[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Litteraturliste

Denne liste skal opfattes som et katalog. Der er både korte artikler og lange, svære tekster, således at det er muligt både at snuse og fordybe sig.

Agar, Michael H. 1980. The Professional Stranger - an Informal Introduction to ethnography, Academic Press.

Alderson, J & Alan Beretta (eds). 1992. Evaluating Second Language Education. Cambridge. Cambridge University Press.

Allwright, D & K. Bailey. 1991. Focus on the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

Allwright, D. 1988. Observation in the Language Classroom. London/New York: Longman.

Andersen, Ib, F. Borum Kristensen, P. Huul & Peter Karnøe. 1992. Om kunsten at bedrive feltstudier - en erfaringsbaseret forskningsmetodik. Samfundslitteratur.

Andersen, Linda. 1996. Bag facaden.: subjektive og symbolske dynamikker i institutionelle moderniseringsprocesser: en analyse af læreprocesser og organisationsudvikling i moderniseringen af det moderne felt. Roskilde : Erhvervs- og Voksenuddannelsesgruppen. RUC.

Andersen, Linda. 1993."Nye synsvinkler - Om etnografi og evalueringsforskning"i Weber, Kirsten (red.). 1993. Evalueringsforskning mellem politik og videnskab: s. 27-48. Netværket vedr. udvikling og voksenpædagogik som teoriområde c/o Erhvervs-og voksenuddannelsesgruppen CAT-pavillonen, Roskilde Universitetscenter.

Appel, J. 1995. Diary of a Language Teacher. Oxford: Heinemann.

Bailey, K. M. & D. Nunan. (eds). 1996. Voices from the Language Classroom. Cambridge/New York: Cambridge University Press.

Dickinson, Leslie. 1987. Self-instruction in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Dyson, Lene Junge, Mette Lykkebo Thomsen & Trine Marie Holm Petersen. 1997. „Lærerrollen - set i lyset af senmodernitet og undervisningsdifferentiering." i Særnummer af Vid-Nyt, Tidsskrift for voksenundervisningssektionen i Dansklærerforeningen.

Erickson, Gudrun. 1998. „At diagnosticere sprogfærdighed" i Sprogforum nr. 11.

Farrell, Thomas S. C. 1998. „ESL/EFL Teacher Development through Journal Writing", i RELC Journal, vol. 29 no.1.

Frandsen, Lars B. & Annie Nielsen. 1997. Evaluering af en udvidet kobling melem dansk- og fagundervisning i erhvervsprojekter. Viborg Amt.

Freeman, E. 1983. Teacher Thinking: A Study of Practical Knowledge. London: Croom Helm.

Hadfield, J. 1992. Classroom Dynamics. Oxford University Press.

Hastrup, Kirsten. 1992. Det antropologiske projekt - om for-bløffelse . Gyldendal.

Holmen, Anne. 1996. „Er langsomme learnere vanskelige elever?" i Skovholm, Jens (red.) 1996. Hvorfor er det så svært at lære dansk? Dansk Flygtningehjælp, Special Pædagogisk Forlag.

Jakobsen, Karen Sonne & Michael Svendsen Pedersen. 1993. Sproget på arbejde - Om undervisning i teknisk fremmedsprog. Erhvervsskolernes Forlag.

Legutke, M & H. Thomas. 1991. Process and Experience in

the Language Classroom. London: Longman.

Lynch, Brian K. 1996. Language Program Evaluation, theory and practice. Cambridge. Cambridge University Press.

Nunan, D. & Clarice Lamb. 1996. The Self-Directed Teacher. Managing the learning proces. Cambridge: Cambridge Uni-versity Press.

Nunan, D. 1989. Understanding Language Classrooms. London: Prentice Hall.

Nunan, David. 1988. The Learner-Centred Curriculum. Cambridge. Cambridge University Press.

Olsen, Poul Bitsch & Kaare Pedersen. 1997. Problemorienteret projektarbejde- en værktøjsbog. Roskilde Universitetscenter.

Parrott, M. 1993. Tasks for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.

Rea-Dickins, Pauline & Kevin Germaine. 1992. Evaluation. Hong Kong. Oxford University Press.

Richards, J. & D. Nunan. (eds.). 1990. Second Language Teacher Education. New York. Cambridge University Press.

Richards, J. & C. Lockhart. 1983. Reflective Teaching in Second Language Classrooms. New York: Cambridge University Press.

Risager, Karen. 1996. „Eleven som etnograf." i Sprogforum nr.4., s. 49-54.

Roberts, Celia. 195. „Language and Cultural Learning - An Ethnographic Approach". i Jensen, Annie Aarup, Kirsten Jæger & Annette Lorentsen (red.) 1995. Intercultural Competence - A new Challenge for Language Teachers and Trainers in Europe, volume II:The adult Learner: 89-99. Language and Cultural Contact. 12. 1995. Aalborg Universitetscenter.

Rønsholt, Susanne & Per Pinholt. 1998. „Løbende evaluering af mundtlig sprogfærdighed i dansk som andetsprog". 1998. i Sprogforum nr. 11.

Taube, Karin. 1999. Portfoliometoden - undervisningsstrategi og evalueringsværktøj. Kroghs Forlag A/S.

Tiller, Tom. 1998. Læring i hverdagen. Om læreres læring. Kroghs Forlag.

Tudor, Ian. 1996. Learner-centredness as Language Education. Cambridge Language Teaching Library. Cambridge. Cambridge University Press.

Wajnryb, Ruth. 1992. Classroom Observation Tasks. Cambridge. Cambridge University Press.

Wallace, Michael J. 1998. Action Research for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.


Forsiden | Forrige kapitel