Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

8. Eleverne i Det Åbne Læringscenter





Det læringsmiljø, som skitseres i erhvervsuddannelsesreform 2000, stiller eleverne over for nogle nye opgaver. De skal i langt højere grad end tidligere definere deres egne behov, træffe valg, overskue konsekvenser, tage ansvar, evaluere.

I OLC bliver nogle af disse opgaver særligt tydelige. Aktiviteterne dér stiller nemlig nogle andre krav til eleverne end de aktiviteter, som typisk finder sted i traditionel undervisning. Det er krav som at kunne sætte mål for læringen, planlægge processen, kende og bruge egne og andre ressourcer og kunne tage sig selv i nakken og få arbejdet gjort. Erik Laursen fra AUC9 fremhæver tre basale kvalifikationer:

  • Metakognitive kvalifikationer evnen til selvrefleksion ift. egne læreprocesser
  • Læringskvalifikationer beherskelse af forskellige læringsmetoder ogstrategier
  • Planlægningskvalifikationer evnen til at planlægge og organisere egne læreprocesser.

[Billede: En elev, som sidder og skriver.]

Noget, som Erik Laursen ikke direkte gør så meget ud af, men som ikke desto mindre er af stor betydning for elevernes arbejde i Open Learning Centeret, er, at de forstår at gøre brug af lærerressourcerne. Dvs. at det er vigtigt at kunne overskue og gerne formulere sit vejledningsbehov, være opsøgende/aktiv i forhold til vejledning og være selektiv - altså i stand til at vurdere hos hvem, det vil være mest hensigtsmæssigt at søge vejledning.

Der er næppe nogen tvivl om, at der er nogle krav, som ikke alle elever umiddelbart er rustet til at møde. Samtidig ligner det nogle kvalifikationer, som bliver nøglekvalifikationer på fremtidens arbejdsmarked, hvor livslang læring er en nødvendighed.

Ved første øjekast kan det se ud som om, at det er de stærke elever, der forstår at udnytte tilbudet og ressourcerne, og man bør ikke være blind for, at Open Learning Centeret trods alle gode hensigter vil kunne medvirke til at øge niveauforskellene. Derfor må det indtænkes i en sammenhæng, hvor man også på skolen arbejder bevidst med at støtte eleverne i at udvikle den evne til selvstyring, som er nødvendig for at begå sig i et sådant miljø - og forresten da også for at kunne forholde sig aktivt til de mange valg, som reformen stiller dem overfor. I forhold til de fysiske forandringer, som følger af etableringen af et Open Learning Center, er dette en betydelig mere kompliceret opgave, og det er ikke et arbejde, som kan knyttes til et eller flere enkeltfag, men noget der må berøre alle. Det er dog en helt nødvendig opgave, hvis også de svage elever skal kunne udnytte ressourcerne, men kan de først det i en eller anden grad, byder OLC netop på mange muligheder, som også disse elever kan profitere af.

Virkeligheden er nemlig ikke så enkel, at OLC "bare" er en ekstra ressource til de i forvejen ressourcestærke. Det er måske blot det, der falder først i øjnene. Erfaringer viser, at i det øjeblik, OLC-miljøet bliver et reelt alternativ til teorilokalet, vil også mange fagligt svage elever vælge at arbejde dér frem for i en traditionel holdorganiseret undervisning. I OLC kan de svage elever finde et fristed fra det pres, der kan ligge i klassemiljøet. Der er plads til at arbejde den tid, der er nødvendig, og til at stille de spørgsmål, som de måske tøver med at komme frem med i klasseundervisningen af angst for at virke dumme eller for at sinke arbejdet for resten af klassen.

Man kan få en fornemmelse af, at der hersker en udbredt tro på, at de ovenfor nævnte selvstyringskvalifikationer bør være til stede hos eleverne i fuldt omfang i forvejen, for at det er relevant at inddrage Open Learning Centeret. Grundlæggende drejer det sig måske snarere om - i en gradvis proces - at fremme nogle kvalifikationer til at indgå i selvstyrede læreprocesser, som bedst og måske kun udvikles, samtidig med at de bruges.

[Billede: En god ting ved OLC var "siesta"-stederne. Her kan slappes af, tænkes og overvejes.]

En god ting ved OLC var "siesta"-stederne. Her kan slappes af, tænkes og overvejes.

Med andre ord bliver man dygtigere til at arbejde i et Åbent Læringscenter ved netop at arbejde i et Åbent Læringscenter, og deri ligger det paradoks, at udviklingen af kvalifikationerne til en vis grad forudsætter, at eleverne har dem i forvejen. Det er et paradoks, vi nok må leve med.

I de senere år har mange forsøgs- og udviklingsprojekter kredset om AFEL, PEEL, "At lære at lære" og det personlige kompetenceområde, og der er på erhvervsskolerne en del erfaringer med konkrete forsøg på at udvikle kvalifikationer som dem,

[Billede: I OLC kan man mødes med sin studiegruppe.]

I OLC kan man mødes med sin studiegruppe.

der er skitseret ovenfor. Her kan man hente inspiration. Det særligt vanskelige består i, at arbejdet ikke kan isoleres til Open Learning Centeret, men må gennemsyre al undervisningsaktivitet på skolen.

Det kan være en hjælp til afklaring at foretage en brainstorm i lærergruppen på, hvad der karakteriserer en selvstyrende elev.
Resultatet kan måske komme til at ligne dette:

(Eksempel på resultat af en lærergruppes brainstorm)

For at kunne styre sin egen læreproces må eleven

  • kunne sætte realistiske mål
  • kunne prioritere
  • kunne disponere sin tid
  • kunne holde den røde tråd
  • kunne identificere behov for hjælp
  • kunne opsøge hjælp
  • kunne søge og selektere information
  • kunne systematisere og analysere
  • kunne samarbejde
  • kunne arbejde selvstændigt
  • kunne vurdere, hvornår et arbejde er færdigt
  • kunne evaluere sin læreproces
  • kende sine styrker og svagheder
  • være bevidst om sin egen læringsstil
  • erkende eget ambitionsniveau
  • kunne fordybe og koncentrere sig
  • have selvdisciplin
  • være nysgerrig
  • have selvtillid
  • have mod på udfordringer
  • kunne klare frustration.

Budene skal naturligvis systematiseres, og som lærere (og elever) må man overveje:

1. Hvordan hænger "pindene" sammen? Er der noget, man skal kunne, før man kan lære noget andet?

Næste skridt er prioriteringen:

2. Hvilke "pinde" kan og vil vi arbejde med?

3. Hvor starter vi?

[Billede: I år var det multimedieholdet, der skulle illustrere mulighederne i OLC.]

I år var det multimedieholdet, der skulle illustrere mulighederne i OLC.

Dernæst kommer de sværeste, men også vigtigste spørgsmål:

4. Hvordan kan vi konkret støtte eleverne i at udvikle sig til at blive selvstyrende i højere grad?

5. Hvordan måler vi denne udvikling?

Det er en væsentlig pointe, at Open Learning Centeret også for eleverne kan være en udfordring af deres forståelse af, hvad "rigtig" læring er, og hvor den finder sted. Trods pædagogiske reformer i folkeskolen har de fleste elever jo mange års erfaring med klasseundervisning med i bagagen. Dog skal vi på erhvervsskolerne ikke være blinde for, at udviklingen i netop folkeskolen på mange måder stemmer nøje overens med de tanker, der ligger i erhvervsuddannelsesreform 2000, og det vil ikke kunne undgå at have en betydning for, hvilke erfaringer eleverne fremover møder op med på teknisk skole og i handelsskolen.

Til overvejelse

  • Hvordan arbejder vi i øjeblikket på skolen med at ruste eleverne til at indgå i selvstyrede læreprocesser?
  • Hvordan kan vi støtte eleverne yderligere i at udvikle de nødvendige kompetencer til at arbejde i og profitere af et OLCmiljø?
  • Kan vi have glæde af et samarbejde med folkeskolen på dette område?

9) Læreprocesser i 90erne - ansvar for egen læring?, SEL, 1995, side 8

Denne side indgår i publikationen "Det Åbne Læringscenter" som kapitel 8 af 10
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top