![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 1. Fremtidens erhvervsskole
De fem skoler befandt og befinder sig forskellige steder i et åbent læringsmiljø udviklingsforløb, spændende fra den forberedende fase, over etableringsfasen til det punkt, hvor Open Learning Centeret/Det Åbne Læringscenter er en accepteret del af skolen, og hvor rutiner, mønstre og erfaringer bliver meget synlige. Skolernes udgangspunkt er en interesse i at tænke i åbne læringsmiljøer generelt som grundlag for tilrettelæggelse af læreprocesser, og det skal nævnes, at det kun er på tre af skolerne, at Open Learning-tanken har taget fysisk form. Open Learning Centeret er dog som læringsrum et udtryk for en koncentration og konkret manifestering af nogle pædagogiske udviklingstendenser, som præger uddannelsessystemet helt generelt og erhvervsuddannelsesreform 2000 i særdeleshed. Første del af hæftet er tænkt som en afklaring af, hvad det præcist er, vi taler om, når vi diskuterer Open Learning Centre/ Åbne Læringscentre. Dernæst følger nogle tanker og gode råd om etablering af et Open Learning Center og endelig nogle overvejelser over, hvad Open Learning Centeret betyder for de enkelte hovedaktører: elever, lærere og bibliotekaren. Projektet fokuserede på at se Open Learning Centeret i forhold til den anvendelse, det kan få i erhvervsuddannelserne. I projektet anes konturerne af fremtidens skole i bredere forstand med et håb om, at erfaringerne vil kunne inspirere også andre end de lærere, der konkret står over for at implementere erhvervsuddannelsesreformen. Der hersker en del uenighed om, hvad man skal kalde dette nye pædagogiske tiltag, hvilket afspejles i teksten. Betegnelserne "Open Learning Center" og "Åbent Læringscenter" bruges i hæftet synonymt med hinanden.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |