[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

INDHOLD

Forord

Resumé

1 Konklusioner og perspektivering
Målgrupper for arbejdsmarkedsklasser
Målsætninger for arbejdsmarkedsklasser
Evalueringsformer
Metoder
Samspil med øvrig aktivering
Lærerroller
På vej til en andetsprogspædagogik?

2 Beskrivelse af de tre arbejdsmarkedsklasser
Alder og køn
Etnicitet
Skolebaggrund og sprogniveau
Forløbsstruktur
Værd at overveje

3 Mål og evaluering
Skolernes målbeskrivelser
Lærernes mål
Evalueringsformer
Midtvejsevalueringer
Evaluering af undervisningen
Perspektivering: mål og evalueringer
De centrale prøver
En praktikredegørelse som evalueringsform
Praktikredegørelse
Kompetencer, der bedømmes
Diagnostiske evalueringer/test
Værd at overveje

4 Metoder
Etnografisk metode
Eksempler
Erfaringerne med den etnografiske metode
Fordele og ulemper ved etnografisk metode
Sprogobservationer
Hvordan bruger vi sprogobservationer?

Redskaber til støtte for den etnografiske metode og sprogobservationer
Dagbog
Kinabog
Logbog
Klassens bog
Værd at overveje

5 Koblinger mellem sprogundervisning og praktik
Beskrivelse af introduktionsforløbet
Sammenhæng og opfølgning mellem sprogundervisningen og praktikken
Foto som formidling i undervisningen
Brug af ekskursioner i undervisningen

6 Praktikken: Det andet ben i arbejdsmarkedsklassen
Praktikpladsen - en væsentlig del af forløbet
Praktikstedernes vurdering
Værd at overveje

7 En udvidet lærerrolle i forløb for arbejdsmarkedsklasser
Udvidelse af lærerollen
Betydningen af læringsmiljøet
Læreren som kursisternes ressourceperson
Læreren/koordinatoren som part i integrationsprocessen
Læreren som underviser på praktikpladserne
Læreren som formidler af informationer mellem „system" og kursist
Værd at overveje

8 Dagbog og lærerudvikling
Eksempler på dagbogsoptegnelser
Dagbog i lærersamarbejde

Litteraturliste


Forsiden | Næste kapitel