Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Det Åbne Læringscenter





[Billede: Publikationens forside.] Dette femte hæfte i serien af inspirationshæfter til erhvervsuddannelsesreformen handler om Det Åbne Læringscenter, der som læringsrum kan være et konkret eksempel på, hvordan reformens pædagogiske nytænkning kan organiseres i praksis.

Her er mange ideer til og gode råd om etablering af et Åbent Læringscenter - om indretning, bemanding og funktion. Hæftet indeholder også et væld af overvejelser over, hvad et Åbent Læringscenter betyder for hovedaktørerne, elever, lærere, kontaktlærere og bibliotekarer.

Erhvervsuddannelsesreform 2000 betyder store udfordringer - organisatoriske som pædagogiske - for hele erhvervsskolesystemet. Undervisningsministeriet har i samarbejde med DEL tilrettelagt en serie af inspirationshæfter til brug for skolernes og lærernes arbejde med at levendegøre de tanker, reformen bygger på.

Hæfterne hænger sammen både med hensyn til design, omfang og opbygning, i valg af temaer og ved en nytænkning af begrebet helheds- og praksisorienteret undervisning. I alle hæfter indgår konkrete eksempler og metodiske overvejelser med inddragelse af pædagogisk og didaktisk teori.

Indhold:

Forord

  1. Fremtidens erhvervsskole
  2. Hvorfor al den snak om åbne læringscentre
  3. Hvad er et Åbent Læringscenter?
  4. Etablering af et center
  5. Lærerne i Det Åbne Læringscenter
  6. Bibliotekaren i Det Åbne Læringscenter
  7. Medarbejderne i Det Åbne Læringscenter
  8. Eleverne i Det Åbne Læringscenter
  9. Et spørgsmål om skoleudvikling
  10. Litteratur

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2000
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top