![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 8. Eleverne i Det Åbne Læringscenter
I OLC bliver nogle af disse opgaver særligt tydelige. Aktiviteterne dér stiller nemlig nogle andre krav til eleverne end de aktiviteter, som typisk finder sted i traditionel undervisning. Det er krav som at kunne sætte mål for læringen, planlægge processen, kende og bruge egne og andre ressourcer og kunne tage sig selv i nakken og få arbejdet gjort. Erik Laursen fra AUC9 fremhæver tre basale kvalifikationer:
Noget, som Erik Laursen ikke direkte gør så meget ud af, men som ikke desto mindre er af stor betydning for elevernes arbejde i Open Learning Centeret, er, at de forstår at gøre brug af lærerressourcerne. Dvs. at det er vigtigt at kunne overskue og gerne formulere sit vejledningsbehov, være opsøgende/aktiv i forhold til vejledning og være selektiv - altså i stand til at vurdere hos hvem, det vil være mest hensigtsmæssigt at søge vejledning. Der er næppe nogen tvivl om, at der er nogle krav, som ikke alle elever umiddelbart er rustet til at møde. Samtidig ligner det nogle kvalifikationer, som bliver nøglekvalifikationer på fremtidens arbejdsmarked, hvor livslang læring er en nødvendighed. Ved første øjekast kan det se ud som om, at det er de stærke elever, der forstår at udnytte tilbudet og ressourcerne, og man bør ikke være blind for, at Open Learning Centeret trods alle gode hensigter vil kunne medvirke til at øge niveauforskellene. Derfor må det indtænkes i en sammenhæng, hvor man også på skolen arbejder bevidst med at støtte eleverne i at udvikle den evne til selvstyring, som er nødvendig for at begå sig i et sådant miljø - og forresten da også for at kunne forholde sig aktivt til de mange valg, som reformen stiller dem overfor. I forhold til de fysiske forandringer, som følger af etableringen af et Open Learning Center, er dette en betydelig mere kompliceret opgave, og det er ikke et arbejde, som kan knyttes til et eller flere enkeltfag, men noget der må berøre alle. Det er dog en helt nødvendig opgave, hvis også de svage elever skal kunne udnytte ressourcerne, men kan de først det i en eller anden grad, byder OLC netop på mange muligheder, som også disse elever kan profitere af. Virkeligheden er nemlig ikke så enkel, at OLC "bare" er en ekstra ressource til de i forvejen ressourcestærke. Det er måske blot det, der falder først i øjnene. Erfaringer viser, at i det øjeblik, OLC-miljøet bliver et reelt alternativ til teorilokalet, vil også mange fagligt svage elever vælge at arbejde dér frem for i en traditionel holdorganiseret undervisning. I OLC kan de svage elever finde et fristed fra det pres, der kan ligge i klassemiljøet. Der er plads til at arbejde den tid, der er nødvendig, og til at stille de spørgsmål, som de måske tøver med at komme frem med i klasseundervisningen af angst for at virke dumme eller for at sinke arbejdet for resten af klassen. Man kan få en fornemmelse af, at der hersker en udbredt tro på, at de ovenfor nævnte selvstyringskvalifikationer bør være til stede hos eleverne i fuldt omfang i forvejen, for at det er relevant at inddrage Open Learning Centeret. Grundlæggende drejer det sig måske snarere om - i en gradvis proces - at fremme nogle kvalifikationer til at indgå i selvstyrede læreprocesser, som bedst og måske kun udvikles, samtidig med at de bruges. En god ting ved OLC var "siesta"-stederne. Her kan slappes af, tænkes og overvejes. Med andre ord bliver man dygtigere til at arbejde i et Åbent Læringscenter ved netop
at arbejde i et Åbent Læringscenter, og deri ligger det paradoks, at udviklingen af
kvalifikationerne til en vis grad forudsætter, at eleverne har dem i forvejen. Det er et
paradoks, vi nok må leve med. I OLC kan man mødes med sin studiegruppe. der er skitseret ovenfor. Her kan man hente inspiration. Det særligt vanskelige består i, at arbejdet ikke kan isoleres til Open Learning Centeret, men må gennemsyre al undervisningsaktivitet på skolen. Det kan være en hjælp til afklaring at foretage en brainstorm i lærergruppen på,
hvad der karakteriserer en selvstyrende elev.
Budene skal naturligvis systematiseres, og som lærere (og elever) må man overveje:
Næste skridt er prioriteringen:
I år var det multimedieholdet, der skulle illustrere mulighederne i OLC. Dernæst kommer de sværeste, men også vigtigste spørgsmål:
Det er en væsentlig pointe, at Open Learning Centeret også for eleverne kan være en udfordring af deres forståelse af, hvad "rigtig" læring er, og hvor den finder sted. Trods pædagogiske reformer i folkeskolen har de fleste elever jo mange års erfaring med klasseundervisning med i bagagen. Dog skal vi på erhvervsskolerne ikke være blinde for, at udviklingen i netop folkeskolen på mange måder stemmer nøje overens med de tanker, der ligger i erhvervsuddannelsesreform 2000, og det vil ikke kunne undgå at have en betydning for, hvilke erfaringer eleverne fremover møder op med på teknisk skole og i handelsskolen. Til overvejelse
9) Læreprocesser i 90erne - ansvar for egen læring?, SEL, 1995, side 8
|
![]() |
||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |