[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Forord

Dansk på arbejde - arbejde på dansk

Inden for fagområdet dansk som andetsprog for voksne udlændinge har det løbende været diskuteret, hvorledes sprogundervisning og praktisk brug af sproget, f.eks. i en arbejdssituation, kan kombineres med henblik på at understøtte den enkeltes dansktilegnelse.

Sprogforskere peger på, at muligheden for at bruge sproget i praksis samt viden om sprog og sprogbrug er af afgørende betydning for sprogtilegnelsesprocessen hos voksne.

Den enkelte voksne udlænding, som skal tilegne sig dansk som andetsprog har brug for såvel den professionelle sprogundervisning som mulighed for at bruge sproget i praksis, f.eks. i en arbejdssituation.

Erfaringerne fra integration af voksne indvandrere i Danmark peger på, at sproget ikke kan læres på en arbejdsplads alene. Det har været en udbredt forestilling blandt mange integrations- og aktiveringsansvarlige, at arbejdspladsen eller værkstedet var en slags genvej for sprogtilegnelsen. Argumentationen er, at udlændinge her kommer i et slags „sprogbad", hvor man lærer dansk ved at være sammen med dansktalende kolleger. Dette sprogbad kan evt. suppleres med danskundervisning, men hovedsynspunktet er, at sproget kommer af sig selv gennem praksis. Metoden har været afprøvet af de gæstearbejdere og indvandrere som i 1960'erne og 1970'erne kom direkte ud på arbejdsmarkedet, og som af forskellige årsager ikke fik danskundervisning. Disse indvandrere lærte sig ofte kun et beskedent dansk på arbejdspladsen, og har gennem 1980'erne og 1990'erne været en sårbar gruppe over for de kvalifikationskrav, som stilles på arbejdsmarkedet. Ledigheden blandt denne gruppe er fortsat markant højere end blandt danske. Èn af årsagerne er utilstrækkelige danskkundskaber.

Den nye lovgivning på integrations- og undervisningsområdet som trådte i kraft 1. januar 1999, har aktualiseret diskussionen om, hvorledes sprogundervisning og aktivering, herunder beskæftigelse kan kombineres.

Ifølge integrationsloven skal nyankomne udlændinge have tilbudt et 3-årigt introduktionsprogram. Centralt i introduktionsprogrammet er, at kommunen skal udarbejde en handlings-plan for den enkelte udlænding, som skal have tilbud om sprogundervisning og erhvervs- og uddannelsesforberedende aktivering. I følge lov om undervisning i dansk som andetsprog for voksne udlændinge m.fl. og sprogcentre, som blev vedtaget i tilknytning til integrationsloven, er det forudsat, at sprogcentrenes danskundervisning skal kunne kombineres med anden voksenundervisning, erhvervsarbejde og aktivering.

Med integrationsloven og danskundervisningsloven er der skabt lovgivningsmæssige rammer og muligheder for systematisk at kombinere undervisning og forskellige former for aktivering gennem et mere effektivt samspil mellem de enkelte elementer i udlændinges integrationsprogram.

Der forestår imidlertid et udviklingsarbejde på området m.h.t. at optimere dette samspil.

Undervisningsministeriet har ydet forsøgs- og udviklingsmidler til et forsøgsprojekt i Viborg Amt, som i 1997-98 igangsatte en række arbejdsmarkedsklasser på AOF- sprogskolen, Thisted og på Indvandrerskolen AOF, Viborg. Formålet med projektet var at udvikle praktiske metoder til kombination af udlændinges deltagelse i såvel sprogundervisning som arbejde. En arbejdsgruppe bestående af lærere og Karen-Margrete Frederiksen, RUC og Annie Nielsen, Viborg Amt har fulgt arbejdsmarkedsklasserne og udarbejdet denne rapport, som evaluerer forsøget og redegør for metodeforslag, som kan anvendes på sprogcentre og kommuner i integrationsindsatsen.

Peter Villads Vedel
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel