ham op. Jo mere lærlingen lærer, jo mere vil det lette svenden i forhold til kommende arbejdsopgaver.
      
  3. Lærlingens eget initiativ til at påtage sig selvstændige opgaver. Det kan være ved at fortælle om, hvad de har lært på skolen, og give udtryk for, at de ønsker tilsvarende opgaver i virksomheden, men det kan også gælde andre opgaver, eksempelvis ting, de har prøvet før, eller ved at give udtryk for, at de generelt gerne vil have nogle nye opgaver.

Af andre faktorer, som betyder noget for lærlingens bevægelse mod fuldgyldig deltagelse, er en række faktorer, som lærlingen ikke har nogen indflydelse på:

De konkrete opgaver i virksomheden. Nogle opgaver er bedre egnet til oplæring end andre. Kan opgaven deles op i flere selvstændige arbejdsopgaver? Er den meget rutinepræget eller mere krævende? Er der først og fremmest værkstedsopgaver (med mulighed for at gå og "nusse med det" og få vejledning), eller er det primært opgaver med høj grad af kundekontakt (hvor det er vigtigt at virke professionel og være effektiv)?

Tidspresset i virksomheden. Er der travlt eller ej? Er lærlingenes fulde arbejdskraft nødvendig for løsningen af de forhåndenværende opgaver? Er der tid til vejledning og gode råd til lærlingen? At der er travlt kan både betyde, at lærlingen får flere selvstændige og fagligt krævende opgaver (hvis det er dem, der er mange af ) eller færre (hvis der er meget rutinearbejde knyttet til opgaverne).

Specialisering og fast arbejdsdeling i virksomheden. Er der nogle svende, som har faste arbejdsområder, som lærlingene derfor ikke eller kun sjældent får mulighed for at prøve kræfter med?

Tilkomsten af nye (yngste)lærlinge. Som et led i den ofte hierarkiske sociale struktur i praktikvirksomhederne kan det, at der kommer nye lærling ofte medvirke til, at de lærlinge, som har været længere tid i firmaet, frisættes fra nogle "lærlingeopgaver" og tildeles nye opgaver med større faglige krav og ansvar.

5.G Oplæringens kontraktmæssige forankring i virksomheden

Lærlingenes kontraktmæssige forpligtelse er etableret i forholdet til virksomheden i kraft af uddannelsesaftalen. Mester er den, som "betaler ens løn", som kan opsige ens uddannelsesaftale, og som det er vigtigt at "kunne sammen med". Lærlingene giver udtryk for, at dette har stor betydning for deres måde at deltage på og forholde sig til henholdsvis skole og virksomhed. Generelt set giver lærlingene udtryk for en meget høj grad af forpligtelse over for virksomheden og en meget ringe grad af forpligtelse over for skolen. Det illustreres tydeligt i deres måde at tænke om skolesammenhængene, hvor mester står centralt i deres bevidsthed, når de er på skole:

Interviewer Når man bliver væk fra skolen, så tænker man mest på .. hvordan mester vil se på det, og ikke på, hvordan lærerne vil se på det, og hvad der sker på skolen?
Elektrikerlærling Jamen, det er helt klart, at det er mester, man - eller jeg - tænker på i hvert fald. Altså fordi, hvad vil han sige til det, for det er jo stadig ham, man har kontrakt med, og ham, man er i lære under, så det er stadig under hans ansvar, kan man sige.

Individuelt interview 4

 

Elektrikerlærling 1 … de middelgode karakterer - det stiller jeg da af krav til mig selv. At jeg helst ikke vil komme ud med mindre. Jeg vil jo godt gøre lidt ved det (…) man har jo et ansvar over for virksomheden.
Elektrikerlærling 2 …man bliver nødt til at gøre lidt for, at man ikke bare… at man ikke bare synes, at det er den rene ferie på skolen. For hvis du kommer ud med et 6-tal, så er det måske ikke så fedt for firmaet heller, vel.
Elektrikerlærling 1 Nej, for du får jo din løn for det, så det mindste man kan gøre, er i hvert fald at prøve at lave lidt.

Gruppeinterview 5


Den meget ensidige kontraktmæssige forankring i det ene læringsmiljø synes på flere måder at give problemer. Lærlingene oplever ikke nogen direkte forpligtelse over skolen. Det bliver i stedet en indirekte forpligtelse båret af forpligtelsen over for mester/virksomheden. Når lærlingene møder nogle forskelle mellem skole og virksomhed, som potentielt er i konflikt med hinanden, er det derfor en naturlig tendens for de fleste lærlinge at distancere sig fra skoleperspektivet og identificere sig med virksomhedsperspektivet (disse distancerende forholdemåder til oplæringsmiljøerne vil blive uddybet i del 2, afsnit 10.A).

En anden konsekvens er, at lærlingene oplever at befinde sig i et arbejdsgiver-arbejdstager-forhold, med ringe muligheder for at gøre indsigelser overfor eller forhandle om rammerne for oplæringen i virksomheden. Det spiller blandt andet en stor betydning for de forhold, som behandles i følgende afsnit.

5.H Dilemmaet mellem den arbejdsmæssige og den oplæringsmæssige forpligtelse

Et centralt punkt, som lærlingene mange gange vender tilbage til i interviewene, er dilemmaet mellem deres egen arbejdsmæssige forpligtelse over for virksomheden og virksomhedens oplæringsmæssige forpligtelse over for lærlingen. Disse to forpligtelser opleves ofte at være i modstrid med hinanden. Generelt oplever lærlingene, at hensynet til det oplæringsmæssige aspekt oftest underprioriteres i det daglige arbejde i virksomheden. I den mest ekstreme form giver nogle lærlinge udtryk for, at det i skolen er læring, der er den grundlæggende værdi, som styrer lærlingens deltagelse, mens det i praktikvirksomheden er produktion og arbejde. Dette dilemma mellem lærlingens arbejdsværdi og oplæringens læringspotentiale er centralt for enhver uddannelse, som indebærer oplæring igennem deltagelse i et almindeligt arbejdsliv. Som det beskrives i en publikation fra Evalueringscenteret (1994): "I erhvervsuddannelserne har det altid været et grundlæggende princip at antage elever til uddannelse og samtidig forvente en væsentlig arbejdsindsats". Dette dilemma er mange af lærlingene meget bevidste om, hvilket kommer til udtryk i spontane diskussioner om, hvorvidt man som lærling "tjener sig selv hjem", "er en udgift for firmaet" og lignende. Dilemmaet opleves i den konkrete hverdag af lærlingene, som træffer nogle valg på grundlag af dilemmaet. Dilemmaet mærkes og forvaltes imidlertid ikke kun af lærlingene, men i lige så høj grad af såvel mestre som svende, blot på forskellige måder, jf. nedenstående skema:

Skema I-8:
Dilemmaet mellem den arbejdsmæssige og den oplæringsmæssige forpligtelse i virksomheden

Mestre Skal mesteren sende en lærling ud til en fagligt krævende opgave vel vidende, at lærlingen vil være længere tid om at løse opgaven, vil lave flerefejlmedomkostningerforfirmaet? Eller skal mesteren udelukkende sende lærlingen ud på opgaver, som han ved, at lærlingen kan klare - og dermed til opgaver med et lille læringspotentiale?

Skal mesteren antage lærlinge for at sikre oplæringen af folk, som kan videreføre faget? Eller skal mester antage lærlinge ud fra økonomiske motiver?

Svende Skal svenden sætte lærlingen til at lave de ukomplicerede rutineopgaver og selv påtage sig de opgaver med større faglig udfordring (og læringspotentiale)?

Skal svenden tage sig tid til at vise og forklare lærlingen, hvordan arbejdsopgaver bedst løses, selvom han vil kunne lave det hurtigere selv? Et aspekt af svendens overvejelse kan handle om hans egen position i firmaet, eksempelvis hvis der er tale om akkordløn eller andre måder, hvorpå svendenes produktivitet måles.

Lærlinge Hvor lang tid kan lærlingen tillade sig at bruge på at prøve at løse nye opgaver, før han beder om hjælp?

Skal lærlingen nægte overvejende at udføre rutineopgaver med et lille læringspotentiale eller opgaver med en ringe faglig relevans?

Kan lærlingen tillade sig at kræve arbejdsopgaver, som han ikke kan løse effektivt, udelukkende ud fra et ønske om at lære noget, og hvor det har økonomiske omkostninger for mester/firmaet?


5.H.i Faktorer af betydning for forvaltningen af dilemmaet

Svendene og deres forvaltning af dilemmaet oplever lærlingen som en væsentlig faktor for dilemmaets betydning for deres uddannelse:

Elektrikerlærling 1 Det har også lidt med at gøre, hvordan svendene er, jo. Om han helst vil lave det selv, kan man sige… at han vil have, at det skal være 100% i orden. Og det er det måske ikke lige, hvis det er en lærling, der skal prøve det første gang, vel. Så går det lidt langsommere.
Elektrikerlærling 2 Ja, og så vil det måske tage lidt længere tid, og det skal kunden jo betale for. Så kan det også være, at han tænker, at så må han hellere selv lave det.

Gruppeinterview 5


Der er store individuelle forskelle på, hvordan forskellige svende forvalter dilemmaet, og også her oplever lærlingene det som afgørende for deres uddannelsesforløb, at de får lov til at gå sammen med nogle "gode" (i betydningen oplæringsorienterede) svende.

Mekanikerlærling Det er forskelligt alt efter, hvilken svend man har gået under, hvor meget tid de har til at forklare en og fortælle... det er mere eller mindre noget, de bestemmer selv. De er jo også pressede af en tidsplan, men nogle er bedre til at sige fra og sige: "Jamen, jeg har en lærling - og hvis jeg har en lærling, vil jeg også have tid til at vise ham nogle ting."

Gruppeinterview 6


5.H.ii Konkurrencen mellem svende og lærlinge om de spændende arbejdsopgaver

Samtidig med, at det ofte er svendene, som bestemmer i hvor høj grad, lærlingen får lov til at lave fagligt udfordrende opgaver, så er der også ofte et mere eller mindre åbent konkurrenceforhold mellem svende og lærlinge om de spændende opgaver. Er der travlt i virksomheden og masser at lave, spiller det som regel ikke nogen stor rolle, men i perioder med få arbejdsopgaver opleves det tydeligt af lærlingene:

Smedelærling Men til gengæld, hvis vi så har travlt (…) så får vi [lærlingene] lov til at lave det samme som alle mulige andre. Men hvis vi ikke har så travlt, og svendene går og keder sig, så er det jo klart, at… f.eks. hvis jeg som lærling fik lov til at sætte en trappe op et eller andet sted, så er det jo klart, at svendene går hen og siger til mester: Sådan, sådan og sådan - der er ikke en skid at lave - hvorfor han så ikke er ude og sætte den op.

Gruppeinterview 7


At det også af lærlingene opleves som indlysende, at svendene prioriteres før lærlingene, begrundes med, at svendene er hurtigere, og at de får mere i løn. Det er således igen - blot på en anden måde - udtryk for, at det produktions- og effektivitetsmæssige rationale ofte prioriteres højere end det oplæringsmæssige i forhold til fordelingen af arbejdsopgaver. Også i lærlingenes egen bevidsthed sker der en sådan prioritering. Samtidig kan det også handle om, at forskellene mellem, hvad man laver som svend og lærling, er med til at definere og fastholde de sociale positioner og dermed hele den hierarkiske sociale struktur, som er et bærende element i virksomhedskulturen, jf. følgende citat:

Mekanikerlærling Der kan meget hurtigt blive misundelse fra svendenes side. For der er selvfølgelig nogle - nogle siger det, andre siger det ikke der er nogle, der mener, at hvis en lærling går og laver motor, så synes de, at det er fejt, at de skal lave service... altså et eller andet kedeligt, ikke. Selvom de næsten står begravet i arbejde af samme karakter.

Gruppeinterview 7

  
Lærlingene føler ikke, at de selv kan stille krav i forhold deres oplæring i virksomheden uden at være bange for, at det har negative konsekvenser for deres uddannelse og forholdet til kollegaerne.

[Billede: Her ses en tegning af en mekanikerlærling og en sur mester.]

5.H.iii Behovet for opbakning til at fastholde den oplæringsmæssige forpligtelse

Mange lærlinge oplever, at der grundet økonomisk og tidsmæssigt pres sker en forskydning fra det læringsmæssige mod det arbejdsmæssige. Dilemmaet er væsentligt for mange af de interviewede lærlinge, og flere af dem giver udtryk for, at deres kontraktmæssige forhold til virksomheden/mester gør det svært for dem at fastholde et krav om, at deltagelsen i virksomheden også er en oplæringssituation:

Finmekaniker- lærling Det har så også en bagside. Hvis man som lærling vælter ind på et værksted og siger: "Nu har jeg papir på, at jeg er lærling, så nu har jeg krav på at lære!" Har sådan en lidt asocial attitude, så får man en meget uheldig uddannelse, for så bakker svendene bare fuldstændigt ud. Hvis du er en idiot, hvis de ikke kan lide dig, jamen, så lærer du ingenting. (…)
Finmekaniker- lærling Det duer i hvert fald ikke at komme og stille krav. Man skal virkelig være fleksibel og være en flink fyr. Fordi at tror man, at man har krav på det hele, så får man i virkeligheden ikke ret meget ud af det.

Gruppeinterview 6


På samme måde føler de heller ikke, at de har opbakning fra skole eller andre steder til at fastholde oplæringsperspektivet over for virksomhederne, jf. følgende udtalelser:

Mekanikerlærling Der bliver udsendt materiale til firmaet, med hvad vi sådan set skal lære i den periode (…) og hvis man skal lære de ting der, så skal man fandeme selv skubbe på og mase på og sige: Det står her, og nu skal vi lære det. (…)
Tekn. design-lærling Det var bedre, hvis det var skolen, der gik ind.
Mekanikerlærling Ja, at der ligesom var en autoritet bagved.
Tekn. design-lærling At disse ting her skal lærlingene altså igennem. (…)
Interviewer Okay. Så det I siger er, at det ville være bedre, hvis skolen gik ind og sagde: "Det og det skal de [lærlingene]"?
Flere lærlinge Ja.
Tekn. design-lærling Jamen, ligesom udstak nogle retningslinjer for, at hvis I vil have en praktikant, så skal den praktikant i det år, hvor han er ude hos jer, gennemgå det og det og det. (…)
Mekanikerlærling Jeg synes ikke, at man skal tvinge dem, for så er jeg sgu bange for, at det går ud over os selv i sidste ende…
Smedelærling Det gør det også.
Mekanikerlærling .. så er jeg bange for, at der bliver færre lærepladser. Men bare det, at vi ikke står med vores glatte ansigter og fortæller dem et eller andet… det ville nok gøre en del.

Gruppeinterview 7


Uddannelsespolitisk er der tradition for at opstille målsætninger og kriterier for hver enkelt uddannelsesdel, fag mv., og dette er da også i stigende grad blevet gjort i forhold til praktikdelen i eud. Der er derimod ikke tradition for at foretage nogen videre kontrol med, at disse målsætninger og kriterier opfyldes. I skolemæssige uddannelsessammenhænge er dette ofte ikke nødvendigt, fordi de personer, som varetager ansvaret for opfyldelsen af målsætninger og kriterier, også er de personer med den stærkeste magtposition (eksempelvis læreren i forhold til eleverne). I virksomhederne er det derimod anderledes - der er der ofte stærke interessemodsætninger og afhængighedsforhold, hvor mesteren har den mest magtfulde position. Lærlingene, som ønsker at fastholde virksomhedens oplæringsmæssige forpligtelse, har derimod den svageste position. At den manglende vægtning af det oplæringsmæssige aspekt er problematisk, giver en af de interviewede mestre også udtryk for i nedenstående udtalelse:

Mester For de [praktikvirksomhederne] beskæftiger sig ikke ret meget med en elev, og det er jo helt forkert. (…) Når man ansætter et ungt menneske som elev i sin virksomhed, så skal man gøre sig klart, at det skal der bruges noget tid på. Man skal altså have en ordentlig svend ud af dette her. Og hvis man ikke vil give sig den tid, der er nødvendig for at kunne instruere dem ordentlig og derved få en velkvalificeret lærling til sidst, så er der altså noget galt.

Gruppeinterview 8


Det skal nævnes, at dilemmaet mellem den oplæringsmæssige og den arbejdsmæssige forpligtelse også kan opleves problematisk fra virksomhedens perspektiv, blot med omvendt fortegn. Svende og mestre giver i den forbindelse udtryk for, at det er et voksende problem, at lærlingene forholder sig kritisk og afvisende til de opgaver, de stilles overfor, jf. nedenstående citat:

Tømrersvend Jamen, det er jo det, at de sommetider… jeg ved ikke, om det er lidt af en tendens, men de [lærlingene] tror sgu sommetider, at … - du må ikke sige noget til dem. Om det er noget med folkeskolen, eller hvad det er - om de er vant til, at det næsten er dem, der bestemmer, eller hvad det nu er (….) Hvis du går hen og forklarer dem, hvordan de skal lave det, så bliver de somme tider næsten fornærmede over, at du kommer og siger noget til dem. Eller hvis man bare siger til dem: Du skal bare gå i gang med det der. Så siger de måske: Hvorfor det? De er vant til selv at have indflydelse på, hvad de skal gå og lave.

Gruppeinterview 8


Ovenstående analyse udgør det generelle billede, som ud fra datamaterialet kan tegnes af problematikken. Det skal dog retfærdigvis modereres gennem en pointering af, at arbejdet i virksomheden også delvist tilrettelægges ud fra et oplæringssyn. Omfanget af dette er dog begrænset og med store forskelle mellem forskellige virksomheder. Lærlingene oplever det således som usædvanligt, at der gives opgaver, som primært har et læringsmæssigt sigte, eller at deres arbejdsopgaver i virksomheden tilrettelægges ud fra hensynet til at koordinere oplæringsaktiviteterne med indholdet i skoleperioderne:

Tekn. design-lærling Nogle gange får man altså en opgave, fordi der er et indlæringsmoment i det. Der, hvor jeg var, var det godt nok meget sjældent, men det er der da flere af mine klassekammerater, der taler om - at de har fået opgaver simpelthen bare, så de kunne prøve det - selvom der var andre derude, der kunne have lavet det meget hurtigere.

Gruppeinterview 7


Overordnet må det konkluderes, at der fra alle parter savnes klare aftaler om balancen mellem lærlingens arbejdsmæssige forpligtelse og virksomhedens oplæringsmæssige forpligtelse, og reguleringsmæssige redskaber til at sikre, at denne balance opretholdes19. De retningslinier, som allerede eksisterer, opleves ikke af lærlingene som nogen, der bliver overholdt, når først hjulene kører. Det må derfor antages at være positivt for alle parter med en mere eksplicit og synlig regulering af forvaltningen af dette dilemma, ud fra nogle klart opstillede kriterier. Hermed kan en væsentlig kilde til konflikter mellem virksomhed og lærling (og skole) minimeres.

5.I Identifikation og tilhørsforhold og den uddannelsesmæssige betydning

Eleverne oplever skolekontekst og virksomhedskontekst som meget forskellige og på mange områder som stående i modsætning til hinanden. Et interessant spørgsmål er så, hvordan de forholder sig til disse forskelle og modsætninger. For de fleste lærlinges vedkommende giver de udtryk for et stærkt tilhørsforhold til og identifikation med praktikvirksomheden og de normer og værdier, som er knyttet til virksomhedskonteksten. Det stærkere tilhørsforhold til virksomhedskonteksten skal blandt andet ses i lyset af lærlingenes oplevelse af de to handlekontekster, som den er beskrevet i første del af rapporten, hvor følgende forhold synes vigtige:

  • Lærlingene oplever, at de har en betydning i virksomhedskonteksten, som de ikke oplever i skolekonteksten
  • Lærlingene oplever tættere og mere betydende relationer i virksomhedskonteksten, som også rækker ud over det arbejdsmæssige fællesskab
  • Eleverne bruger betegnelser som "hjemme" og "virkeligheden" om virksomhedskonteksten
  • Eleverne oplever, at aktivitetsformerne i virksomhedskonteksten er mere behagelige end i skolekonteksten.

Hvorvidt identifikation med virksomhedskonteksten også implicerer en distancering til skolekonteksten synes at være mere individuelt. Ud fra de gennemførte interview synes der at være en tendens til, at følgende faktorer kan indikere en distancering fra skolekonteksten:

  • Lærlingen havde gået praktikindgangsvejen
  • Negative erfaringer fra tidligere skolegang
  • Ældre lærere med ringe erhvervserfaring eller erhvervserfaring, der ligger meget langt tilbage
  • Ingen aktuelle planer om at læse videre til eksempelvis installatør, men primære intention at arbejde som svend (jf. beskrivelse af læringsorienteringer i del 2, afsnit 10).

Set fra et læringsmæssigt synspunkt er identifikationen med virksomhedskonteksten ikke i sig selv problematisk, idet den tjener som referenceramme for elevernes/lærlingenes bevægelse og læring igennem uddannelsen20. Identifikation med virksomhedskonteksten kan således udgøre en væsentlig drivkraft for elevens aktive bevægelse mod fuld deltagelse i denne kontekst og mod positionen som svend. En sådan drivkraft kan også principielt set virke motiverende i forhold til deltagelsen i skolekonteksten. Identifikationen bliver primært problematisk på grund af de store forskelle mellem en skolekritisk virksomhedskontekst og en skoledel, hvor den håndværksmæssige praksis ofte opfattes anderledes end i virksomheden. Disse forskelle gør, at en kraftig identifikation med en af konteksterne potentielt indebærer en stor risiko for distancering til den anden kontekst.

5.J Motivation og demotivation i den tværkontekstuelle bevægelse

Her skal nævnes tre motivationseffekter af den tværkontekstuelle bevægelse:

  1. Virksomhedskonteksten som motiverende for deltagelse i skolekonteksten
  2. Skolekonteksten som motiverende for deltagelse i virksomhedskonteksten
  3. Virksomhedskonteksten som demotiverende for deltagelse i skolekonteksten.

5.J.i Virksomhedskonteksten som motiverende for deltagelse i skolekonteksten

Eleverne giver udtryk for, at de ofte oplever situationer i praktikken, hvor de udfører opgaver, som de ikke forstår rationalet bag, og at det virker motiverende for deltagelsen i skoleperioderne. Oplevelsen af at udføre noget, men ikke vide, hvorfor det virker, vækker lærlingenes nysgerrighed:

Elektrikerlærling Du vidste godt, hvordan den skulle forbindes, og det har du lært ude [i virksomheden], men du fik en indstilling til, at det kun ne egentlig være rart nok at vide, hvordan er det egentlig, det fungerer.

Gruppeinterview 1

 

Elektrikerlærling Jeg var ude med en af svendene, og (…) der var et lille PLrør, der ikke virkede. Og så siger jeg så: "Hvordan kan vi finde ud af det, og vi har prøvet at måle på det, og den har 230 volt." "Jamen", sagde han: "Så skal du lige holde en pære på der og der." "Jamen, nå okay." "Og så skal den lyse svagere, hvis den virker." "Nå, okay." Og det fattede jeg jo ikke en skid af, men nu kan jeg godt se det bare med de forklaringer, vi fik i går [på skolen], der fik vi lige en kort gennemgang af nogle af lysstof armaturerne, hvordan de kan være sat sammen indvendig. Og det hjalp allerede meget der.

Gruppeinterview 1


Lærlingene beskriver mange situationer, hvor arbejdet i praktikvirksomhederne giver dem en handlekompetence i forhold til, hvad de skal lave, og hvordan de skal gøre, men ofte ikke besvarer spørgsmålet om, hvorfor de skal gøre sådan. Man kan sige, at arbejdets udførelse i en vis forstand bliver adskilt fra en mere teknisk-teoretisk forståelse, eller at den opnåede forståelse i virksomheden er en pragmatisk forståelse:

Elektrikerlærling 1 Jamen sådan er det jo også, hvis jeg sådan lige tænker på dage, når vi er ude og skifte kviksølvpærer, nå men den lyser ikke, jamen så .. Men det kan jo lige så godt være fordi.., nu ved vi så ude fra mester af, hvis du tænder en kviksølvpære og slukker og tænder igen, jamen så vil den ikke tænde før om fem minutter, og hvorfor gør den det? Det har jeg ikke en anelse om, hvorfor ..
Elektrikerlærling 2 Jamen, det ved jeg heller ikke, men jeg kender til det jo... Når du ryster den, hvorfor går den ud?

Gruppeinterview 1


Den pragmatiske forståelse er, som det fremgår af citatet, ofte tilstrækkelig til at udføre de faglige opgaver set fra et virksomhedsperspektiv. Mange af lærlingene giver imidlertid udtryk for et ønske om at "vide hvorfor", og for at denne forståelse primært etableres i skolekonteksten. Og lærlingene giver også udtryk for, at det gør dem i stand til at løse mere komplekse opgaver, som kræver mere eksplicit viden, eksempelvis fejlfinding mv. Men den forståelse, som eleverne får igennem skoleopholdene, opleves kun sjældent af eleverne som nødvendig for at løse opgaverne i virksomheden. Her er de handleanvisninger, som gives i virksomheden, oftest tilstrækkelige. Man kan sige, at skolerne dækker et behov for forståelse hos eleverne, uden at denne forståelse åbner for at kunne løse nye opgaver i virksomhederne.

[Billede: Her ses en tegning af en glad elektrikerlærling.]

5.J.ii Skolekonteksten som motiverende for deltagelse i virksomhedskonteksten

Den motiverende effekt gælder også den anden vej fra skoledeltagelse til virksomhedsdeltagelse, om end det er en mindre del af lærlingene, som giver udtryk for dette. Det at lære noget om et nyt område giver eleverne lyst til at komme ud og "prøve det af ", "se hvad der sidder fast", få "testet sin paratviden" mv.:

Elektrikerlærling For eksempel da vi havde om motorer, da var det da spændende at få det gennemgået, og så var det så også dejligt at komme i praktik bagefter. Eventuelt komme ud til en motor, og hvad er det så lige, man har lært, og se, hvad man lige kan huske. Man får da testet sin paratviden og set, hvad der sidder fast, og hvad der ikke sidder fast. Jeg synes, det er en super god idé med veksel... fra skole og så til praktik. Så man får prøvet det, man har lært.

Gruppeinterview 1


5.J.iii Virksomhedskonteksten som demotiverende for deltagelse i skolekonteksten

Samtidig med, at nogle af eleverne/lærlingene giver udtryk for, at erfaringerne fra den ene kontekst styrker motivationen i den anden kontekst, giver nogle elever/lærlinge udtryk for den modsatte tendens; at deltagelsen i virksomhedskonteksten fører til en kritisk distancering til skolekonteksten:

Interviewer … den indstilling man har til at skulle på skole i det hele taget. Om det at være ude i praktik gør, at man ændrer indstilling til at gå på skole - til skoleperioden?
Elektrikerlærling 1 Det første halve år, jeg var på skole, direkte fra 10. klasse, der vil jeg ikke sige, at det var: "Åh nej, nu skal jeg på skole!". Fordi der vidste jeg ikke, hvordan det var at være i praktik. Så der var det sgu udmærket at være i skole. Men så når du først har prøvet at være ude i praktik, så er det da ikke lige sjovt at være på skole, det er det ikke.

Gruppeinterview 6


At gå på teknisk skole opleves af denne lærling som ok i starten, hvor han sammenligner det med folkeskolen, som han kommer lige fra. Men efter erfaringerne med praktikken bliver referencerammen en anden, og skoledeltagelsen sættes i forhold til virksomhedsperioderne. Dette fører til en mere kritisk og afstandtagende måde at forholde sig til skoleopholdene. Hvor teknisk skole i sammenligning med folkeskolen opleves som forholdsvis praktisk og a-teoretisk, opleves det i sammenligning med det daglige arbejde i virksomheden som forholdsvis teoretisk og abstrakt. For skoletrætte elever, som efter 9-10 års skolegang bevidst søger væk fra det abstrakte og boglige, kan praktikperioderne altså på denne måde virke demotiverende for deltagelse i skoleopholdene på teknisk skole.

Denne mentale distancering fra skolekonteksten kommer primært til udtryk hos de lærlinge, der udvikler en høj grad af identifikation med praktikvirksomheden, og som forsøger at overføre de centrale værdier for effektivitet, funktionalitet og arbejdsproduktets fremtræden fra virksomhedskonteksten til skolekonteksten. Ovenstående citat er et udtryk for, at erfaringen fra virksomhedskonteksten skaber et brud i elevens/lærlingens oplevelse af uddannelse og læring som skolebaseret, og den praktiske oplæring kommer dermed til at stå som alternativ til de ofte negative skolemæssige erfaringer, som eleven har med sig fra folkeskolen og det indledende ophold på teknisk skole.

5.K Opsamling

Her skal kort opsummeres analyserne i dette kapitel, hvilket er gjort i nedenstående skema:

Skema I-9:
Bevægelsen mellem skole og virksomhed - fra lærlingenes perspektiv

   
  1. Betydning: Lærlingene oplever, at deres deltagelse har en betydning for andre end dem selv i virksomhederne, mens de på skolerne oplever, at deres tilstede værelse sjældent har betydning for andre.
      
  2. Ansvar og indstilling: Ansvar i virksomheden opleves som noget, man får som en slags anerkendelse, hvorimod ansvar på skolen er noget, som man kan løbe fra. Ansvar i virksomhederne er ansvar i forhold til andre, hvorimod ansvar på skolen er ansvar i forhold til en selv (ansvar for egen læring). Man lærer at tage ansvar i virksomheden, det lærer man ikke på skolen. Ansvar på skolen er fri gørende, hvorimod ansvar i virksomheden er forpligtende.
       
  3. Metoder til løsning af arbejdsopgaver: Lærlingene oplever, at de får præsenteret forskelllige måder at løse opgaver på i virksomheden og på skolen. På skolen lærer de, hvordan opgaver løses "efter bogen", det vil sige ud fra en teoretisk viden og standardiserede fejlsøgningsmetoder. I virksomheden lærer de at løse opgaver ud fra "fif og fiduser", som svendene har etableret gennem erfaringer med lignende opgaver.
      
  4. Tværkontekstuel læring: Lærlingene oplever, at det, de lærer på skolen, ofte ikke er brugbart i virksomhederne, hvor opgaver løses på andre måder end dem, de har lært i skolen. Lærlingene oplever, at det, de lærer på skolen, primært retter sig mod svendeprøven, mens det, de lærer i virksomheden, retter sig mod det daglige arbejde som svend/lærling.
       
