6. Praktikken - Det andet ben i arbejdsmarkedsklassenAnnie Nielsen Praktikken er en væsentlig del af hele forløbet. Hele ideen med forløbet er, at praktik og sprogundervisning skal være dele af et helhedsorienteret forløb. Praktikken skal dels støtte den erhvervsforberedende og afklarende del af formålet samt delvis være udgangspunkt for sprogundervisningen. Dette kapitel, som beskriver praktikken, er opdelt i tre dele:
Alle praktikpladser udgøres af ufaglærte jobs. Det hænger selvfølgelig sammen med kursisternes erhvervsbaggrund som mere eller mindre selvlærte. Set i forhold til landsgennemsnittet er en meget stor andel af arbejdsmarkedet i Viborg amt ufaglærte jobs. Dette sammenholdt med, at arbejdsløsheden i Viborg amt i 4. kvartal (1998) var på 3,9 %, medførte muligvis, at det var forholdsvis nemt at skaffe praktikpladser. Som jobkonsulent, Hardi Jensen, Thisted Kommune fremførte: har de kloge arbejdsgivere indset, at det er nødvendigt at sikre sig en god arbejdskraft: Flygtningene er en sådan arbejdskraftressource". Det er ikke givet, at det vil være lige så let at skaffe praktik-pladser, hvor der er tale om højere kvalifikationskrav eller i en lavkonjunkturperiode. I Viborg startede to så sent på forløbet, at det ikke var muligt at få en praktikplads. I Nykøbing deltog to i sprogundervisningen samtidig med at de havde deltidsarbejde. En af kursisterne måtte opgive praktikdelen pga. psykiske problemer, men deltog i sprogundervisningen. Hvis målgruppen udvides til også at omfatte spor 3 kursister, er det naturligvis nødvendigt med andre praktiktyper.
Hvis kursisterne skal opleve et behov for bedre danskkundskaber, er det en forudsætning, at de har lyst til praktikken og kan se et mål dermed. Det er derfor afgørende, at praktikken er inden for beslægtede områder i forhold til deres tidligere erhvervserfaringer, eller inden for et område, hvor de ønsker beskæftigelse. 11 ud af 26 kursister var i praktik inden for samme hovedområde, som de havde erhvervserfaring eller uddannelse indenfor i deres hjemland. 5 kvinder havde ikke tidligere været udearbejdende. Praktikken har også en erhvervsafklarende funktion, hvor kur-sisten har mulighed for afprøvning af mulige beskæftigelsesområder. Praktikpladsen - en væsentlig del af forløbetAnnie Nielsen Udviklingsgruppen prioriterede at sætte fokus på, hvordan arbejdet med at finde praktikpladser og opfølgning hermed foregår. Forum for at belyse disse problemstillinger var en éndags workshop. I workshoppen deltog: vejledere fra de to sprogskoler Lene Skaanes, Sprogskolen AOF i Thisted, Lisbeth Carøe, Indvandrerskolen AOF i Viborg
Workshoppen tog udgangspunkt i et spørgeskema, som deltagerne i workshoppen først blev bedt om at udfylde. Det blev så suppleret med en erfaringsudveksling og diskussion. Spørge-skemaets struktur var udgangspunkt for den uddybende erfaringsudveksling og diskussion. Spørgeskemaerne samt notater fra erfaringsudvekslingsdelen og diskussionerne danner baggrund for dette kapitel. Workshoppen varede i godt 4 timer4. Hvem har ansvaret for praktikpladsen? De tre projekter er organiseret på forskellig måde mht. ansvaret for praktikpladser. I Viborg finder Indvandrerskolen, AOF's vejleder praktikpladser og er ansvarlig for opfølgning. De pågældende praktikker ligger uden for den almindelige lovbundne vejledning på sprogskolerne og finansieres derfor af kommuner og EU's Socialfond. I Thisted og Nykøbing, hvor Sprogskolen, AOF står for sprogundervisningen, er henholdsvis jobkonsulenten og sagsbehandleren i kommunerne ansvarlige for praktikpladserne. 