Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





I dette hæfte præsenteres erfaringer fra handelsskoler, som har arbejdet med etablering af Åbne Læringscentre. På tre af de deltagende skoler har Åben Læringscenter-tanken taget fysisk form. Skolernes erfaringer stilles nu til rådighed i dette temahæfte, som indgår i serien af inspirationshæfter til erhvervsuddannelsesreformen.

Det Åbne Læringscenter kan som læringsrum være et konkret eksempel på, hvordan reformens pædagogiske nytænkning kan manifesteres i praksis. Erfaringer fra handelsskolerne er blevet bearbejdet med henblik på udgivelsen af dette hæfte. Der er derfor også råd og eksempler, som relaterer sig til de tekniske skolers verden.

Her er ideer til og gode råd om etablering af et Åbent Læringscenter - om indretning, bemanding og funktion. Hæftet indeholder også overvejelser over, hvad et Åbent Læringscenter betyder for hovedaktørerne, elever, lærere, kontaktlærere og bibliotekarer.

Forberedelsen og gennemførelsen af erhvervsuddannelsesreform 2000 betyder store udfordringer og krav - organisatoriske, didaktiske og pædagogiske - for hele erhvervsskolesystemet nu og i de kommende år på grund af den nytænkning, reformen forudsætter og stiller krav om.

Lov 234 træder i kraft 1. januar 2001. På mange erhvervsskoler gennemførtes forsøg i fuld skala eller i mere begrænset omfang fra august 1999. Endnu flere skoler er involveret i forsøg fra januar 2000. Reformens muligheder og udfordringer afprøves på skoler over hele landet. Det betyder nyttige erfaringer om behov for kvalificering og uddannelse af ledelse og personale.

Undervisningsministeriet har i samarbejde med projektlederen, lektor Albert A. Christensen, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse tilrettelagt en særlig serie af pædagogiske inspirationshæfter til erhvervsuddannelsesreformen.

I alle hæfter indgår mange eksempler og metodiske overvejelser i sammenhæng med inddragelse af den nødvendige pædagogiske og didaktiske teori. Hæfterne handler om nytænkning af begrebet helheds- og praksisorienteret undervisning og hænger sammen både med hensyn til design, omfang og opbygning og i valg af temaer.

Det er ikke overraskende, at erhvervsskolerne befinder sig på forskellige stadier mht. beredskab til at møde de nye udfordringer. Ledelse og lærere arbejder forskelligt fra skole til skole - og måske øges denne forskelligartethed. Serien og indholdet af de enkelte hæfter er tilrettelagt, så der tages højde for disse forskelle, og sådan at skoler og lærere efter lyst, forudsætninger og interesser kan tage udgangspunkt fx i værkstedsarbejde eller i projektarbejde.

Det er vores opfattelse, at seriens hæfter indeholder en mængde god inspiration, konkrete forslag og eksempler, som kan inspirere skolerne til at udvikle deres organisering af undervisning og pædagogik - meget gerne i samspil og samarbejde med eleverne.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte - og de øvrige hæfter i inspirationsserien.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet naturligvis står for forfatterens egen regning.

Philip Pedersen
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Området for erhvervsfaglige uddannelser
Marts 2000

Denne side indgår i publikationen "Det Åbne Læringscenter" som forord
© Undervisningsministeriet 2000

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top