Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

4 En beskrivende analyse af skole og virksomhed som rum for oplæringen





De to rum, som er fundamentet for lærlingenes oplæring og uddannelse, nemlig skole og praktikvirksomhed, er på mange måder forskellige. Det gælder i forhold til en lang række forhold, herunder:

  1. Hvad lærlingene gør
  2. Hvem lærlingene møder
  3. Hvilke normer og forventninger lærlingene møder
  4. Den kommunikation som lærlingene indgår i
  5. Det værktøj, udstyr og materialer som lærlingene arbejder med.

I dette kapitel vil jeg ud fra ovenstående punkter beskrive nogle generelle træk ved forholdet mellem skole og praktikvirksomhed ud fra de interview og analyser, som har været lavet i undersøgelsen8. Jeg vil præsentere konkrete og faktuelle forskelle mellem skole og praktikvirksomhed, opdelt ud fra ovenstående punkter. Hvert afsnit indledes med en tabel med de væsentligste resultater i oversigtsform. Derefter beskrives og belyses resultaterne nærmere ud fra en analyse af centrale citater.

4.A Hvad lærlingen gør

Skema I-1:
Hvad lærlingene gør

  Skolemiljø Virksomhedsmiljø
Former for deltagelse Deltagelse i klasseundervisning og udførelse af praktiske opgaver i værkstedet Praktiske opgaver på værkstedet, ude hos kunder, på lageret, i butikken
De faglige opgaver
  
 
  
  
   
  
  
   
  
  
  
Opgavetyper
Udregninger, tegninger, projektopgaver
  
Praktiske opgaver, der er "eksemplariske", udføres få gange
  
Ofte faglige metoder og udstyr, som er forældede i forhold til i virksomhederne
   
   
Oftest standardiserede opgaver, som er tilrettelagt til bestemte løsningsmodeller
   
Rutineopgaver
  
Lærlingeopgaver
   
Fagligt krævende opgaver
  
  
  
  
  
  
  
Ofte ikke standardiserede opgaver, hvor løsningsmodellen ikke altid er kendt på forhånd
Aktivitetstyper
 
  
  
   
  
Progression
Primært mentalt krævende og ikke fysisk krævende opgaver (klasselokalet) og sekundært praktiske opgaver (værkstedet)
  
Progressionen sker ud fra en faglogik, hvor fagets mest grundlæggende områder behandles først, og hvor de mere specialiserede fagområder behandles sidst
Fysisk krævende og oftest ikke mentalt krævende opgaver
  
  
   
Progressionen sker som en bevægelse fra perifer til fuldgyldig deltagelse, med en øget grad af ansvar, selvstændighed, faglig sværhedsgrad og konsekvenser af fejl


Som det fremgår af ovenstående skema, er der stor forskel på de aktiviteter og opgaver, som lærlingene møder på skolen og i virksomheden. I det følgende vil jeg først uddybe, hvori disse forskelle består, og derefter, hvordan forskellene opleves af lærlingene.

4.A.i De forskellige aktiviteter

På skolen oplever lærlingene, at de skal gøre en masse ting, som de ikke oplever at have brug for i virksomheden. Det drejer sig eksempelvis om udregninger, målinger, optegning mv.

Mekanikerlærling

"[skoleopgaver] hvor man skal skrive alt ned, med mål på alting (…) i forhold til hvis det var ude i firmaet: Der ser man bare på det, det er defekt og skal skiftes, og så skifter man det. Der skal man ikke skrive så meget ned."

Mekanikerlærling

"Ude i virksomheden, der får man en tegning, men på skolen skal vi selv lave den tegning."

Gruppeinterview 7


Udover disse meget konkrete forskelle oplever lærlingene også nogle mere generelle forskelle mellem opgaver på skolen og i virksomheden. Opgaverne på skolen opleves som standardiserede opgaver, der er udarbejdet til at passe til bestemte løsninger eller måder at udføre opgaven på. Heroverfor står opgaverne i virksomhederne, hvor "der ikke er to opgaver, der er ens", og hvor der ofte kræves en særligt tilpasset opgaveløsning.

Elektrikerlærling De situationer, der bliver stillet op i skolesammenhæng, er ikke altid de samme, når du kommer ud i firmaet, hvor det burde være den samme situation, men der er måske nogen andre ting, der bevirker, at du ikke kan gøre det på den mest hensigts mæssige måde.

Individuelt interview 2


Formuleret kort kan man sige, at på skolen er opgaverne tilrettelagt med henblik på brugen af særlige arbejdsmetoder, mens det i virksomheden er omvendt: Her tilpasses arbejdsmetoderne til de aktuelle arbejdsopgaver og deres unikke særpræg. På skolen er tingene således tilrettelagt på en måde, så det "ikke kan gå galt", mens man i virksomheden ofte møder en række "arbejdsmæssige problemer" ved den enkelte opgave:

Elektrikerlærling I firmaet står du med problemerne, de arbejdsmæssige problemer ved at løse en opgave, hvis der nu opstår nogle problemer. Det gør du ikke på skolen, faktisk. For der er det hele planlagt, hvordan det skal foregå, og sådan og sådan skal det laves og… det kommer til at fungere, hvis I gør sådan.
Elektrikerlærling 1 I skolen kan det stort set ikke gå galt. Man kan montere forkert, men det er så en anden ting, det kan du også ude i virksomheden. Men i virksomheden er der de problemer, som at man regner med, at man bare lige skulle derover, men så skal man hele vejen udenom. Og sådan er det med så meget. Man regner med, at man bare lige kan sætte en stikkontakt op der, men der kan den måske ikke lige være, og…
Elektrikerlærling 2 Ja, eller man skal afbryde for strømmen, og så lige pludselig må man ikke alligevel, fordi der er noget edb, der kører - så må man vente på det. Alle sådan nogle ting der. Så skal man finde på noget andet imens for ikke at spilde for meget tid, … og så planlægge, hvornår man vil komme og lave det.

Gruppeinterview 5


[Billede: Her ses en tegning af en sovende håndværker, og en dreng ved en PC]

4.A.ii Oplevelsen af de forskellige arbejdsopgaver

Lærlingenes oplevelser af de store forskelle mellem skole og virksomhed er meget blandede. Overordnet set vurderer de fleste lærlinge værdien af det, de beskæftiger sig med på skolen, i forhold til dets relevans for deres arbejde i virksomhederne:

Elektrikerlærling 1 Nu på det første skoleophold, der lærte vi sådan noget med at bukke plasticrør, det skulle se så skidegodt ud, og det har jeg ikke gjort siden - der har jeg overhovedet ikke rørt de der plasticrør.
Elektrikerlærling 2 Nej. Jeg vil sige, at nogle gange så sidder man derude på skolen og tænker: Dette her kommer vi nok aldrig til at lave i virkelig heden. Det tænker man mange gange.

Gruppeinterview 5


Det, at arbejdet i virksomheden er målestok for skoleaktiviteterne, er blandt andet baggrunden for, at de fleste lærlinge forholder sig meget kritisk til de almene fag på skolerne, som ikke har nogen direkte relevans for deres daglige arbejde i virksomheden. I forhold til nogle arbejdsopgaver på skolen giver nogle lærlinge imidlertid udtryk for, at de lærer meget af opgaver på skolen, samtidig med at de giver udtryk for, at det ikke er noget, de kommer til at bruge i virksomheden. Denne dobbelthed i lærlingenes oplevelse af skoleaktiviteterne kan forklares på flere måder. Et perspektiv handler om, at lærlingene har forskellige mål, som de orienterer sig efter. For nogle er det væsentlige at lære nogle ting, som kan bruges konkret i deres praktiske arbejde, mens det for andre lærlinge også opleves som relevant at opnå en mere teoretisk orienteret forståelse af deres daglige arbejde. Disse forskelle i lærlingenes orienteringsretninger vil blive behandlet nærmere i del 2 (afsnit 10). Et andet perspektiv handler om, at lærlingene nogle gange får en "aha-oplevelse" i forhold til nogle ting, som de er stødt på i virksomheden, men ikke har fået svar på eller forstået:

Elektrikerlærling Jeg var ude med en af svendene... Der var et lille PL-rør [en type lysstofrørsarmatur] der ikke virkede, og så siger jeg så: "Hvordan kan vi finde ud af det, vi har prøvet at måle på det, og den har 230 volt." "Jamen", sagde han, "så skal du lige holde en pære på der og der. Og så skal den lyse svagere, hvis den virker". "Nå, okay." Og det fattede jeg jo ikke en skid af, men nu kan jeg godt se det bare med de forklaringer, vi fik i går [på skolen]. Der fik vi lige en kort gennemgang af nogle af lysstof armaturerne, hvordan de kan være sat sammen indvendig. Og det hjalp allerede meget der.

