[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Resumé

Denne rapport er resultatet af et udviklingsarbejde, som Viborg Amt i samarbejde med to sprogskoler i Viborg amt og RUC satte i gang i 1998. Formålet med udviklingsarbejdet var at udvikle metoder, som støtter sprogtilegnelsen gennem kombination mellem arbejde og sprogundervisning. Udviklingsarbejdet er finansieret af Undervisningsministeriet, Viborg Amt, de deltagende kommuner, AF og EU's Socialfond.

Udviklingsarbejdet bestod af tre arbejdmarkedsklasser i henholdsvis Viborg, Nykøbing og Thisted samt en netværksgruppe bestående af lærerne på de tre arbejdsmarkedsklasser: Helle Nygaard, lærer ved Sprogskolen AOF Nord Thy (undervisningssted: Thisted), Jens Jørgen Olesen, lærer ved Sprogskolen AOF Nord Thy (undervisningssted: Nykøbing Mors), Tine Stougaard, lærer ved Indvandrerskolen AOF Viborg, Hanne Haahr Jensen, lærer ved Indvandrerskolen AOF Viborg (de to sidstnævnte underviste arbejdsmarkedsklassen i Viborg), cand.mag. Karen-Margrete Frederiksen, RUC, Annie Nielsen, undervisningskonsulent Viborg Amt.

Temaerne for sammenskrivningen blev valgt på baggrund af udviklingsarbejdet i efteråret 1998 samt ønsket om en perspektivering af denne undervisningsform. Alle kapitlerne er blevet gennemdiskuteret i netværksgruppen, men de enkelte kapitler er skrevet af de deltagende lærere. Når der står „vi" i rapporten er der således tale om netværksgruppen, hvorimod „jeg" refererer til forfatteren af kapitlet. Tine Stougaard fik undervejs i udviklingsarbejdet andet arbejde og har således ikke deltaget i selve skriveprocessen, men er kommet med kommentarer til teksterne i processen.

Peter Villads Vedel og Gitte Østergård Nielsen, Undervisningsministeriet, deltog i en „efterlæsningsgruppe". Karen-Margrete Frederiksen og Annie Nielsen er ansvarlige for sammenskrivningen og redigeringen af rapporten.

De enkelte kapitler betegner forskellige facetter af udviklingsarbejdet og kan læses enkeltstående - men til sammen udgør de et hele. Målgruppen for rapporten omfatter undervisningsplanlæggere, skoleledere, lærere, kommunale sagsbehandlere og jobkonsulenter. I de forskellige kapitler har vi valgt at liste en række problemstillinger, som vi finder vil være værd at overveje for igangsættere af arbejdsmarkedsklasser, før klassen sættes i gang. Opstillingen af problemfelterne er ment som en hjælp, men viser samtidig nogle af de erfaringer, som vi har gjort gennem udviklingsarbejdet.

1. Kapitel - Konklusioner og perspektivering

Kapitlet er det konkluderende kapitel indeholdende en perspektivering af udviklingsarbejdet og mulighederne for et paradigmeskift fra en fremmedsprogspædagogik til en andetsprogspædagogik.

2. Kapitel - Beskrivelse af arbejdsmarkedsklasser

Kursisterne i de tre arbejdsmarkedsklasser beskrives med hensyn til alder, køn, etnicitet, skolebaggrund og sprogniveau. Der gøres også rede for undervisningens organisering og finansiering. I kapitlet diskuteres, hvilke målgrupper som kan have glæde af en undervisningsform, der kombinerer sprogundervisning og praktik.

3. Kapitel - Mål og evalueringer

Målene med sprogundervisningen i arbejdsmarkedsklasserne beskrives. Forskellige evalueringsformers anvendelighed diskuteres, herunder de landsdækkende prøver, diagnostiske prøver, portfolio (elevmapper) og praktikredegørelse.

4. Kapitel - Metoder

Den etnografiske metode - teori og erfaringer hermed i arbejdsmarkedsklasserne.
Sprogobservationer og konkrete eksempler herpå.
Kinabog, Klassens bog og logbog som redskaber i en erfaringsbaseret undervisning.

5. Kapitel - Koblinger mellem sprogundervisning og praktik

Konkrete eksempler på undervisningspraksis - forberedelse til praktik og inddragelse af erfaringer fra praktikken i sprogundervisningen.

6. Kapitel - Praktikken: Det andet ben i arbejdsmarkedsklassen

Praktikken er i fokus. Faktuelle oplysninger om praktikpladser set i relation til erhvervsbaggrund.

Procedurer i forbindelse med at finde praktikpladser. Kapitlet er skrevet på baggrund af en workshop for kommunale sagsbehandlere, jobkonsulenter og studievejledere fra sprogskolerne, som har medvirket i udviklingsarbejdet.

En undersøgelse fra Nykøbing vedrørende praktikpladsernes vurdering af forberedelsen af praktikperioden.

7. Kapitel - Udvidelse af lærerrollen

En erfaringsbaseret undervisning, som er fundamentet i en arbejdsmarkedsklasse, medfører en ændring af lærerrollen.

Læreren i en arbejdsmarkedsklasse har en udvidet funktion i forholdet til eksterne samarbejdspartnere.

8. Kapitel- Dagbog og lærerudvikling

Som led i udviklingsarbejdet har en af lærerne valgt at føre dagbog. Erfaringerne hermed er gengivet i kapitlet.

Det er vores håb, at denne rapport gennem sine konkrete eksempler og de mange spørgsmål, som rejses undervejs, kan inspirere og give mod på at tage fat.


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel