Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

7. Medarbejderne i Det Åbne Læringscenter





Centralt i diskussionen om bemandingen af et Open Learning Center bliver ofte hele spørgsmålet om, hvilke faggrupper, der skal bestride lærerrollen. Ét synspunkt kan som nævnt gå på, at lærernes baggrund som netop lærere gør dem mindre egnede til at indgå i sammenhænge som OLC, fordi gamle vaner og mønstre - trods alle gode viljer - sætter sig igennem og gør det vanskeligt at indgå i undervisningsformer, som uddelegerer ansvar og kontrol til eleverne. Det er næppe helt forkert, og vores evalueringer viser da også, at nogle elever afholder sig fra at søge hjælp hos en lærer, fordi han eller hun ikke er til at slippe af med igen, men hellere spørger en kammerat eller måske bibliotekaren. Også lærerne selv erkender, at det er vanskeligt at "holde hænderne i lommen". Hertil kommer, at mange af de problemer, eleverne i OLC søger assistance til, er af rent computerteknisk art, og på det område er de færreste lærere eksperter - endnu da.

Det ser altså ud til, at der kan være en idé i at inddrage andre faggrupper i arbejdet i OLC. Det drejer sig i første række om bibliotekaren, men kan også være nogle ældre elever, der kan yde service med råd og dåd udi det tekniske. Her er måske netop kernen i problemstillingen: facilitering af læreprocesser er ikke nogen serviceydelse, men en opgave, som kræver betydelig indsigt i netop det, en lærer må formodes at have forstand på, nemlig læreprocessen og selvfølgelig faget. Et Åbent læringscenter skal både tilbyde hjælp til informationssøgning, adgang til informationsteknologiske ressourcer og ikke mindst pædagogisk og faglig støtte i organiseringen af de enkelte elevers læreprocesser. Lærerne har derfor en fremtrædende plads, men det er centralt, at de forskellige faggrupper (lærere, bibliotekarer og andre) lærer at spille sammen.

Samtidig sker der dog det, at de forskellige faggruppers roller kommer til at ligne hinanden, og det bliver svært at opretholde et entydigt skel mellem, hvad der er bibliotekarens gebét, og hvad der er lærerens. Eleverne skelner nemlig ofte ikke mellem, hvem det er de henvender sig til. Selvom de to grupper i kraft af deres uddannelse har forskellige kompetencer at tilføre Open Learning Centeret, er fællesmængden i de arbejdsopgaver, de møder her, større end den traditionelt er. Lærerne har brug for at vide mere om informationssøgning, og bibliotekarerne må vide mere om læring og facilitering af læreprocesser.

 

Til overvejelse

  • Hvilke faggrupper skal bemande Open Learning Centeret?
  • Hvordan kan man sikre samarbejdet mellem lærere og bibliotekaren (og andre faggrupper) i OLC?

Denne side indgår i publikationen "Det Åbne Læringscenter" som kapitel 7 af 10
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top