Gruppeinterview 1


Da der er meget stor forskel på, hvad lærlinge beskæftiger sig med i de forskellige virksomheder, selvom de er inden for samme erhverv, er det imidlertid ret tilfældigt, om skoleaktiviteterne lige netop rammer ned et sted, hvor den enkelte lærling går med en undren over for nogle ting fra virksomhedsperioderne.

Et aspekt, som ofte går igen i lærlingenes oplevelse af skoleaktiviteterne, er, at skolerne er "bagud i forhold til virkeligheden", og at en del af de ting, de beskæftiger sig med, er forældede:

Finmekaniker- lærling Jeg synes godt, at man kan se, at nogle af de faglærere, der er på skolerne, er nogle, der gik ind af døren for 20 år siden, og så har de tilsyneladende ikke haft den åben siden. For de snakker om højteknologi, og når man ligesom prøver at omsætte det til det, vi kender på vores praktiksted, så er det sådan noget, man udfasede for 15-20 år siden.

Gruppeinterview 6


Et andet aspekt, som går igen, er oplevelsen af, at tingene skal gøres på meget besværlige og overflødige måder på skolen. Udtalelser som "hvad fanden skal man bruge det til", "det er omstændeligt" og "spild af tid" går igen i lærlingenes beskrivelser af disse skoleaktiviteter:

Tekn. design.- lærling 1 Hvorfor skal vi gøre det på sådan en besværlig måde. Med man ge af de der skoleopgaver er man stensikker på, at den dag man sidder ude i virksomheden, så har de et eller andet redskab at lave det med. For eksempel med beregninger, der sidder vi og regner og regner og regner, og du er stensikker på, at sådan gør de det bare ikke ude i virksomheden. De har sgu ikke en mand, der sidder og bruger fire timer på at regne et eller andet sammen for at få et resultat (…) så har de et program, der gør det.
Tekn. design.- lærling 2 Jeg føler, at jeg delvis spilder min tid, når der er en smartere måde at gøre det på. Så hvorfor kan vi ikke få lov til at bruge den i stedet for?

Gruppeinterview 7


Også fra et lærerperspektiv opleves det ofte, at lærlingene ikke har en forståelse for, hvorfor tingene skal gøres på en bestemt måde på skolen, og at det er en del af lærerens opgave at argumentere for berettigelsen af nogle af skoleaktiviteterne og de arbejdsmåder, som bruges der:

Lærer … fordi det er med håndværk … det er jeg nemlig nødt til at sige til eleverne mange gange, når jeg støder på det der -"Der er mange måder at gøre den samme ting på for at nå til det samme resultat. Og alle de metoder vil du komme til at se på en eller anden måde" - det vil enhver elev komme til. Men når vi på skolerne siger: Her gør vi det på én måde - og det er den, vi prøver at banke ind i hovedet på dem - fordi hvis vi gør det mere kompliceret og siger: Nu viser jeg dig 10 måder - så kommer denne her stakkels elev til at stå på det ene ben og dreje rundt omkring sig selv og få fis i kasketten. Så vi er nødt til at sige: Der er én måde, vi viser det på her, og de andre måder får I ude ved mester.

Gruppeinterview 8


En stor del af lærlingenes engagement i og faglige udbytte af skoleaktiviteterne står og falder med, om lærlingene anerkender berettigelsen af skoleaktiviteterne. I forbindelse med analyserne af de forskellige praksisforståelser på skole og virksomhed (afsnit 6) vil jeg vende tilbage til dette.

4.A.iii Lærlingens særlige position i virksomheden

I virksomheden er der en arbejdsdeling, baseret på de forskellige personers position som henholdsvis "mester", "svend", "arbejdsmand", "2.års-lærling" og "yngste-lærling" m.m. Denne position er væsentlig for lærlingenes måde at deltage på, og bevægelsen "opad" i rækken er et mål for lærlingene. De forhold, som lærlingene nævner som grundlaget for lærlingenes særlige position i praksisfællesskabet, er først og fremmest at:

  1. De er den billigste arbejdskraft
  2. De har mindst erfaring, og
  3. De har været sidst på skole.

Disse tre forhold spiller på forskellig måde en rolle for lærlingenes muligheder for at deltage, og måder at deltage, i praktikvirksomheden. At de er den billigste arbejdskraft betyder blandt andet, at det er dem, som bliver sat til de ikkefaglige arbejdsopgaver. Lærlingenes ringe erfaring betyder, at det oftest tager længere tid for lærlingen at udføre opgaverne, og der er flere fejl og en mindre professionel udførelse af opgaverne. Lærlingenes ringe erfaring bryder altså med to væsentlige værdinormer i virksomhederne: Effektivitet og professionalisme, og det beskrives af eleverne som to væsentlige faktorer for bevægelsen fra perifer til fuldgyldig deltagelse9 (vil blive beskrevet nærmere i Figur I-1: Trin i bevægelsen fra perifer til fuldgyldig deltagelse, side 15. I en vis forstand kan man sige, at lærlingene står i et konkurrenceforhold til svendene om det mere selvstændige og krævende arbejde, hvor svendenes tempo og professionalisme gør, at det er dem, der kommer først ud, når der ikke er så meget at lave:

Elektrikerlærling Selvfølgelig er det svenden, der skal ud [til opgaver] før end lærlingen. Det er trods alt svenden, der er hurtigere og ved lige nøjagtig, hvad han skal gøre. Jeg skal lige tænke lidt mere over det. Og det gør jo så, at hvis svenden ikke lige tager ferie, jamen så er det ham, der er ude, og så skal jeg bare feje værkstedet.

Individuelt interview 2


[Billede: Her ses en tegning af en ung mand, der går og tænker, mens han fejer.]

Det, at lærlingene har været sidst på skole, bringer dem også i en særlig position, hvor de dels stifter bekendtskab med teknologi og materialer, som de øvrige svende ikke altid kender til10, og dels har up-to-date kendskab til regler og lovgivning. Dette forhold gør, at lærlingen i nogle situationer får en særlig position i praksisfællesskabet:

Elektrikerlærling Svendene spørger tit: "Hvordan er det lige med det der, fordi du har jo sidst været på skole?" Altså den får vi da kylet i hovedet et par gange, at du er den, der sidst har været på skole, så du bur de lige vide, hvad det er, man gør der og der og regne det og det ud, hvis det endelig er det, man skal, hvad man ikke gør så meget.

Individuelt interview 4


Lærlingene er i en vis forstand ressourcepersoner i virksomhederne i forhold til lovgivning mv., men disse ressourcer anvendes dog ifølge lærlingene meget sjældent i praktikvirksomhederne. Hvorfor det er sådan, vil jeg vende tilbage til senere i rapporten.

4.A.iv Forskellige aktivitetsformer på skole og i virksomheder

Et andet aspekt, som lærlingene fremhæver, er, at typen af aktiviteter, som de indgår i på skole og i virksomhed, er meget forskellige. På skolen er der meget stillesiddende arbejde, mens de inden for de fleste erhverv oplever at være fysisk aktive i virksomhederne. Omvendt med graden af mental aktivitet, hvor de giver udtryk for, at skoleopholdene er mere krævende end virksomhedsperioderne. Dette oplever lærlingene som en stor forskel, der kan gøre overgangene mellem skoleophold og virksomhedsperioder svære:

Finmekaniker- lærling Man bliver doven, når man sidder på skolebænken uge ud og uge ind - og bare får en masse smidt i hovedet, det er ikke så fandens spændende.

Gruppeinterview 6

 

Elektrikerlærling Når man skal sidde og sidde hele tiden - det er heller ikke så spændende, synes jeg - når man er vant til at fare rundt. Så de første 14 dage [på skolen] sidder man næsten med uro i benene, og så bliver man helt lad til sidst. Og i slutningen af skoleperioden så er det meget rart at komme tilbage [til virksomheden] igen og komme i gang fysisk. Og så måske kunne koble lidt fra psykisk, fordi nu har man så kørt i 10 uger, hvor vi skal afslutte med en eller anden afsluttende prøve. Altså, tankerne de kører jo på højtryk, og så er det rart at komme tilbage i firmaet og få koblet lidt fra og så begynde at tage det op lige så stille, efter hånden som man skal bruge det.

Individuelt interview 3


Skiftet mellem skole- og virksomhedsperioder opleves som en omstilling, hvor især omstillingen til skolen opleves problematisk. I starten af skoleperioderne opleves det som en kropslig uro og en mental belastning, hvor det ved overgangen fra skole til virksomhed opleves som en udfordring at komme kropsligt "i gang igen", at komme "op i tempo", og som en mental aflastning, hvor man kan "holde op med at tænke så meget".

En del af lærlingene giver udtryk for, at deres erhvervsvalg blandt har været influeret af ønsket om kropslig aktivitet, og at de gennem tidligere skoleerfaringer har haft svært ved at indgå i de skolemæssige sammenhænge med høj grad af mental belastning og ringe fysisk aktivitet. Disse skoleerfaringer reaktiveres derfor let igennem opholdet på teknisk skole og kan for nogle lærlinge føre til kritisk afstandtagen fra skoleoplæringen (jf. den nærmere beskrivelse af niveauer af afstandtagen i del 2, side 138).

4.A.v Progression på skole og i virksomheden

Også med hensyn til udviklingen i, hvad lærlingene beskæftiger sig med igennem uddannelsen, oplever de væsentlige forskelle mellem skole og virksomhed. Lærlingene giver udtryk for, at tilrettelæggelsen af progressionen på skolen sker ud fra en faglogik, hvor de forskellige fagområder tages hver for sig, og helt i dybden:

Mekanikerlærling Man tager én del af uddannelsen f.eks., så kører du den fuld stændigt ud, så du ved alt om den. Sådan synes jeg, at det kører for os i hvert fald. Så har man noget om gearkasser f.eks. - så får du hele molevitten om gearkasser, og så ved du bare alt om det. Så kommer du tilbage til værkstedet, og så går der måske tre måneder, inden du laver en gearkasse - og så kan man altså ikke huske, hvad der sker, når du skal i gang med nummer to. Hvis du derimod fik at vide, at sådan og sådan virker en gearkasse stort set - så går vi ned og laver lidt på det, og så går vi videre til den næste ting. Sådan at du har en bredere del af branchen til at starte med. Så kan du i de følgende skoleperioder gå op og sige: Nu fortsætter vi på dette her, for der er nogle ting, som vi laver flere gange end andre.

Gruppeinterview 6


Progressionen på skolen passer ikke særligt godt sammen med progressionen i lærlingenes deltagelse i virksomhederne, som man kan karakterisere som en bevægelse fra en perifer deltagelse i retning af fuldgyldig deltagelse. Hvad der ligger i dette, skal vi se nærmere på i det følgende.

Analyserer man interviewene nærmere med henblik på at forstå, hvordan lærlingenes deltagelse i virksomheden udvikler sig i løbet af oplæringen, kan man pege på følgende "trin" i typer af arbejdsfunktioner, som lærlingene varetager (læses nedefra).

[Billede: Her ses figur I-1, der viser trin i bevægelsen fra perifer til fuldgyldig deltagelse.]

Figur I-1:
Trin i bevægelsen fra perifer til fuldgyldig deltagelse

Bevægelsen i retning af fuldgyldig deltagelse kommer til udtryk ved, at man tildeles typer af opgaver højere oppe i rækken. Opstillingen er selvfølgelig mere kategorisk end virkeligheden, dels fordi der også eksisterer mellemformer, eksempelvis hvor man er med en svend, som "kigger en over skulderen", mens man arbejder selvstændigt, og lignende. Og dels fordi lærlingene (ligesom svendene) også fra tid til anden varetager opgaver på et lavere trin, selvom de tidligere har varetaget arbejdsopgaver på et højere trin - afhængig af de aktuelle opgaver i virksomheden. Endelig er der det forhold, at man med hensyn til nogle opgaver kan varetage højere trin end på andre områder, som en lærling beskriver det: "Man får sine egne nicher". Ser man på, hvad der kendetegner bevægelsen opad igennem de forskellige trin, er listen udtryk for en stigende grad af ansvar,  selvstændighed, faglig sværhedsgrad og konsekvenser af fejl jo længere op, man kommer op rækken.

4.B Hvem lærlingen møder

Skema I-2:
Hvem lærlingene møder

  Skolemiljø Virksomhedsmiljø
Personer Medelever

Lærere

Svendene

Kunder

Mester

Andre lærlinge

Andre faggrupper (eksempelvis på byggepladser)

De personlige læringsressourcer som eksisterer i kraft af forskellige personer Lærerne: Viden om teoretiske og lovgivningsmæssige forhold. Viden om, hvordan man løser opgaver "efter bogen"

Medelever: Mange forskellige måder at løse praktiske opgaver på, fif og tricks

Svende: Praktiske måder at løse opgaver på, fif og fiduser

Mestre og svende: Regler og standardprocedurer for arbejdsudførelse

De sociale relationer Til medelever: Samarbejdsmæssige venskabelige relationer

Lærerne: Formel relation - traditio nelt lærer-elev-forhold

Medlærlinge og svende: Venskabelige og samarbejdsmæssige relationer, ofte også uden for arbejdstid

Mester: Ofte en distanceret og formel relation til mester - arbejdsgiver/arbejdstagerforhold. I visse tilfælde en mere venskabelig relation

Kunder: Professionelle relationer

Andre faggrupper: Samarbejdsrelationer


Det er i høj grad de forskellige personer, som lærlingene møder henholdsvis på skole og i virksomhed, som er med til at gøre oplæringen meget forskellig. Personerne kan og ved og laver noget forskelligt, lærlingenes forhold til dem er meget forskelligt, og de bidrager på forskellig vis til lærlingenes oplæring.

4.B.i Aktører og relationer i virksomhederne

De centrale aktører, som lærlingene oplever i virksomhederne, er mester, svendene, medlærlinge og kunder.

Mesteren

Den faglige kontakt med mester oplever de fleste af de interviewede lærlinge som meget sporadisk. Mester er først og fremmest den, som "sidder på kontoret", "tager ordrer ind", "beregner tilbud", og ham, som "man ringer til, når der er noget, man ikke kan finde ud af ". Kun yderst sjældent oplever lærlingene at deltage i det faglige arbejde sammen med mester. Mester har dog alligevel stor betydning for deres uddannelse, fordi han er den, som bestemmer, om de "skal køre alene eller sammen med en svend", og som "har ansvaret for, at de kommer ud til noget forskelligt", og ham som "man taler med", hvis der er drøftelser om ens uddannelse. Mester er også den, som får noget at vide om, hvad lærlingene laver på skolen. Mester har ofte en uddannelsesmæssig overbygning i forhold til svendene (er dog erhvervsafhængigt), hvilket gør, at han ofte ved mere om de ting, som lærlingene lærer på skolen. Mester udgør derfor potentielt et bindeled mellem skolelæring og virksomhedslæring, men dette ses sjældent i praksis grundet den ofte sporadiske kontakt mellem lærlinge og mester.

Mange lærlinge oplever et problematisk forhold til deres mester, hvilket også er påpeget i andre undersøgelser (således oplyses det i en publikation fra Undervisningsministeriet (Albertsen, 1999, side 14), at hver 5. elev har et anstrengt forhold til mester):

Smedelærling Jeg har hørt alle de der rundt omkring i min klasse, de er på det nærmeste bange for deres mester. Jeg har hørt, at der er nogle, der skal kalde deres mester ved efternavn, de skal sige Mester, de skal banke på, før de går ind og alt det der. Min mester - han hedder Preben, og det kalder jeg ham så også, hvis jeg skal kalde på ham.

Gruppeinterview 7


Hovedparten af de interviewede lærlinge havde dog et godt forhold til deres mester.

Svendene

Svendene opleves af lærlingene som meget vigtige for deres uddannelse. Det er først og fremmest gennem svendene, at den egentlige oplæring foregår, og den enkelte svend har stor indflydelse på lærlingens bevægelse op ad deltagelsesstigen, når de er ude og køre sammen. Forholdet til den eller de svende, man arbejder sammen med, er derfor meget væsentligt, ligesom det er vigtigt, at man igennem sin oplæring kommer til at arbejde sammen med forskellige svende og dermed får en bredde i sin uddannelse.

Tekn. design-lærling Altså det der med, at man lærer af dem, der er gamle i faget det er helt stensikkert, for det er dem, du henvender dig til, hver evig eneste gang, du har problemer og ikke kan komme længere. Chefen inde på sit kontor lader du være i fred, og de andre fjollerter, som er lige så unge i faget, som du selv er … der får du ikke svar på dine spørgsmål. Så det er dem, der har siddet der længe med nogle opgaver, der minder noget om dine - det er dem, du går til hver eneste gang. Hvis du kommer et sted, hvor der er en del af dem, så kan du altså lære meget - hvis de har tid til at hjælpe dig, selvfølgelig. De har jo så også deres arbejde, desværre.

Gruppeinterview 7


Kunderne

Kunderne opfattes af lærlingene som centrale aktører i virksomheden, hvad enten de er fysisk tilstede eller kun opleves indirekte gennem de arbejdsopgaver, som lærlingen møder. Kunden er den, der: "skal betale..", "vil finde sig i..", "ikke vil finde sig i..", "står i baggrunden..", "spørger hvorfor…", "skal være tilfreds…", og "klager..". Kunden repræsenterer i lærlingenes bevidsthed et krav om effektivitet og professionalisme i virksomheden, uanset om kunden er fysisk tilstede eller blot eksisterer som mental referenceramme for lærlingens arbejde.

I arbejdssituationer, hvor kunden også er fysisk tilstede, oplever lærlingene tillige, at de "skal virke overbevisende..", at de "skal vide, hvad der skal laves…", og at de i det hele taget skal kunne fremvise en professionel attitude:

Elektrikerlærling Jamen, det er sådan et princip man har, at når man kommer ud til kunden, så skal du ikke stå: "Øh, hvordan er det nu lige, vi laver det her?" Nej, der skal du: "Jamen fru Hansen ved du hvad, sådan og sådan og sådan ser det ud, og sådan og sådan skal det laves". Der kan det ikke nytte noget, at du står og virker tøvende. Så skal man hellere, hvis der er noget, du er i tvivl om, så skal du lige ringe [til svenden eller mesteren]. Men du skal ikke sige til fru Hansen, du ikke kan finde ud af det, for så klager fru Hansen jo bare: "Hvad var det for noget, du har sendt ud til mig". Det er sådan en lille finte, man har, at den skal man bare lige kunne køre og fyre af.

Individuelt interview 2


Dette er en væsentlig forskel i forhold til på skolen, hvor det er i orden at "være dum": Denne forskel kræver, at eleverne omstiller sig ved overgangen mellem skole- og virksomhedsophold. Eleverne oplever med andre ord, at de skal stille en professionel facade op, som de i visse situationer ikke har grundlag for. Set ud fra et læringsperspektiv kan det være et problem, hvis graden af direkte kundekontakt er meget høj. At være indstillet på at lære kræver ofte, at man tydeliggør områder, hvor man ikke kan det nødvendige, hvilket er i konflikt med det oplevede krav om at udstråle professionalisme. Især i starten af uddannelsen, hvor det faktiske grundlag for en sådan attitude er meget lille, kan en høj grad af kundekontakt være problematisk.

Når lærlingene er sammen med svendene, uden at kunden er til stede, oplever de ikke et sådant krav om at virke professionel. Her må man "gerne stille spørgsmål og hellere et for meget end et for lidt". Lærlingene giver dog samtidig udtryk for, at de også her til en hvis grad nedtoner deres eventuelle manglende viden, "fordi selvfølgelig skal man jo heller ikke virke helt dum". Dette er dels et alment menneskeligt forhold, hvor lærlingen ønsker at fremstå i et positivt lys, men også et spørgsmål om lærlingens mulighed for at få adgang til arbejdsopgaver med nye læringspotentialer. Her spiller anerkendelsen af lærlingen og hans kvalifikationer en væsentlig rolle.

4.B.ii Aktører og relationer på skolerne

De centrale personer på skolerne er først og fremmest lærerne og medeleverne.

Lærerne

Eleverne giver udtryk for, at der er stor forskel på relationerne til lærere på skolerne og svende i praktikvirksomhederne, hvor kontakten, kommunikationen og relationerne er mere personlige i virksomheden og ofte rækker ud over det faglige samarbejde.

Elektrikerlærling 1 Når vi går her på skolen… vi møder ti minutter over otte, vi kommer ind og har fire timer med ham [læreren], og så er det ligesom slut for ham for i dag. Så snakker vi ikke mere med ham, medmindre han lige kommer forbi, så har vi måske et spørgsmål til dem eller noget. Og så er det det. (…) Derimod synes jeg, at svendene ude i firmaet, eller mestrene for den sags skyld, det kan da godt ske, at han bare lige ringer [privat] og siger hej, hvordan går det, hvad laver du og så videre. (….)
Elektrikerlærling 2 Og det får man ikke med lærerne. Lærerne er trods alt stadigvæk lærere som fra andre skoler af.

Gruppeinterview 1


Eleverne oplever kun et meget lille engagement i deres person fra lærernes side. Hvor eleverne i praktikvirksomhederne oplever, at de har en betydning for de andre og fællesskabet, oplever de, at lærerne sjældent udviser et personligt engagement i den enkelte elev:

Elektrikerlærling De [lærerne] er fuldstændigt ligeglade, om… nej, ikke om du kommer eller ej, men altså… hvordan det går dig. De lirer bare den der remse af, og så er det fint, hvis du kan få fat i det. Hvis du ikke kan, så er det bare ærgerligt. Sådan er det meget, synes jeg. Og det er så også det, at det jo er nye lærere, vi har hver gang, så man når aldrig rigtigt at kende dem, og de når heller ikke at kende os på de timer, vi er der, eller fem uger, eller hvor lang tid vi nu er der. Og så kan man også sige, at læreren kan jo sådan set være ligeglad med, hvordan det går os, jo.

Gruppeinterview 5

 

Elektrikerlærling Altså, nogle lærere synes jeg kun, man kan snakke med om det faglige, hvorimod andre der kan man snakke lidt udover det, man lige går og laver derude - have lidt sjov med dem og sådan. For det er der nogen, der slet ikke er interesseret i. Det er lige som, at de ikke vil lære os at kende eller sådan - de skal bare lære os det og så ikke andet. Det synes jeg.

Gruppeinterview 5


Det upersonlige forhold til lærerne opleves ofte som en væsentlig barriere for oplæringen på skolen. Som det vil blive uddybet i del 2 (side 124), er det et generelt træk ved lærlingene, at de lærer bedst af mennesker, som de har et personligt forhold til: "At lære at kende" er for mange lærlinge en forudsætning for "at lære af ". Når eleverne beskriver nogle lærere som særlig gode, karakteriseres de blandt andet ved, at de indgår i lærlingenes samværs- og kommunikationsformer og ved, at de engagerer sig mere i den enkelte elev, end lærerne generelt gør.

Set i forhold til det faglige oplever lærlingene ligeledes, at lærerne ofte "mangler" noget: Lærerne opleves som nogle, der ikke kan "alt det praktiske", som ikke ville være i stand til at fungere eller "kunne klare sig" ude i virksomhederne, fordi de ikke ville kunne finde ud af "at planlægge dagen", at vide "hvilke materialer de skulle vælge", og fordi de er "kørt ned i et alt for lavt tempo", og fordi "hvis de selv står og skal trække et kabel, det ved jeg ikke lige, hvordan det ville komme til at se ud". Lærerne er nogle "kontornussere" som "går i deres egen lille verden" og "går kun op i teori". Mange lærlinge giver udtryk for, at de er meget selektive i valget af, hvem de lærer af, og at det spiller en stor rolle for anerkendelsen af en oplæringsperson, at han har "bevist over for mig, at han er god, at han kan sit kram".

Medeleverne/medlærlinge

Eleverne giver udtryk for, at de øvrige medelever/medlærlinge på skolen (og også i virksomhederne) spiller en væsentlig rolle for deres uddannelse:

Elektrikerlærling 1 Hvis man så tager de andre elever på skolen, der synes jeg også mange gange, at man kan lære noget af dem, med deres erfaringer, hvad de har været ude for, hvordan de løste de problemer, hvad de har prøvet - alle sådan nogle ting der.
Elektrikerlærling 2 Ja, for det er lidt nemmere at snakke med andre lærlinge - eller andre elever eller lærlinge fra firmaet, end det er at snakke med en svend, ikke. For en svend: "Jamen, det laver vi bare sådan." Hvor lærlingene måske tænker lidt mere over, hvordan det egentligt skal gøres - inden de går i gang. Ja, hvis de andre har haft nogle problemer også.

Gruppeinterview 5


Eleverne oplever, at det er lettere at kommunikere med andre elever end andre personer i oplæringsmiljøet, og at de er mere reflekterende. Hvorfor det er sådan, er der flere mulige forklaringer på. En mulighed er, at medlærlingene endnu ikke er "eksperter" inden for deres område. Viden og færdigheder, som svendene har "på rygmarven" og derfor vanskeligt kan sætte ord på, er stadig bevidste for lærlingene11. En anden mulighed er, at lærlingene, qua deres skoledeltagelse, går mere op i de teknisk-teoretiske aspekter end svendene, der i højere grad fokuserer på den arbejdsmæssige effektivitet. Lærlingene forholder sig derfor mere reflekterende til det daglige arbejde i virksomhederne, end svendene gør. På lignende måde læner lærlingene sig mere op af en effektivitetstænkning end lærerne, der først og fremmest betragter praksis ud fra et tekniskteoretisk og et lovgivningsperspektiv. Begge forhold kan også spille ind samtidigt12.

En anden årsag til, hvorfor medeleverne på skolen er en væsentlig læringsressource, er, at de har viden fra andre virksomheder, hvor tingene gøres på andre måder:

Smedelærling Der er jo også det der med skoleophold: Der er der jo en hel masse fra en hel masse virksomheder samlet, der kan gøre det på en hel masse forskellige måder. Hvis man så går lidt rundt og lurer, så får man jo de 10 første måder, man kan gøre det på, som man nu er i gang med.

Gruppeinterview 7

 

Interviewer Okay. Så på skolen lærer man også af sine medelever eller de andre lærlinge?
Flere lærlinge Ja, ja.
Smedelærling Jeg vil sige, at det er næsten det, man lærer mest af.

Gruppeinterview 7


Medeleverne på skolen har også en anden væsentlig funktion end den læringsmæssige, nemlig en mere social funktion:

Mekanikerlærling Det med klassekammeraterne, det er klart - at møde nogen på samme alder. Det er da helt klart, for ellers går man bare i den der lukkede cirkel af folk, der er ældre end en selv. Det er dét, der er fedt ved at komme på skolen - man får nogle venner ud af det.

Gruppeinterview 7

Lærlingene oplever de kollegiale relationer i virksomheden som meget væsentlige, og oftest har de gode relationer til kollegaerne13. Alligevel er det sociale samvær i virksomheden, blandt andet i kraft af aldersforskellen mellem kollegaer og lærlinge, ikke tilstrækkeligt til at dække lærlingenes sociale behov:

Tømrerlærling Når man er ude i praktikken, går man sammen med sådan nogle gamle røvhuller. Den yngste, vi har i firmaet, er så mig, den anden er 35. De snakker sådan set kun om koner og børn og persienner og lidt af hvert! (fælles latter) Det er også sådan lidt træls. Når man så kommer i skole, er der unge mennesker, så er der lidt mere gang i den. Det er også derfor, at vi er lidt barnlige en gang imellem i vores klasse.

Gruppeinterview 6

 

[Billede: Her ses en tegning af et par håndværkere, der sidder oppe på et hustag og snakker.]

Dette lærlingecitat indeholder en mulig årsag til, hvorfor elevernes adfærd på skolen ofte er mindre moden end i virksomhederne (noget som vil blive behandlet i del 2, afsnit 11.C.i). Eleverne bruger samværet med jævnaldrene på skolen til at få dækket nogle sociale behov, som på nogle måder er i konflikt med det læringsmæssige fokus.

4.C Normer og forventninger

Skema I-3:
Normer og forventninger som lærlingene møder

  Skolemiljø Virksomhedsmiljø
Normer for, hvordan en opgave udføres bedst Læring

Teknisk og lovgivningsmæssigt korrekt udførelse

Forståelse

Fokus på proces

Produktion

Effektivitet, professionalisme og arbejdets ydre fremtræden

Økonomisk rentabilitet

Fokus på produkt

Normerne for, hvad man kan og ikke kan gøre Man kan forholde sig kritisk/afvisende over for arbejdsopgaver Man kan ikke forholde sig kritisk/afvisende over for arbejdsopgaver
Forventninger til en god elev/lærling Samarbejde

Sociale hensyn til (svagere) medelever

Læringsorienteret - søger selvlæring

At man tager ansvar for sin egen læring

Kan tjene sig selv hjem

Kan tage sig godt af kunderne

Initiativ og interesse for faget

Hænderne skruet ordentligt på

At man kan indordne sig/kan sammen med forskellige mennesker


4.C.i Forskellige normer på skole og i virksomhed

Eleverne giver udtryk for, at der er forskellige normer knyttet til deres deltagelse på skolen og i praktikvirksomheden. I praktikvirksomheden handler det om at "gøre tingene hurtigt", at "tingene bliver lavet pænt", og at "det virker". I skolen er det afgørende, at det er udført "teknisk korrekt "og "100% lovligt".

Elektrikerlærling Lærerne tænker meget i, at nu skal det være 100% lovligt, hvor svendene måske har lidt mere: Ja men det skal virke først, og så kan vi jo.. Selvfølgelig skal det være lovligt, eller så skal det i hvert fald være, så du kan gå derfra med god samvittighed.

Individuelt interview 2


De to forskellige sæt normer for den faglige udøvelse kommer potentielt i konflikt med hinanden, når eleven forsøger at trække normerne med fra det ene sted til det andet. Eksempelvis beskriver lærlingene, at normen om effektivitet og et højt arbejdstempo, som i virksomhederne er positivt, kan skabe problemer i skolen, både for læreren og for eleven selv, jf. følgende citat:

Elektrikerlærling Hvis vi var færdige med det, vi skulle lave, så kunne læreren godt komme og sige: Det kabel der skal du lige have rettet, det er ikke pænt nok... og så kunne man gå og rette på det i to timer, og så var det måske pænt nok til ham. Men spurgte du så, hvad du så måtte gå i gang med, så måtte du ikke gå i gang med næste opgave. Sådan var det i hvert fald på mit ophold... men du skulle så sørge for, at det så pænt ud i din stand og så videre. Og det gør man jo heller ikke ude ved en kunde. Når man først har klipset sit kabel op, så er det jo gerne i orden. Så går du ikke hen og retter på det igen eller noget. Det skal jo helst være i orden første gang, du laver det.

Gruppeinterview 1


Ovenstående citat er et eksempel, hvor normer fra virksomheden forsøges overført til skolen. Det er et generelt træk, og mange lærlinge oplever skolen som et sted, hvor "man spilder tiden", hvor man "ikke rigtig laver noget" mv. På samme måde er det ofte også problematisk, hvis normer fra skolen trækkes med over i virksomheden, eksempelvis normer mht. sikkerhedsregler. Lærlingene giver udtryk for, at man ofte ikke kan stille de krav om arbejdssikkerhed i virksomheden, som de på skolen har lært er lovpligtige.

Under normerne for den faglige udøvelse i hhv. skole og virksomhed ligger to grundlæggende forskellige fokuseringer på henholdsvis læring og forståelse over for effektivitet, produktion og funktionalitet, som kommer til udtryk i nedenstående citat:

Mekanikerlærling Ude i virksomheden skiller du det i hvert fald ikke ad, hvis det ikke virker. Så får du altså et rap over nalderne. Men på skolen får du jo netop lov til at ødelægge tingene, uanset om de virker eller ikke virker - eller om de nogensinde kunne komme til at virke. Så får du lov til at skille dem ad. På virksomheden skal det jo bare virke - på skolen skulle du gerne få en forståelse for, hvorfor det virker.

Gruppeinterview 7


Disse grundlæggende forskellige prioriteringer danner grundlag for en lang række normer de to steder. På skolen er det vigtigt, at man: "Møder op til undervisningen" og er "interesseret i at lære", selv "opsøger læringen", at man "kan tage imod kritik" og viser hensyn over for og hjælper fagligt dårligere kammerater, så de også kan lære stoffet.

I deres beskrivelser af, hvad der kendetegner en god lærling i virksomheden, fremhæves det blandt andet, at man: Kan lave tingene "håndværksmæssigt pænt", kan "begå sig mellem mennesker", kan "tjene sig selv hjem", er "selvstændig" og selv "tager initiativ", kan "tage sig af kunderne" og at "hænderne sidder rigtigt", så man "kan finde ud af det".

4.C.ii Personlige normer og beskrevne normer

Der er en væsentlig forskel på, hvordan lærlingene oplever de normer, som gælder på skolen og i virksomheden. Normerne på skolen er oftest sprogliggjorte og beskrives direkte, mens normerne i virksomheden ikke beskrives, men opleves og tilegnes indirekte af lærlingene igennem det daglige arbejde med kollegaerne i virksomheden. To citater fra henholdsvis en lærer og en mester kan illustrere dette:

Interviewer Hvordan kan dine elever vide, at det er dét, du forventer?
Lærer Jamen, det siger jeg da til dem.(…) "Jeg forventer, at I arbejder seriøst med dette her og gør jeres bedste. Og er der noget, I ikke kan finde ud af, så kom - så finder vi ud af det i fællesskab". Det tror jeg ikke, at de er i tvivl om overhovedet. Det vil jeg da ikke håbe.

Gruppeinterview 8

 

Interviewer Hvad har du af forventninger og krav til dine lærlinge?
Mester Jamen, altså krav - de skal jo være dygtige, og det der synes jeg sgu slet ikke, at vi har nogle problemer med overhovedet. Det kommer stille og roligt. Det der har aldrig været noget problem for os. Der kan være nogen, der er lidt hurtige - så bliver det ikke så fint. Men det er fandeme så let, for det er bare at smide lortet ud og sige: Det ser ud ad helvede til - du laver noget nyt. Det er det værste, de ved, at lave om. Og så sker det sgu ikke mere. Så det har vi aldrig problemer med.

Gruppenterview 9


I begge udtalelserne gives udtryk for, at lærer/mester forventer, at lærlingene arbejder seriøst og gør deres bedste. Citaterne illustrerer, hvor forskelligt lærerne og mestrene som oplæringspersoner tydeliggør de normer og forventninger, som de har over for lærlingene. Det afspejler samtidig, at kommunikationskulturen de to steder er meget forskellig, hvilket vi skal vende tilbage til i næste afsnit om kommunikation og feedback.

4.D Kommunikation og feedback

Skema I-4:
Kommunikation og feedback

  Skolemiljø Virksomhedsmiljø
De betegnelser som bruges om lærlingen Elev Lærling
Betegnelser som eleverne/lærlingene bruger om skole/virksomhed På skolen Hjemme i firmaet

Ude i virkeligheden

Ude ved mester

Den dominerende kommunikationsform mht. forventnin ger, feedback mv. Sproglig og formaliseret

Forventninger og feedback udtrykkes eksplicit og direkte

Ikke sproglig og uformel

Forventninger og feedback udtryk kes oftest implicit og indirekte

Den feedback som lærlingen modtager på sit arbejde Formaliseret feedback

Primært direkte feedback

Primært eksplicit feedback

Feedback på de fleste opgaver, på elevens færdigheder inden for enkelte fagområder og på elevens standpunkt

Uformaliseret

Primært indirekte feedback

Primært implicit feedback

Feedback på lærlingenes overord nede deltagelse og arbejde, kun sjældent på enkelte opgaver

Betydning af feedback Feedback har betydning for lærlingenes faglige standpunkt/karakterer Feedback har betydning for lærlingenes position i praksisfællesskabet og for tildelingen af opgaver


4.D.i De sproglige betegnelser på skoler og i virksomheder

Sprogligt ligger der et dilemma ifm. benævnelsen af de interviewede som henholdsvis elever eller lærlinge, et dilemma som afspejler en forskellig forståelse af disse personers position henholdsvis på skole og i virksomhed. I skolesammenhæng var der fra lærers og uddannelsesansvarliges side en næsten konsekvent brug af begrebet "elev", mens der i kontakten med praktiksteder, mestre og svende var en klar tendens til brug af begrebet "lærling". Også hos de interviewede lærlinge sås en tendens til brug af begreberne "lærling" og "medlærlinge" frem for begreberne "elev" og "medelever"14. Denne begrebsmæssige forskel og dens betydning er ikke i undersøgelsen blevet udforsket systematisk, men set i et historisk perspektiv knytter begrebet lærling sig til en oplæringstradition i virksomhederne, hvor begrebet både karakteriserer et læringsaspekt og en social position i virksomheden som praksisfællesskab, herunder mesterlærlinge relationen. Begrebet elev knytter sig derimod til den skolastiske uddannelsestradition og til lærer-elev-relationen15. Der er i denne rapport af sproglige hensyn valgt en vekslende brug af begreberne elev og lærling, selvom det havde været mere korrekt med en konsekvent brug af dobbeltbetegnelsen elev/lærling.

Et andet interessant begrebsmæssigt forhold er elevernes sproglige kultur mht. benævnelsen af de to læringsrum, som de bevæger sig imellem. Virksomheden betegnes med begreber som "der ude", "hjemme i firmaet", "ude i virkeligheden", hvor der om skolen konsekvent anvendes udtrykket "på skolen"16. Disse betegnelser indikerer en højere grad af identifikation med og tilhørsforhold til virksomheden end til skolen, hvilket uddybes i del 2 (afsnit 5.I). At virksomhederne betegnes som "virkeligheden" underbygger det tidligere pointerede forhold, at lærlingene bruger virksomhederne som målestok for vurderingen af aktiviteterne på skolen.

4.D.ii Korrigerende feedback

Et centralt spørgsmål i forbindelse med læring er, hvordan de lærende oplever, om de "er på rette vej" - hvordan de oplever korrigerende feedback på det, de gør. Lærlingene giver udtryk for, at der er stor forskel på, hvordan de oplever feedback på deres deltagelse på skolen og i virksomheden. På skolen er den korrigerende feedback sproglig og gives direkte fra lærer til elev. Den gives først og fremmest i formaliserede rammer (eksempelvis faste tilbagevendende samtaler, som kommentarer til opgaver og som karakterer efter prøver). I virksomheden oplever lærlingene kun meget sjældent direkte feedback, og da stort set kun som negativ irettesættelse, når man i ekstrem grad ikke lever op til de givne forventninger, jf. følgende citat:

Elektrikerlærling 1 Mester kommer ikke og giver ros. Det gør han ikke.
Elektrikerlærling 2 Men vi skal i hvert fald nok få at vide, hvis det er noget lort.

Gruppeinterview 1


Den positive feedback er sjælden og er oftest indirekte, jf. følgende citat:

Interviewer Hvordan med i virksomheden - hvordan ved man, om man har gjort noget godt eller skidt? Hvordan finder man ud af det?
Elektrikerlærling 1 Altså, man ved jo, hvordan tingene skal laves, for det meste. Og der ved man jo, at … hvis man selv synes, at det ser pænt ud, det man har lavet - så ved man, at den ikke er helt gal.
Elektrikerlærling 2 Og så kan man mærke det på svendene også, tit. Ikke at de kommer og siger: Det var fandeme godt, det du lavede der. Men alligevel kan man godt sådan fornemme det.

Gruppeinterview 5


Selvevaluering spiller en central rolle i virksomhederne, hvor lærlingen på grundlag af normerne i praktikvirksomhederne (hurtighed, pæn udførelse og funktionalitet) selv foretager vurderinger af sit arbejde. Grundet den ringe grad af eksplicit sproglig feedback, er det oftest op til lærlingen selv at fornemme svendenes og mestrenes vurdering af ens arbejde. Kun sjældent oplever de at få eksplicit sproglig feedback, og da oftest indirekte (eksempelvis hvor mester taler anerkendende om lærlingen til en svend, som siger det videre til lærlingen).

Lærlingene giver udtryk for, at de oplever tildelingen af arbejdsopgaver som en vigtig form for feedback på deres tidligere arbejde, og at man som lærling også baserer sin selvevaluering på denne feedback, jf. følgende citat:

Elektrikerlærling Hvis du først har lavet noget, som ser godt ud, og som virker, og måske det gik sådan rimeligt hurtigt, så er det da også nemmere at få en opgave en anden gang. Og omvendt, hvis man laver noget lort, så er det måske, at du kommer til at stå og kigge eller feje eller... Så der kan man da også godt mærke, om man laver det ordentligt.

Gruppeinterview 5

 

Elektrikerlærling Får du mange opgaver, hvor du selv kan køre ud, nå ja men så tror mester på en, men hvor man måske selv kan tænke lidt: "Hvorfor er det lige, jeg aldrig får lov til at køre ud alene. Er det fordi, jeg ikke er god nok?" Men det ved jeg ikke, om det er noget, folk de forestiller sig, for nu har jeg stort set altid kørt alene fra anden skoleperiode.

Individuelt interview 2


Denne type feedback kommer altså til udtryk som bevægelse i lærlingens position i praksisfællesskabet (jf. den opstillede "deltagelsesstige", figur I-1, side 15), hvor tildelingen af stadig sværere opgaver opleves som en positiv anerkendelse af tidligere arbejde, mens en fastholden eller tilbagevenden til mere perifere arbejdsopgaver opfattes som en negativ tilkendegivelse på udførelsen af tidligere arbejdsopgaver. I skolen derimod har den feedback, eleverne modtager, ikke nogen betydning for, hvilke opgaver lærlingen får, for struktureringen af den daglige praksis eller for lærlingens position i fællesskabet.

De forskellige typer feedback, som lærlingene beskriver, og deres forekomst på skolen og i virksomheden, er præsenteret mere skematisk i følgende skema:

Skema I-5:
Typer af korrektiv feedback på skole og i virksomhed

  På skolen I virksomheden
Direkte sproglig feedback Indgår på skolen i formaliserede rammer i forbindelse med enkelte opgaver, igennem et skoleforløb og ved afslutningen Opleves sjældent i virksomhederne og primært, når der er tale om ris. Ros gives sjældent direkte
Indirekte sproglig feedback Opleves aldrig på skolen Opleves heller ikke ofte i virksom heden, men oftere end den direkte feedback. Især ros gives på denne måde
Selvevaluering Er mindre væsentlig på skolen, da feedbacken gives eksplicit Er central for lærlingene i virksomhederne grundet den ringe grad af direkte feedback på arbejdet. Base res på tilegnede normer om hurtig hed, pæn udførelse og funktionalitet
Feedback gennem tildeling af arbejdsopgaver Opleves næsten ikke på skolen, hvor effektivitet og godt arbejde sjældent fører til nye opgaver, med mindre lærlingen selv tager initiativ til dette Opleves som en integreret del af arbejdet i virksomheden, hvor det bliver væsentligt for mulighederne for at få spændende opgaver og lære mere, at man udfører opgaver tilfredsstillende


4.D.iii Kommunikationskultur på skole og i virksomhed

Overordnet set er kommunikationskulturen altså meget forskellig i de to kontekster, som lærlingen bevæger sig imellem. For en del af lærlingene opleves den ringe eksplicitte feedback i virksomhederne som et problem - især den meget sporadiske forekomst af ros, men også af den mere kritisk korrigerende ris:

Mekanikerlærling 1 Noget af det, jeg manglede i min praktikperiode, var simpelthen at få nogle tilbagemeldinger. Nogle tilbagemeldinger på, at "det der skal du følge bedre op på", eller "prøv at sætte dig ind i det der". Det syntes jeg meget, at jeg manglede. (…)
Mekanikerlærling 2 Nogle gange kommer de automatisk og siger det, hvis det er dårligt, men det er sgu ikke altid, at de kommer, hvis det er godt, det man har lavet.
Mekanikerlærling 1 Så det er sådan lidt skuffende. Det er så det, jeg godt kan lide ved skolen - det kan godt være, at de smider ens lort ud bagefter, men i det mindste så får man da en eller anden tilbagemelding på det. (…)
Mekanikerlærling 1 Det gør, at du bliver mere bevidst om, hvad du laver. Du tæn ker dig grundigere om, når du skal lave nogle ting. Så næste gang du skal lave et projekt, så tænker du: Hov, for resten, sidste projekt glemte jeg det, nu skal jeg lige huske at kigge efter de der ting, så de ikke bagefter kan komme og sige: Du glemte altså det der.

Gruppeinterview 7


Den meget ringe grad af ros bekræftes af svende og mestre, som påpeger, at det ikke kun er i forholdet til lærlingene, men generelt for virksomhedsmiljøet: Kunderne roser sjældent firmaets arbejde, mester roser sjældent svende og lærlinge, og svende roser sjældent lærlinge. Og dette sker til trods for, at såvel lærlinge, svende og mestre i interviewene giver udtryk for, at ros er en væsentlig drivkraft for et godt arbejde:

Mester Det er meget vigtigt som mester at rose de unge. De bliver kraft edeme glade, når vi siger det - klapper dem på ryggen og siger: "Det er sgu lavet godt - det er lavet fint." Det giver stor interesse - det er noget, de husker.

Gruppeinterview 8

 

Finmekaniker- lærling Man bliver lige en halv meter højere, når man har lavet et stykke arbejde, og der kommer en svend hen og siger: Hold da op, hvor du kan! Det der med respekten…
Tømrerlærling Ja, eller at værkføreren kommer hen og siger: Det var kraftedeme gode karakterer, du fik på skolen.

Gruppeinterview 6

 

Mester [Lærlingene] skal sgu have ros, jeg vil jo også gerne have ros. Der er ikke så mange, der giver det. Men der er sgu nogle, der tager knoglen og siger tak for et godt stykke arbejde. Det er dej ligt at høre. Det er sgu også godt nok at høre, hvis de siger, at vi har lavet noget lort - det skal bare helst ikke være så tit (fælles latter).

Gruppeinterview 7


Tilsyneladende er kommunikationskulturen i virksomheden ofte præget af en "hård tone" og "omgangsform", som ikke understøtter den faglige udførelse af opgaver17. Sandsynligvis er det et levn fra tidligere tiders meget hierarkiske håndværkerpraksis, hvor den hårde tone tjener til at fastholde hierarkiet. Flere lærlinge giver udtryk for at være i en virksomhed, som er præget af denne organisations- og kommunikationsform.

4.E Værktøj, udstyr og materialer

Skema I-6:
Værktøj, udstyr og materialer som lærlingene arbejder med

  Skolemiljø Virksomhedsmiljø
Værktøj og udstyr Ofte forældet

Ofte i stykker og skal repareres, før man bruger det

Værktøj og udstyr repareres ofte, fordi der er god tid og få penge

 

Nyere og bedre end på skolen

Meget automatiseret udstyr

Mange redskaber som gør tingene hurtigere og nemmere

Værktøj og udstyr kasseres ofte, fordi det ikke kan betale sig at reparere det

Materialer Skal ofte selv producere dele

Ofte udslidte på grund af genbrug

Ofte forældede

Ofte en høj grad af præ-fabrika tion, hvor delene blot skal monteres
Orden og systematik Tingene er ofte ikke til at finde, og der mangler orden og systematik Tingene fungerer næsten altid og er på deres plads


En kritik, som fremføres med stor vægt af mange lærlinge, går på det værktøj, udstyr og materiale, som er tilgængeligt på skolerne. Der er især lærlinge fra de uddannelser, der kræver mest dyrt teknisk udstyr (eksempelvis automekanikere), som fremfører denne kritik, men den bliver fremført af alle (undtagen tømrerne) i større eller mindre grad. Kritikken centrerer sig om at:

  • Værktøj, udstyr og materialer er forældet
  • Der er for lidt værktøj og udstyr, og det, der er, er udslidt
  • Værktøj og udstyr bliver ikke vedligeholdt
  • Der mangler orden og systematik.

