Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

9. Et spørgsmål om skoleudvikling





Open Learning Centeret åbner for en generel diskussion af, hvornår og hvordan man lærer, og det bliver en diskussion, som ikke særligt længe kan holdes inden for rammerne af et OLC, men må brede sig til skolen som helhed.

Der har den sandsynligvis været i gang længe, for implementeringen af reformen bliver nødvendigvis et projekt, som inddrager hele skolen, dens kultur og organisation. Det samme gør etableringen af et Åbent Læringscenter hurtigt. Arbejdet med at støtte elevernes kvalifikationer til at indgå i selvstyrede læreprocesser og træffe valg i relation til deres egen læring kan ikke overdrages til enkelte lærere, men funderes bedst i et tæt lærerteam samarbejde. Diskussionen af læringsbegrebet må føre til overvejelser over det rimelige i at skemalægge al elevernes tid til klasse- eller holdbaseret undervisning. Måske burde man i stedet bruge mere energi på at udvikle og eksperimentere med nye organisationsformer i form af f.eks. mere eller mindre selvstyrende studiegrupper, som kan danne basis for et fællesskabogså i en skole, der er præget af fleksibilitet og valgmuligheder. Den "effektivitetskultur", som stadig præger de fleste skoler og deres skemalægning, hvor der endelig ikke må være mellemtimer, fordi eleverne ikke antages at kunne bruge dem til at lære noget fornuftigt i, må tages op til revision.

Jo mere Open Learning Centeret breder sig på skolen, eller jo mere det udvikles i retning af den åbne model eller totalmodellen, jo mere tydeligt bliver behovet for en række nye "stilladser" at bygge organiseringen af læreprocesserne op omkring - til erstatning for begreber som klasse, skema, lektioner, lektier, fag. Det er her, den rigtig store udfordring i forbindelse med erhvervsuddannelsesreformen ligger. Opgaven drejer sig om udvikling af en ny og bredere lærerrolle og elevrolle, om nye organisations- og arbejdsformer, om modeller for, hvordan man skaber sammenhæng i uddannelsesforløbet i et fleksibelt læringsmiljø etc. Det er en stor opgave, som kræver tid og mod til eksperimenter. I Open Learning Centeret kan man finde et laboratorium, hvor nogle af disse nye stilladser kan formes og afprøves.

I fremtiden kan Open Learning Centrene tænkes at komme til at fungere som skolernes kommunikationscentre - både som kilde til informationer om verden omkring skolen, som elever og lærere skal bruge i undervisningen, men måske også med informationer om skolens liv og den viden, der skabes her, til oplysning og brug for omgivelserne. Open Learning Centeret kan dermed blive det sted, som giver mulighed for forsøg med kobling til erhvervslivet, hvor eleverne i et eller andet omfang kan løse "rigtige" opgaver for "rigtige" virksomheder som supplement til arbejdet på værkstederne og i SIMU.

Alle disse forhold er eksempler på, at introduktionen af Open Learning meget vel kan komme til at handle om betydeligt mere end oprettelse af nogle pc-arbejdspladser på skolens bibliotek, selvom det var det, det lignede for en del af de involverede lærere i starten. I stedet kan etableringen af et Open Learning Center være model for en helt ny måde at "holde skole" på, og arbejdet i OLC kan give lærere og elever nogle værdifulde erfaringer, når erhvervsuddannelsesreform 2000 skal implementeres.

Som et alternativ til de kendte læringsrum har OLC en naturlig plads i et fleksibelt læringsmiljø, hvor reformen kan realiseres. Faktisk er det måske netop i OLC, at visionerne om valgmuligheder, selvstyrede læreprocesser etc. koncentreres.

Denne side indgår i publikationen "Det Åbne Læringscenter" som kapitel 9 af 10
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top