Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1 Forskningsprojektets forord





v/Klaus Nielsen og Steinar Kvale

Denne rapport er forfattet af cand. psych. Jens Wilbrandt. I rapportens del 1 sætter Jens Wilbrandt fokus på de vidt forskellige læringsrum, som henholdsvis erhvervsskolen og virksomheden tilbyder lærlingen. Jens Wilbrandt viser blandt andet, at hvor tilrettelæggelsen af den faglige undervisning på skolen er kendetegnet ved det tekniske og teoretiske, så er fagligheden i virksomheden ofte implicit og rettet mod brugsmæssige hensyn. Endvidere udvikler lærlingene en høj grad af identifikation med virksomhederne under deres praktik. Jens Wilbrandt påpeger, at lærlingene har meget vanskeligt ved at forbinde den oplæring, der foregår på virksomheden, og den undervisning, der foregår på erhvervsskolen. Det fremhæves i forbindelse med virksomhedsoplæringen, at balancegangen mellem, hvad der er lærlingenes arbejdsmæssige forpligtigelser, og hvad der er deres oplæringsmæssige rettigheder, kan være vanskelig at finde, og at den manglende balance giver anledning til mange frustrationer hos lærlingene.

I del 2 sætter Jens Wilbrandt fokus på de personlige og identitetsmæssige aspekter ved lærlingenes læreprocesser i erhvervsuddannelserne. Jens Wilbrandt viser blandt andet, at tillid og positive oplevelser af egen kunnen i praktikperioden har betydning for lærlingenes personlige udvikling, og at dette også har en afsmittende effekt på udbyttet af skoleopholdet. Endvidere er det vigtigt, at lærlingene udvikler en række sociale relationer for at kunne få det fulde udbytte af praktikperioden. Jens Wilbrandt påpeger, at lærlingene er meget forskellige med hensyn til, hvilke værdier og mål de orienterer sig efter i forbindelse med deres uddannelse. De forskellige orienteringsmåder har stor betydning for, hvad og hvordan lærlingene lærer på henholdsvis skole og virksomhed.

Rapporten er en del af forskningsprojektet "Læring i moderne dansk vekseluddannelse". Forskningsprojektets formål er at beskrive læreprocesser inden for erhvervsuddannelsesområdet, hvor der er tradition for formidling af kropslige og kontekstuelle færdigheder. Med udgangspunkt i vekseluddannelsesprincippet er målet for undersøgelsen at indkredse og beskrive læreprocesser i forbindelse med erhvervsuddannelsernes praktik samt at beskrive forholdet mellem skole og praktikperiode, og hvordan dette samspil fungerer. Projektets baggrund er præsenteret nærmere i de to nedenstående publikationer:

  • Pilotstudiet "Erhvervsuddannelse: Hvordan lærer man i praktik?" (Nielsen & Kvale, 1999a) er udkommet i Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 31-1999. Her præsenteres projektets ramme på baggrund af enkeltstudier fra kontor, smede- og bagererhvervene.
  • Den teoretiske ramme for projektet er knyttet til situeret læringsteori og er nærmere beskrevet i bogen "Mesterlære læring som social praksis" (Nielsen & Kvale, 1999b) som også indeholder empiriske studier af mesterlære hos skræddere, smede, læger, sælgere, musikere, sportsudøvere og forskere. Endvidere fremstilles de teoretiske forudsætninger for situeret læring og mesterlære, samt en kritisk diskussion af mesterlærens relevans i dag.

Den foreliggende publikation (J. Wilbrandt, 2002) indeholder én af fire midtvejsrapporter fra projektet omhandlende læring i moderne dansk vekseluddannelse. Der er samtidig udgivet en selvstændig Internetpublikation om teori og metode i J. Wilbrandts forskningsprojekt. "Fra bjælker og spær - til butik og salg" (R. Hansen, P. Musaeus og M. Thomsen Langagergaard, 2002) indeholder analyser og beskrivelser af vekseluddannelsernes praktik i dag med udgangspunkt i elever og lærlinges oplevelse af læringsressourcer og læringsbarrierer. Der er tale om eksplorerende studier af udvalgte læresteder og skoler inden for henholdsvis salg af tøj og sportsartikler og tømrererhvervet. Studierne er baseret på interview med og observationer af nogle få deltagere, primært elever/lærlinge, men også lærere, butiksledere og mestre/svende. Ved at gå forholdsvis udførligt ind på enkeltsituationer og de involverede personer, håber vi at give eksempler på og analyser af praksisnær læring, som den udfolder sig i vekseluddannelsernes praktikperioder. Derved illustreres nogle af de muligheder og begrænsninger, som ligger i de aktuelle uddannelser i dag. "Dansk vekseluddannelse i støbeskeen" (G. Sigurjonson 2002) opridser den historiske baggrund for den form, vekseluddannelserne har i dag. Rapporten sætter de aktuelle problemer, vekseluddannelserne har i dag, ind i en større historisk sammenhæng.

I den resterende del af projektperioden for forskningsprojektet "Læring i moderne dansk vekseluddannelse" vil de fire midtvejsrapporter blive fulgt op af mere indgående undersøgelser af læring inden for enkelte erhverv, samt af analyser, som placerer de forskellige delrapporter i en større sammenhæng og søger at formulere konsekvenser for tilrettelæggelse af læreprocesser i erhvervsuddannelserne i dag. Endvidere vil de centrale fund, som baserer sig på kvalitative interview, blive generaliseret gennem en større spørgeskemaundersøgelse. Hertil kommer et nyligt påbegyndt ph.d.-projekt inden for forskningsprojektet om læring i multimedieuddannelserne ved Lene Tanggaard Pedersen.

Projektet ledes af Lektor Klaus Nielsen (ansvarshavende) og Professor Steinar Kvale begge ansat ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.

Projektet er finansieret af Uddannelsesstyrelsen i perioden 2000-2002. Projektet er en tematisk videreføring af projektet "Mesterlære som uddannelsesform" fra Statens humanistiske Forskningsråd rammebevillingsprojektet "Ikke skolastisk læring og voksenuddannelse".

 

Klaus Nielsen Steinar Kvale


1.A Øvrige publikationer inden for projektet

1.A.i Midtvejsrapporter

Rasmus Hansen, Peter Musaeus & Martin Thomsen Langagergaard (Aalborg Universitet, Institut for kommunikation, 2002) "Fra bjælker og spær - til butik og salg. - Tre casestudier af læring i vekseluddannelse" (se www.hum.auc.dk/forskning/praksis).

Gudmundur Sigurjonson (2002) "Dansk vekseluddannelse i støbeskeen. Fra lavstidens mesterlære til moderne dansk vekseluddannelse" (se www.hum.auc.dk/forskning/praksis).

1.A.ii Baggrundsstudier

Nielsen, Klaus & Kvale, Steinar (1999a) Erhvervsuddannelse. Hvordan lærer man i praktik? Undervisningsministeriet, 1999

Nielsen, Klaus & Kvale, Steinar (red.) (1999b) Mesterlære læring som social praksis. København: Hans Reitzels Forlag.

 


Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i håndværksuddannelser" som kapitel 1 af 14
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top