![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 7. Medarbejderne i Det Åbne Læringscenter
Det ser altså ud til, at der kan være en idé i at inddrage andre faggrupper i arbejdet i OLC. Det drejer sig i første række om bibliotekaren, men kan også være nogle ældre elever, der kan yde service med råd og dåd udi det tekniske. Her er måske netop kernen i problemstillingen: facilitering af læreprocesser er ikke nogen serviceydelse, men en opgave, som kræver betydelig indsigt i netop det, en lærer må formodes at have forstand på, nemlig læreprocessen og selvfølgelig faget. Et Åbent læringscenter skal både tilbyde hjælp til informationssøgning, adgang til informationsteknologiske ressourcer og ikke mindst pædagogisk og faglig støtte i organiseringen af de enkelte elevers læreprocesser. Lærerne har derfor en fremtrædende plads, men det er centralt, at de forskellige faggrupper (lærere, bibliotekarer og andre) lærer at spille sammen. Samtidig sker der dog det, at de forskellige faggruppers roller kommer til at ligne hinanden, og det bliver svært at opretholde et entydigt skel mellem, hvad der er bibliotekarens gebét, og hvad der er lærerens. Eleverne skelner nemlig ofte ikke mellem, hvem det er de henvender sig til. Selvom de to grupper i kraft af deres uddannelse har forskellige kompetencer at tilføre Open Learning Centeret, er fællesmængden i de arbejdsopgaver, de møder her, større end den traditionelt er. Lærerne har brug for at vide mere om informationssøgning, og bibliotekarerne må vide mere om læring og facilitering af læreprocesser.
Til overvejelse
|
![]() |
|
![]() ![]() ![]() Til sidens top |