Det har som konsekvens, at den praktiske del af skoleopholdet ofte opleves meget frustrerende og som tidsspilde, frem for som en eksemplificering af den teoretiske undervisning:

Mekanikerlærling Specialværktøjet er så opslidt efterhånden, så det dårligt nok kan betale sig at lave det. Den ene gang bruger vi to dage på at reparere det specialværktøj, vi skulle bruge til at måle med - så mangler man lige pludselig to dage i de opgaver, som er stramt nok lagt i forvejen. Og så mister man en tre-fire opgaver, som man også skal lave til svendeprøven.

Gruppeinterview 6


Lærlingene nævner to primære årsager til de kritisable forhold. Dels er der "for få penge i systemet", og dels er mange elever "skide ligeglade med tingene og kaster rundt med dem", ligesom "der bliver stjålet meget" værktøj.

Smedelærling Det virker amatøragtigt. Men det er jo også, fordi der er nogle elever, der er skide ligeglad med tingene og bare smider og kaster rundt med det - så går det jo også i stykker.
Interviewer Okay. Og det er forskelligt i forhold til ude i praktik?
Smedelærling Ja, der ved vi jo, at vi skal bruge det i morgen eller i overmor gen.

Gruppeinterview 7


Så godt som alle lærlinge har positive erfaringer med, at de selv skal have værktøj med på skolen. Tilsyneladende mangler der en ansvarlighed over for skolens ting, hvilket blandt andet kan hænge sammen med, at eleverne ikke oplever nogen kontraktmæssig og økonomisk forpligtelse over for skolen - denne forpligtigelse opleves udelukkende i forholdet til virksomheden og mester.

Kritikken af værktøj og udstyr har væsentlig betydning for mange lærlinge. Det arbejdsmæssige produkt opleves af næsten alle lærlinge som meget væsentligt for oplevelsen af deres egen faglige kunnen og som en betydende faktor i forhold til en øget faglig selvsikkerhed og stolthed. Lærlingene identificerer sig med resultatet af deres arbejde, og et flot resultat medfører en positiv vurdering af egne færdigheder og kunnen. Interviewene indikerer, at det dårlige værktøj og udstyr medvirker til en generel følelsesmæssig distancering fra skolen, fordi lærlingene ikke her er i stand til at lave et pænt stykke arbejde. Dermed bliver den tekniske skole (ligesom folkeskolen for mange af lærlingene) rammen om en følelse af ringe faglig kunnen, mens lærlingene oplever at kunne levere et fagligt bedre arbejde i virksomheden.

Interviewer Okay. Selve det at materialerne - og nu siger du også undervis ningsmaterialer - og I snakkede om værktøj og sådan noget, I oplever, at det er udslidt. Hvad betyder det for oplevelsen af at være på skolen?
Smedelærling Meget.
Mekanikerlærling Det bliver noget lort, det man laver, for det meste.
Smedelærling Det bliver noget lort, det man laver, hvis du ikke kan bruge et stykke værktøj ordentligt.

Gruppeinterview 7


4.E.i Det forældede udstyr

Det opleves ikke nødvendigvis i sig selv som et problem, at udstyret er forældet, blot det virker. Flere lærlinge fortæller, at de lærer mere af at arbejde med det lidt ældre ikkeautomatiserede udstyr:

Mekaniker-
lærling 1
Jeg synes nogle gange, at der på Teknisk Skole er lidt ældre ting. Men hvis det også bare virker, så er det sgu godt nok. For eksempel sådan noget som styretøj, som vi er lidt i gang med i øjeblikket. Der, hvor jeg så arbejder, har vi en tester, der koster mange penge, som kan udmåle en bil med nogle laserstråler og ting og sager, og den skriver, at vi skal dreje hjulet 20 grader den ene vej og 20 grader den anden vej, og så er der nogle streger, der bliver røde og ting og sager. Men på Teknisk Skole står vi altså med en med noget lys, man kan se peger ned på baghjulet, og man står med vaterpas og skruer på en skala. Når man så kommer ud i firmaet igen, så kan man da godt se, at den der store dyre tester, faktisk gør næsten det samme. Der tænker man da ikke over, hvorfor fanden man skal dreje 20 grader til den ene eller anden side. Men når man finder ud af det oppe på Teknisk Skole (…) jamen, så er det jo ligesom grundprincipper ne, man kommer til at forstå. (…)
Mekaniker-
lærling 1
Og så er det nogle gange på den der dyre tester, at der måske lige mangler et eller andet på den. Men når man så kender det teoretiske bag det, så kan man måske se: Det er sgu det, den mangler. Det kan man så måske korrigere manuelt på den og få et bedre resultat. (…)
Mekaniker-
lærling 2
Med sådan en dyr tester behøver man faktisk ikke at kunne noget om styretøjet i det hele taget. Den skriver, hvad man skal gøre, og så færdigt arbejde. Og når det så er gjort, så skal man bare finde nogle bolte hist og pist, og så er det i orden. Så man skal faktisk ikke kunne noget om styretøjet for at bruge sådan en stor tester.
Mekaniker-
lærling 1
Ved at prøve de gamle bliver man ligesom bedre.

Gruppeinterview 7

 
[Billede: Her ses en tegning af en stenalder-mekaniker]

Finmekaniker- lærling Man kan faktisk se, at de lærlinge, der kommer fra virksomhe der, hvor de ikke har en eneste computerstyret maskine, altså en håbløst forældet virksomhed set i kroner og ører ude i dagens Danmark, de har større chance for at få en god eksamen på skolen end dem, som kommer fra virksomheder, som er nogenlunde med på det resterende samfund.

Gruppeinterview 6


Det er dog forskelligt fra lærling til lærling, hvordan de forholder sig til dette18. Nogle lærlinge (som orienterer sig mod at tilegne sig "faget" og dets grundlæggende metoder) giver udtryk for, at der er større faglig udfordring ved at arbejde med det lidt ældre værktøj/udstyr, hvor arbejdet ikke i så høj grad er automatiseret, mens andre lærlinge (som primært orienterer sig mod effektivitet i virksomhederne) giver udtryk for, at man ikke kan bruge det gamle værktøj/udstyr.

4.F Opsamling

Indtil nu er, forholdsvis kortfattet, behandlet nogle af de konkrete forskelle mellem skole og virksomhed, som lærlingene oplever. Her skal kort resumeres nogle af de centrale forhold. Lærlingene oplever de to kontekster, skole og virksomhed, som meget forskellige, og med meget forskellige retningslinier og normer for lærlingenes deltagelse. Centralt i disse forskelle står den meget forskellige kommunikationskultur og den forskellige fokusering på henholdsvis læring og forståelse over for produktion og effektivitet. Lærlingene oplever som en følge heraf, at de ting, de beskæftiger sig med på skole og i virksomhederne kun sporadisk, og oftest på tilfældige måder, kommer til at hænge sammen. Dels fordi der lægges vægt på forskellige ting i virksomhederne og på skolerne, og dels fordi progressionen i oplæringsaktiviteterne i de to kontekster forløber ud fra forskellige principper. Den person, som bedst kan understøtte oplevelsen af sammenhæng mellem skolelæring og virksomhedspraksis, er mesteren og de aktiviteter, som han indgår i. Men den direkte oplæring med mester er oftest rimelig begrænset, og det bliver derfor svendene, som er de mest betydningsfulde oplæringspersoner for lærlingene. Derfor bliver den enkelte svends opmærksomhed på og bevidsthed om den faglige oplæring meget væsentlig, hvilket er meget vekslende fra svend til svend. Dermed understøttes tilfældigheden i sammenkoblingen af skolelæring og virksomhedspraksis. Opgaven med at koble skolelæring og virksomhedspraksis bliver i høj grad overladt til lærlingene selv, hvilket måske er en af grundene til den store betydning, som lærlingene tillægger medlærlinge/ medelever. Mellem lærlingene er ofte etableret en kommunikationskultur, hvor praksiserfaringer og skolelæring diskuteres og reflekteres. mellem skole og virksomhed set fra lærlingenes livsverden

 


Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i håndværksuddannelser" som kapitel 4 af 14
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top