Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

3. Hvad er et Åbent Læringscenter?





Det første og måske største problem, man støder på, når man går i gang med at etablere et Open Learning Center/Åbent Læringscenter, er at blive enige om, hvad det er! For overhovedet at kunne diskutere mulighederne i et Open Learning Center, er det nødvendigt at forstå det samme ved ordene. Det følgende er et forsøg på en afklaring af begreberne, som kan danne grundlag for, om ikke enighed, så i hvert fald en forståelse for, hvorfor man er uenige. Det handler med andre ord om at nå frem til "en fælles underforståethed".

Open Learning

Open Learning er som begreb importeret fra Storbritannien, hvor det har en lang tradition. Hverken dér, eller når det omsættes til en dansk uddannelseskontekst, er det dog nogen entydig størrelse. Trods enkelte fællestræk er mangfoldigheden og variationen måske det mest iøjnefaldende, og dette forhold komplicerer unægtelig en egentlig beskrivelse og definition af, hvad vi taler om. I Storbritannien defineres Open Learning ofte som et system

..which enables individuals to take part in programmes of their choice no matter where they live or whatever their circumstances2

Denne beskrivelse drejer tankerne hen på fleksible fjernundervisningsstudier, men Open Learning er ikke nødvendigvis ensbetydende med "distance learning", selvom mange umiddelbart sætter lighedstegn mellem de to ting, og fjernundervisning er ikke absolut en del af et Open Learning Centers aktivitetsområde, som det vil fremgå af det følgende.

Man kan skelne mellem skolebaserede systemer, hvor undervisningen finder sted på en skole, men eleverne selv bestemmer bl.a. tidspunkt og tempo, lokale systemer, hvor eleverne bor i skolens lokalområde, men tilbringer en del af studietiden hjemme, og endelig fjernundervisning (distance learning)3.

På voksenundervisningsområdet er der allerede eksperimenteret og gjort en del erfaringer med alle tre typer Open Learning, og det er som bekendt et område, hvor der foregår en vældig udvikling.

I forbindelse med erhvervsuddannelsesreformen er det ofte den skolebaserede model, der springer i øjnene. Her er et bud på et "rum" for læring, som indbyder til, at læreprocesserne tilrettelægges ud fra individuelle behov, ønsker og forudsætninger, men som samtidig giver mulighed for face-to-face fællesskab. Ikke desto mindre kan man sagtens forestille sig at inddrage lokale og fjernundervisningsudgaver af OLC også på ungdomsuddannelserne. F.eks. kan en elev vælge at tage et påbygningsmodul som fjernundervisning. Netop det, at have gjort sig nogle erfaringer med fjernundervisning i forskellige udgaver allerede på ungdomsuddannelsen, kan vise sig at være væsentligt set i perspektivet af kravet om livslang læring.

De erfaringer, som dette hæfte er baseret på, er knyttet til en skolemodel, der i sin fysiske udformning som væsentlige ingredienser har:

  • Traditioner (bibliotek)
  • Teknologi (informationsteknologi)
  • Tilknyttede lærere (eller rettere "facilitators", som det ville hedde dér, hvor vi har hentet inspirationen).

[Billede: Pc.]

Den gængse udgave af et Open Learning Center kan beskrives som en facilitet (hjælp) til informationssøgning og selvstudier, typisk beliggende i tilknytning til skolens bibliotek eller en integreret del af dette. Det er et ressourcecenter med adgang til edb-faciliteter, CD-ROM og Internet. Der kan være grupperum eller gruppeborde, studieceller til individuelle studier, en form for læsesal og adgang til forskelligt multimedieudstyr.

Bemandingen inkluderer som regel en bibliotekar, men består i hvert fald af lærere, der enten har fuldtidsbeskæftigelse i centeret som facilitators (hjælpere) eller både arbejder i OLC og varetager andre læreropgaver.

Generelt er arbejdet i et Open Learning Center karakteriseret ved selvstyring og selvbestemmelse. Der er normalt ikke tale om holdundervisning (selvom workshops og kurser kan få den karakter), men mere individualiserede former, hvor den enkelte elev eller elevgruppe selv er ansvarlig for at tilrettelægge læreprocessen og i høj grad kan gøre det ud fra deres egne behov, interesser, tempo og læringsstil.

[I OLC er der selvstyring og selvbestemmelse. Her viser en elev læreren hvilke emner, der ønskes i workshoppen.]

OLC er der selvstyring og selvbestemmelse. Her viser en elev læreren hvilke emner, der ønskes i workshoppen

Begrebet "open"

At en erhvervsskole har eller er et "center" for "learning" kan næppe overraske mange, så det er snarere i ordet "open/åben", at det særlige ved et Open Learning Center skal søges.

Udtrykket "open" kan dække over flere aspekter af OLC, og det kan forstås som en åbenhed i henholdsvis en konkret og en mere abstrakt forstand. Der kan således være tale om en "åben-hed" i fysisk forstand, nærmere bestemt spørgsmålet om hvornår og for hvem, der er adgang til OLC. Endvidere kan "åben-heden" i konkret og fysisk forstand dreje sig om synlighed i form af åben-plan-miljøer. Derudover er der tale om "åben-hed" i betydningen "fleksibilitet" eller "rummelighed". I denne betydning signalerer åbenheden en mangfoldighed af muligheder for variation og valg på områder som indhold, materialer, tidsforbrug, arbejdsform, organisationsform, læringsstil, informationskanaler, evalueringsform.

Et OLC må nødvendigvis være åbent i begge de ovennævnte betydninger, men graden af åbenhed kan variere betragteligt. Der kan være adgang for skolens elever, for folk "fra gaden" eller en kombination af de to. Åbningstiden kan ligge inden for normal arbejdstid, men kan også evt. omfatte aftentimer og måske weekends. I dette hæfte fokuseres på modeller, hvor OLC primært er åbent for skolens elever og lærere. Det er vigtigt, at den i princippet åbne adgang til det åbne studiemiljø sammenholdes med hvilken bredde i arbejds- og organisationsformer, der er tænkt ind i de konkrete undervisningsmoduler. Den åbne adgang til et OLC er jo mere teoretisk end reel, hvis de undervisningstilbud, som skolen giver eleverne, og som deres dag er fyldt op med, mest ligner traditionel undervisning. Arbejde og studier i et OLC kan dog indgå som en del af holdundervisningen, enten for holdet som helhed eller for en gruppe af eleverne.

Betina og Lena bruger ofte skolens OLC om aftenen. De har ingen pc'er hjemme - og samtidig er det smart at have alle hånd- og ordbøger lige ved hånden. Desuden er det i øvrigt ret sjovt at være i OLC på det tidspunkt, fordi der er så mange kursister fra aftenholdene. Nogle af kursisterne er næsten lige så gamle som deres bedsteforældre, men de fleste har nogenlunde samme alder som deres forældre.

Betina og Lena synes, at det er hyggeligt at få sig en snak med nogle af dem. Af og til kan de også hjælpe hinanden. Nogle af kursisterne har lang erfaring fra det erhverv, Betina og Lena drømmer om at finde en praktikplads indenfor. På den måde får pigerne nogle ret gode ideer om, hvad det egentlig kræver, og hvem de eventuelt kan tale med, når de skal søge praktikplads.

(uddrag af case fra hæftet Lærende Miljøer, DEL-Syd 1999, side 17-18)

Åbenheden i arkitektonisk forstand kan variere fra den fuldstændige åben-plan-løsning til en indretning, der også giver plads til grupperum, studieceller og lokaler til anvendelse af AV-udstyr. Valgene afhænger af mange faktorer. En åben-planmodel kan underbygge en vision om at nedbryde isolationen i klasseværelset, understrege drop-in-muligheden og "tvinge" lærere og elever til at tænke i alternative baner, når læreprocesserne skal tilrettelægges. Andre steder har lærerne valgt at indrette Open Learning Centeret, så rummene gennem varierende størrelse og "afsondrethed" indbyder til forskellige organisa-tions og arbejdsformer. Om indretning af det Åbne Læringscenter/ OLC i øvrigt se kapitel 4.

Mht. åbenheden forstået som valgmuligheder i forbindelse med tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af læreprocessen, ligger der i Open Learning, at der i forhold til det, vi kunne kalde traditionel holdundervisning, er tale om en større bredde og fleksibilitet. Hvor stort dette spillerum reelt er, afhænger af flere faktorer. Med erhvervsuddannelsesreform 2000 er der lagt op til en betydelig åbenhed på dette område, men afgørende er også nogle mindre håndfaste forhold, som har rod i en vurdering af elevernes evne og modenhed i forhold til at træffe sådanne valg og i rutiner, traditioner og skolens kultur.

[Billede: Studierum med mange muligheder. Sofagruppe til hygge, debat og læsning. Mobile arbejdsborde med pc'er. Mindre praksisrum kan varieres, så der bliver to store og mulighed for at inddrage "Udeareal". Læringsrum m. lette skillevægge, mobile tavler og lette stole.]

Studierum med mange muligheder. Sofagruppe til hygge, debat og læsning. Mobile arbejdsborde med pc'er. Mindre praksisrum kan varieres, så der bliver to store og mulighed for at inddrage "Udeareal". Læringsrum m. lette skillevægge, mobile tavler og lette stole.

[Billede: I undervisningsrummet gennemgår læreren ugens program på den mobile opslagstavle.]

I undervisningsrummet gennemgår læreren ugens program på den mobile opslagstavle

I artikler af Erling Petersson og Hans Jørgen Knudsen4 tager tankerne om en anderledes ramme for organiseringen af lære18 processer form af en model med tre "læringsrum": et undervisningsrum, et studierum og et praksisrum (som hos Knudsen dog opdeles i to: simuleret praksis og rigtig praksis), og som de hævder, at lærerne må tænke i - ikke nødvendigvis i fysisk forstand, men i hvert fald organisatorisk - når læreprocesser skal planlægges. Der er således ikke nødvendigvis tale om rum i arkitektonisk forstand, men i højere grad om "didaktiske rum". Kort fortalt er undervisningsrummet det rum, hvor der foregår mange af de gammelkendte aktiviteter: oplæg, gennemgang af tekster, diskussions- og samtalepræget undervisning og forskellige øvelser, og tingene sker i høj grad på lærerens betingelser. I studierummet tilrettelægger eleverne selv aktiviteterne. De arbejder individuelt eller i grupper med f.eks. at bearbejde et stof, undersøge en sag, søge informationer eller måske løse opgaver. Endelig er der i praksisrummet tale om at inddrage den "rigtige" virkelighed i undervisningen, enten gennem praktisk arbejde i værkstederne, simulering eller virksomhedsspil eller gennem praktik og opgaver for virkelige virksomheder.

[Billede: I praksisrummet inddrages den "rigtige" virkelighed i undervisningen.]

I praksisrummet inddrages den "rigtige" virkelighed i undervisningen

Umiddelbart kan det være fristende at "oversætte" de tre læringsrum til henholdsvis klasseværelset, OLC og SIMU/ øvelsesvirksomhed, men måske forholder det sig ikke nødvendigvis så enkelt. Fører man tanken om Open Learning helt igennem, kan det opfattes som det overordnede samlebegreb for et læringsmiljø, der både rummer undervisningsrummet, et studierum og SIMU, og hvor fleksibiliteten og bredden omfatter muligheden for at inddrage alle tre læringsrum.

Tre modeller - eller måske fire?

Med inspiration fra Bjarne Hendrichsen og Inger Goul Andersen5 kan man opdele Open Learning Centre i tre typer:

  • OLC - som støtte: OLC opfattes her som et appendix til resten af skolen og tager sig af understøttende funktioner i forhold til den egentlige undervisning, f.eks. lektiehjælp, træ-ning, støtteundervisning, studieteknik. Desuden kan OLC tilbyde sig som skrivestue og en oppoleret og teknologiseret udgave af det gængse bibliotekstilbud og dermed betyde en lettelse og forbedring af de fysiske forhold i forbindelse med gennemførelse af den normale undervisning, f.eks. i forbindelse med projektarbejde.
"På Kolding Tekniske Skoles elevtorv på C. F. Tietgensvej har dansklærer Lotte Molbech sammen med sin lærerkollega netop som forsøg etableret en særlig afdeling med computere, som alle skolens elever frit kan bruge til at dygtiggøre sig. Lotte Molbech og hendes kollega hjælper på skift to gange om ugen de svage elever med individuel undervisning, både i og uden for skoletiden"

(Uddrag af artikel fra JydskeVestkysten 2.11.98)

[Billede: OLC inddrages. Alle informationskilder kan anvendes.]

OLC inddrages. Alle informationskilder kan anvendes

Forløb "individuelt projekt" i hg-klasse

Aase Hansen og Jette Skov har valgt som en del af Merkantil II at lave et individuelt projekt. Eleverne vælger frit emne og har tre dage til at skrive rapport.

Ca. to uger før projektet er der opstartsdag, hvor eleverne vælger emne og finder litteratur.

OLC inddrages:

  • på opstartsdagen kommer bibliotekaren ud i klassen og repeterer de forskellige informationskilder med eleverne
  • eleverne søger - selvstændigt, men med vejledning af lærer og bibliotekar - information til netop deres emne
  • alle informationskilder kan anvendes: faglitteratur, opslagsværker, tidsskrifter, Internet, emnearkiv.

[Billede: I forbindelse med temauger kan de lette skillevægge fjernes - så tre læringsrum bliver til et stort.]

forbindelse med temauger kan de lette skillevægge fjernes - så tre læringsrum bliver til et stort

  • OLC - som supplement:
    Her har OLC en mere supplerende karakter og tilbyder altså noget "ekstra" til alle elever. Det kan være en mulighed for faglig fordybelse, forskellige kurser og workshops, arbejde med alternative fagområder og måske kulturelle arrangementer.
Uddrag af en lærers overvejelser:

… man kunne også lave en kobling mellem et modul/ kompetenceområde og OLC ved at lade eleverne stå for en temaudstilling - målrettet de øvrige elever - om et bestemt emne.

Et krav til en sådan temaudstilling skulle så være, at der skulle være forskellige "links" til OLC, f.eks. bøger, hvor man kan læse mere, tidsskrifter og aviser, henvisninger til Internet eller til materialer/programmer, hvor eleverne kan arbejde med området.

[Billede: OLC i supplementsmodellen tilbyder noget ekstra til alle - der er mobile pc-arbejdsstationer, rum til fordybelse, og det er her, flex- og fjernundervisningskursister mødes.]

OLC i supplementsmodellen tilbyder noget ekstra til alle - der er mobile pc-arbejdsstationer, rum til fordybelse, og det er her, flex- og fjernundervisningskursister mødes

  • Den integrerede model:
    OLC er i denne form en integreret del af skolen, samtidig med at der fra centeret udspringer selvstændige aktiviteter. Det kan være egentlige selvstudieforløb, workshops, autonomiforløb6, flex- og fjernundervisning (som det kendes fra vuc). I denne model er OLC anerkendt som et alternativ til andre læringsrum (teorilokalet/klasseværelset og værkstedet/SIMU) og indgår på lige fod med disse i lærere og elevers overvejelser over hvilke læringsaktiviteter, der bedst finder sted hvor.
I den workshop, der har overskriften: "At formidle resultatet af min læreproces. Et skriveværksted" er det en forudsætning, at eleverne medbringer uddrag af tidligere rapporter. Og denne workshop er organiseret således, at eleverne indledningsvis får et ultrakort oplæg, derefter skal de give kritik på hinandens skriftlige arbejder, og parvist skrive forbedringsforslag. Læreren vil løbende give korte fælles oplæg, der vil rumme forskellige fif og ideer til, hvordan skriveprocessen kan forbedres - og hvordan eleven kan overvinde problemer i sin skriveproces. Denne workshop vil det meste af tiden finde sted i OLC - men når eleverne skal afprøve mind-map og brainstorm-metoder vil det finde sted i et teorilokale.

(Uddrag af case fra hæftet Lærende Miljøer, DEL-Syd 1999, side 28)

[Billede: OLC som en integreret del af skolen. Lette skillevægge danner rammer om mindre workshoprum.]

OLC som en integreret del af skolen. Lette skillevægge danner rammer om mindre workshoprum

En kontaktlærer fortæller om, hvordan individuelle opkvalificeringsforløb tilrettelægges: …Initiativet kan komme fra både læreren og fra eleven selv. Når kontakten til OLC er etableret, henvender jeg mig - efter aftale med eleven - til læreren for at få en snak om, hvad der specielt er brug for at tage fat på i OLC. Eleven er nogle gange med til denne planlægningssamtale og bør vel helst være det.

Sammen med eleven tilrettelægger jeg så et forløb for den aftalte periode. Eleven kommer f.eks. to gange om ugen, når jeg har vagt, og arbejder selvstændigt med nogle af de materialer, vi har til rådighed. I engelsk kan det f.eks. være grammatikprogrammer, men også forskellige engelske tekster eller videosekvenser. Jeg er selvfølgelig til rådighed med hjælp og vejledning, men ikke hele tiden, for jeg skal jo også være til rådighed for alle de andre elever i OLC.
Som tutor gennemgår jeg resultaterne af arbejdet med eleven og rapporterer tilbage til læreren.

[Billede: I OLC var der ofte kulturelle arrangementer. Hvor onsdag var "gøgl og mim" en stor succes.]

I OLC var der ofte kulturelle arrangementer. Hvor onsdag var "gøgl og mim" en stor succes

Hertil kan man på baggrund af overvejelserne ovenfor føje en fjerde model, som man kan kalde

[Billede: De åbne fremlæggelser i OLC er populære - her fremlægges ideer til årets studie.]

De åbne fremlæggelser i OLC er populære - her fremlægges ideer til årets studie

  • OLC - som kompetencecenter:
    her er Open Learning Centeret ikke længere en del af skolen - skolen er derimod et stort åbent læringsmiljø, en ramme for tilrettelæggelsen af læreprocesser, der indbefatter en vifte af ressourcer og læringsrum: undervisningsrum, studierum og simuleringsrum.

Denne opdeling skærper blikket for, hvor forskellige billeder det er muligt at finde i de involveredes hoveder og giver i hvert fald en del af forklaringen på, at man på én og samme skole kan møde lærere, som ikke mener, at OLC gør nogen nævneværdig forskel, mens andre på basis af de samme synlige fysiske forandringer taler om en kommende revolution.

Modellerne kan selvfølgelig i praksis sagtens overlappe hinanden, og i hvert fald de tre første modeller kan i visse tilfælde eksistere samtidigt, sådan at et OLC både fungerer understøttende, supplerende og - på nogle områder eller for en bestemt gruppe elever og lærere - som en integreret del af og måske endog basis i undervisningen.

Overordnet kan modellerne dog også ses som en beskrivelse af en udviklingsproces mere end nogle valgmuligheder. Foreløbige erfaringer synes at understøtte dette, men den integrerede model og ikke mindst kompetencecenter-modellen byder på store ændringer i måden at organisere læreprocesser på, også selvom de er helt i tråd med tidens pædagogiske strømningerog med visionerne i erhvervsuddannelsesreformen. At realisere disse to modeller kræver en udviklingsproces, som involverer hele skolen, og som - jo mere OLC knyttes til den øvrige undervisning (eller jo mere læringsrummene i Peterssonsk og Knudsensk forstand kobles sammen) - vil indebære nye og bredere krav til alle. Den udviklingsproces kommer næppe af sig selv, den behøver både vilje og støtte.

Det er her den store hurdle er, og her det bliver interessant. Faren ved støtte- og supplementsmodellen er, at OLC får karakter af et "sløjdlokale", hvor læreren kan sende eleverne hen, og at OLC kommer til at leve sit eget liv parallelt og uden forbindelse med skolens øvrige undervisning.

Lidt provokerende kan man hævde, at etableringen af et isoleret OLC i et hjørne af skolen i visse tilfælde ville kunne tjene som et bekvemt alibi for manglende pædagogisk udvikling af den øvrige del af skolens liv.

Til overvejelse

  • Hvad vil vi på vores skole forstå ved begrebet OLC?
  • Hvor "åbent" skal vores OLC være?

 

2) Bagley og Challis, Inside Open Learning, The Further Education Staff College, Bristol, 1985, side 4
3) Bagley og Challis, op.cit. side 4
4) Gleerup og Wiedemann red., Kulturens koder - i og omkring gymnasiet, Odense Universitetsforlag, 1995, side129-145 og Undervisningsministeriet, Undervisning og demokratisering i erhvervsuddannelser, side 69-92
5) I Undervisningsministeriet, Voksenpædagogik - referat fra to konferencer, 1997, side 39-40
6) Se Grethe Trudsø Johansens artikel i Undervisning og demokratisering i erhvervsud-dannelser, Undervisningsministeriet, 1995

Denne side indgår i publikationen "Det Åbne Læringscenter" som kapitel 3 af 10
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top