4 Afsnittet er godkendt af deltagerne i workshoppen. Det er ikke opgaven at vurdere, hvilken organisering der er mest hensigtsmæssig, men blot fremføre de fordele og ulemper, som er forbundet med de to forskellige organiseringsformer. Vejleder på Indvandrerskolen, Lisbeth Carøe der er ansvarlig for praktikpladserne, mener, at en skole har lettere ved at finde praktikpladser end en kommune, da virksomhederne opfatter praktikken mindre forpligtende og bureaukratisk, når det sker i skolesammenhæng. Der er i Viborg erfaringer for, at skolen kan finde praktikpladser til sprogligt svage, som Viborg Kommune ikke har ressourcer til at finde praktikpladser til. Vejlederen er desuden på skolen og kan let kontaktes, hvis der opstår problemer på praktikstedet. Jobkonsulent Hardi Jensen, Thisted Kommune, fremhæver til gengæld, at man som jobkonsulent har et meget stort kend-skab og netværk til de lokale virksomheder, hvilket gør det lettere at finde den rigtige plads til den enkelte. I Thisted beskrives arbejdsdelingen således, at jobkonsulenten har ansvaret vedrørende arbejdsmarkedet, sagsbehandleren i forhold til bevillingen til aktivering eller revalidering samt administrationen. Sprogskolen har ansvaret vedrørende sprogundervisningen. Skoler er rent lovgivningsmæssigt begrænset til maksimalt 6 ugers praktik i løbet af et år pga. forsikringsspørgsmål. De samme begrænsninger gælder ikke for en kommune, hvor kommunens forsikring vil dække i tilfælde af en arbejdsskade. I Viborg er der således kortere praktik end i de to andre forløb. Hvis praktikperioden skal følges op med en handlingsplan indeholdende aktivering, job med løntilskud eller revalidering, skal kommunen under alle omstændigheder inddrages, da det er et kommunalt ansvars- og kompetenceområde. Hvordan er proceduren, når praktikpladsen skal findes? Forskellen på organiseringen af de tre forløb påvirker proceduren, når praktikpladserne skal findes. I Viborg på Indvandrerskolen, hvor skolen finder praktikpladsen er forberedelserne/informationen en del af undervisningen, hvor vejleder og lærer underviser/vejleder i de lokale arbejdsmarkedsforhold. Kursistens kvalifikationer afdækkes, og kursisten udarbejder dataliste og præsentationsfolder i samarbejde med vejleder og lærer. Kursisten skal på baggrund af telefonbøger, Kompas -(register over virksomheder m.m) finde adresser på mulige praktikpladser, som vejlederen derefter kontakter telefonisk. Hvis virksomheden er interesseret, besøger kursisten selv stedet. Hvis virksomheden og praktikanten fortsat er interesserede, indgår skolen og praktikpladsen en foreløbig aftale om tre ugers prøvetid, som i de fleste tilfælde forlænges. I Thisted informerer jobkonsulenten, sagsbehandler samt den koordinerende lærer klassen. Kursisterne udfylder en ønskeseddel mht. branche samt eventuelt konkret virksomhed. Dette sker, efter der er arbejdet med det i undervisningen på sprogskolen. Næste trin er en samtale mellem jobkonsulent, sprogskolens vejleder, sagsbehandler, tolk og kursist. På baggrund af dette møde udarbejdes en handlingsplan, som kursisten underskriver. Jobkonsulenten finder en velegnet virksomhed. De praktiske forhold aftales, herunder ansættelseskontrakt og en eventuel bevilling til revalidering. Kursisten og Sprogskolen deltager i et møde, hvor det sidste aftales mht. undervisningsplaner og opfølgning på praktikken. Hvis praktikken ikke fungerer i forhold til praktikplads eller kursist, annulleres aftalen, og en ny praktikplads findes. I Nykøbing er udgangspunktet en statussamtale mellem kur-sist, sprogskolens vejleder og sagsbehandler om fremtidsønsker. På baggrund af ønskerne tages der telefonisk kontakt til relevante virksomheder. Jobkonsulenten og læreren besøger praktikstedet, hvor mål, midler og indhold i en praktikperiode forklares. Hvis virksomheden ønsker en praktikant, aftales et præsentationsmøde med arbejdsgiver og kursist. Der udarbejdes en kontrakt med indlagt prøvetid. Der er ikke indlagt fast længde på prøvetiden. I Nykøbing er der desuden eksempler på, at nogle kursister selv har fundet praktikplads i en skolefritidsordning. Ifølge læreren er disse kursisters høje motivation præget af, at de selv har vil-let denne praktikplads. I Viborg er vejledning og afklaring i forhold til praktikpladser i højere grad en del af undervisningen end i Thisted og Nykøbing. I Nykøbing og Thisted, hvor det er kommunerne, som er ansvarlige for praktikpladserne, er der i højere grad tale om vejledende samtaler med kursisten. I Thisted suppleres der med en klasseinformation. En anden forskel er, hvorledes og hvornår kursisten inddrages i processen. I Viborg skal kursisten efter en positiv forhåndstilkendegivelse selv besøge den potentielle praktikplads. Begrundelsen herfor er, at det er vigtigt, at kursisten oplever en situa-tion, som minder om en jobsamtale. I Thisted og Nykøbing er kursisternes ønsker baggrund for kontakter med eventuelle praktikpladser, men kursisterne møder først den kommende arbejdsgiver, når de praktiske dele af aftalerne er på plads. Begrundelserne herfor er, at kursisten ik-ke skal opleve det nederlag, som et eventuelt afslag kunne give, samt at det er vigtigt, at de praktiske aftaler og betingelser er på plads, inden kursisten deltager i mødet. Susanne Grove, Morsø Kommune vurderer, at de mindre steder ville acceptere, at kursisterne henvender sig selv, men at de større virksomhe-der ikke ville se kursister, inden aftalen er godkendt. Lisbeth Carøe anfører, at kursisten heller ikke besøger praktikpladsen, inden vejlederen har aftalt tid. Hvordan vælges praktikpladsen? Når praktikpladserne skal vælges i forhold til den enkelte kursist, indgår en række faktorer i bedømmelsen. En prioritering af væsentlige faktorer er vanskelig, da det hele skal gå op i en højere enhed. En af de væsentligste faktorer er, at praktikstedet svarer til kursistens ønsker, om end det somme tider kan være nødvendigt at afstemme ønskerne i forhold til kursistens kvalifikationer og praktikpladsernes krav. Som det blev udtrykt i den uddybende erfaringsudveksling: hvis ikke det er kursistens ønske, vil han overhovedet ikke være motiveret og dermed intet få ud af praktikpladsen". Afklaring i forhold til arbejdsmarkedet er en del af formålet med undervisningen. Det er derfor også vigtigt, at kursisten får mulighed for at prøve kræfter med det område, som han ønsker beskæftigelse inden for. Motivationen for danskindlæring vil ikke være til stede, hvis han føler det er tvang. Kommunen/skolen har et ansvar for, at det er motiverede og stabile kursister, som kommer i praktik, da dårlige erfaringer med praktikanter vil kunne ødelægge mulighederne for andre. En anden væsentlig faktor er mulighederne for at tale dansk på praktikpladsen. Hvis der er tale om en produktionsarbejdsplads med høreværn uden mulighed for kommunikation, vil praktikpladsen være uegnet i denne sammenhæng. Ifølge Lene Skaanes vejer denne faktor tungest, da formålet med praktikken og forløbet som helhed er at skabe muligheder for at tale og lære mere dansk. Det er ligeledes vigtigt, at det er en god" arbejdsplads. Med en god" arbejdsplads menes bl.a., at der er tid til socialt samvær, at arbejdsgiveren har social forståelse. Der skal således være tid til at tage sig af kursisten. På nogle arbejdspladser kan der være racistiske tendenser eller modstand mod udlændinge. Sådanne steder kan ikke bruges som praktikpladser. Det er mindre væsentligt, om der er mulighed for efterfølgende ansættelse på den konkrete praktikplads, selvom det også indgår i overvejelserne. Hvordan følges der op i løbet af praktikperioden? I alle tre forløb er der afsat timer til sproglæreren til en sprog-lig, samfunds- og kulturmæssig opfølgning af praktikperioden. Sproglæreren besøger praktikpladsen efter behov, men gennemsnitlig en gang om måneden. Sproglærerne har løbende samtaler med vejlederne, således at praktikerfaringerne kan indgå i den generelle vejledning. Jobkonsulent/vejleder/sagsbehandler har kontakt med praktikpladsen i starten og i slutningen for at forhøre sig i forhold til prøvetid og om den erhvervsafklarende del. Muligheden for forlængelse af perioden enten i form af aktivering, revalidering eller beskæftigelse drøftes. Der er også en række lovgivningsmæssige forpligtigelser for opfølgning5. I Viborg, hvor det er Indvandrerskolen, som er ansvarlig for praktikpladsen, er det skolens vejleder som står for opfølgningen. Der er en aftale med kommunen om, at kommunen ikke selv kontakter praktikpladsen, men går gennem skolen. Hvis der er tale om forlænget periode med aktivering eller løntilskud, inddrages kommunen, da det er et kommunalt ansvar. I Thisted Kommune har man ansat en 2-kulturel medarbejder/tolk, som virksomhederne kan trække på uden beregning. Hardi Jensen vurderer dette som værende meget vigtigt. Tilbudet gælder også, hvis der er tale om en ansættelse eller aktivering. I Morsø Kommune kan der i tilfælde af problemer også tilkaldes en tolk. I Viborg er der ikke en tilsvarende mulighed. På alle praktikpladser har man en kontaktperson. Der er dog ikke tale om en decideret mentor, som honoreres for at sætte kursisten ind i arbejdet og inddrage ham i eksempelvis det sociale liv. I workshoppen diskuterede vi det hensigtsmæssige i en mentorordning. I Thisted havde man tidligere haft en sådan ordning for unge halvkriminelle danskere. Ordningen var en stor succes. Det kunne ikke udelukkes, at det for svært belaste de indvandrere og flygtninge kunne være en god ide, men som en generel foranstaltning vil gruppen ikke anbefale en betalt mentorordning, da det kan virke stemplende på flygtningegruppen. Hvordan evalueres praktikperioden? Efter praktikken evalueres praktikforløbet både i forhold til kursisten og i forhold til praktikpladsen. Det vigtigste er dog den løbende kontakt. Praktikpladsen opfordres eventuelt til at lave en anbefaling. Erfaringerne fra praktikken inddrages i den efterfølgende vejledning/statussamtale. I Thisted og Nykøbing foregår statussamtalen mellem kursist, sagsbehandler, jobkonsulent, sprogskolens vejleder og lærer. Samtalen munder ud i en opfølgning på eksisterende handlingsplan eller en revideret handlingsplan. I Viborg udarbejder vejlederen på baggrund af notater fra lærer og kommentarer fra praktikplads en udtalelse, som kursisten er med til at diskutere under en statussamtale med vejleder og jobkonsulent. Udtalelsen sendes efterfølgende til den kommunale sagsbehandler og jobkonsulent med kursistens underskrift og fungerer som led i en handlingsplan. Der er ikke indbygget et egentligt vejledningsmodul som opfølgning på praktikperioden, men det kunne eventuelt overvejes. Adskiller denne form for praktik sig i forhold til praktikforløb for danske bistandsklienter? Dette spørgsmål blev stillet til de kommunale sagsbehandlere og jobkonsulenten for at høre, hvordan erfaringer fra forløb for danskere eventuelt vil kunne bruges i forhold til en flygtningegruppe, og hvor disse erfaringer er utilstrækkelige. Hardi Jensen fremhævede, at det er nødvendigt med en mere helhedsorienteret indsats og vejledning. Flygtninge har ofte en torturbaggrund eller andre traumatiserende oplevelser bag sig, som der må tages hensyn til. Forskellige familiemønstre, og eventuelt andre kulturforskelle må også tages i betragtning. Selve forløbet adskiller sig fra forløb for bistandsklienter i forhold til, at der er afsat tid til sprogundervisning, det tætte samarbejde med en uddannelsesinstitution og opfølgningen. I Nykøbing har man tidligere aktiveret flygtninge én dag ugentligt parallelt med sprogundervisning. Det fungerede ikke efter hensigten. Det tætte samarbejde og opfølgning er ifølge Susanne Grove en forudsætning for, at forløbet kan få et positivt udfald. Praktikstedernes vurdering af den første del af praktikforløbet
|
Værd at overveje for kommende arbejdsmarkedsklasser
|