Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





I 1999 udsendte Undervisningsministeriet temahæftet Erhvervsuddannelse. Hvordan lærer man i praktik? Hæftet var et resultat af et forprojekt til det igangværende forskningsprojekt Læring i moderne dansk vekseluddannelse. Hæftets indhold byggede på en undersøgelse af læreprocesserne i erhvervsuddannelsernes praktikdel - inden for nogle få erhverv.

Siden er der i selve forskningsprojektet, som gennemføres i et samarbejde mellem Aalborg Universitet, Institut for Kommunikation og Århus Universitet, Psykologisk Institut blevet gennemført en række brede studier og et antal undersøgelser inden for enkeltuddannelser. Nogle af disse delprojekter er afsluttet og under publicering, andre er stadig igang.

Denne publikation indeholder en af midtvejsrapporterne. Forfatteren Jens Wilbrandt har gennemført undersøgelser inden for en række tekniske erhvervsuddannelser. Han sætter i publikationens første del fokus på de vidt forskellige læringsrum, som eleverne arbejder i henholdsvis på erhvervsskolen og i praktikvirksomheden. I anden del er der fokus på de personlige og identitetsmæssige aspekter ved elevernes læreprocesser.

Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende forskningsprojekt, udarbejdelsen og udgivelsen af denne publikation. En publikation om forskningsprojektets teori og metode, tredje del af Jens Wilbrandts materiale, er udgivet samtidig med denne - som ren Internetpublikation.

Sideløbende med udgivelsen af dette temahæfte publicerer Århus Universitet, Psykologisk Institut selv en række af de øvrige midtvejsrapporter fra forskningsprojektet. Alle rapporter og publikationer er tilgængelige i fuld tekst online - enten via Undervisningsministeriets eller via forskningsprojektets eget  website. Hele forskningsprojektet afsluttes i begyndelsen af 2003.

Publikationen indeholder en mængde nyttig dokumentation, som kan inspirere interessenterne - især praktikvirksomheder og erhvervsskoler - i udviklingen af erhvervsuddannelserne og skolevirksomhedssamspillet.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen står for forfatterens egen regning.

 

Finn Togo
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
Oktober 2002

 


Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i håndværksuddannelser" som undervisningsministeriets forord
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top