  5. Betydningen af tid: Lærlingene oplever, at de oftest mangler tid i virksomheder ne, mens de oplever, at tiden spildes på skolen. I virksomheden handles ud fra, at "tid er penge", mens det på skolen er afgørende at bruge tiden fuldt ud uanset, at opgaven er færdig.
       
  6. Den betydningsfulde bevægelse fra perifer til fuldgyldig deltagelse: Bevægelsen fra perifer til fuldgyldig deltagelse, via de tidligere præsenterede trin, opleves som meget væsentlig for lærlingen - såvel for hans mulighed for faglig udvikling som for relationer til kollegaer og for hans trivsel i virksomheden.
      
  7. Den kontraktmæssige forankring i virksomheden: Lærlingene oplever, at deres kontraktmæssige forpligtelse kun etableres over for virksomheden/mester, og de udviser ikke samme forpligtende adfærd i forhold til skolen. Det har væsentlige konsekvenser for lærlingenes måde at forholde sig på i de to oplæringsmiljøer.
      
  8. Dilemmaet mellem den arbejdsmæssige og den oplæringsmæssige forpligtelse: Lærlingene oplever i virksomhederne et konstant dilemma mellem deres egen arbejdsmæssige forpligtelse og virksomhedens oplæringsmæssige forpligtelse. De oplever ofte, at der sker en forskydning, hvor det primært er deres arbejdsmæssige forpligtelse, som dominerer på bekostning af virksomhedens oplæringsmæssige forpligtelse.
      
  9. Den ofte stærke identifikation med virksomhedskonteksten: Mange af lærlingene giver udtryk for en stærk identifikation med virksomhedskonteksten og de normer, arbejdsmetoder mv., som de møder der. Denne identifikation udgør en væsentlig drivkraft for lærlingene, men der er samtidig en tendens til, at den kobles sammen med en kraftig afstandtagen fra skoledelen af uddannelsen, som er uhensigtsmæssig for de skolebaserede læreprocesser og for lærlingenes mulighed for at integrere læring fra skole og virksomhed.
       
  10. Motivation og demotivation i den tværkontekstuelle bevægelse: Det er interessant i undersøgelsen, at lærlingene både giver udtryk for, at virksomhedsdeltagelsen kan være motiverende og demotiverende for deltagelse på skoleopholdene. Den motiverende effekt opleves, når lærlingene i praktikvirksomheden møder en faglig praksis, som de ikke forstår og ikke får forklaring på i virksomheden. Den demotiverende effekt opleves mere diffust, som en ændret indstilling og afstand tagen fra skolelæringen. Der er også en motiverende effekt den anden vej: Når lærlingene har lært om noget på skolen, vil de gerne ud og afprøve denne viden i praksis.

   


Analyserne tegner, samlet set, et billede af en oplæring, som meget let kan blive "skæv" (i hvert fald for visse typer lærlinge). Karikeres ovenstående, kan der tegnes et billede af lærlinge, der oplever, at de har en væsentlig betydning og ansvarlighed i praktikvirksomheden, og i høj grad identificerer sig med denne. Oplæringen er kontraktmæssigt forankret i virksomhederne, og målet at blive færdiguddannet svend motiverer primært i virksomhedskonteksten, hvor bevægelsen mod en central deltagelse sker. Til gengæld er den oplæringsmæssige dimension ikke tilstrækkelig højt prioriteret i virksomhederne i forhold til den arbejdsmæssige, hvor tidspres og normer om effektivitet dominerer over den mere uddannelsesmæssige tænkning og oplæring. Her oplever lærlingene, at skolerne står på sidelinien uden at (kunne?) støtte lærlingene i deres praktikrelaterede krav på tilstrækkelige faglige og uddannelsesrelevante oplæringsaktiviteter. Som modvægt til dette står skoleperioderne i lærlingenes bevidsthed som en slags "frikvarter", hvor de, afhængig af egen   målrettethed, enten kan vælge at "holde fri" eller fordybe sig i læringsrelevante aktiviteter. Her vælger en væsentlig del af lærlingene, især i starten af uddannelsesforløbet, at køre på frihjul i forhold til oplæringsaktiviteterne på skolen. Billedet er som sagt karikeret, men er ikke langt fra det billede, en del af de interviewede lærlinge tegner. I det følgende præsenteres nogle analyser, som måske kan bibringe en dybere forståelse af grundlaget for dette lidt nedslående billede af vekseluddannelsesprincippet.

 


Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i håndværksuddannelser" som kapitel 5 af 14
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top