Undervisningsministeriet

Læsning i fagene

Udforme en grafisk figur af teksten

Hvad?

Eleven fastholder og strukturerer tekstens vigtige informationer ved at udforme en grafisk figur af teksten.

Isen former landskabet

Hvordan?

Eleven ser sine notater igennem og vælger en grafisk figur, som bedst kan give et overblik over tekstens fremstilling. Figuren opsummerer det centrale i teksten.

Hvorfor?

Hvis man skal huske ny viden og bruge det i nye sammenhænge, er det nødvendigt, at man kan gøre tekstens oplysninger til sin egen viden. Det kræver, at læseren har bearbejdet tekstens indhold på en eller anden måde. Grafiske figurer giver et samlet overblik over komplekse sammenhænge. De viser tekstens struktur (for eksempel kan en tidslinje vise den kronologiske rækkefølge af begivenheder, som en tekst har beskrevet). Når eleven udarbejder en grafisk figur, må han eller hun overveje, hvilke oplysninger der er vigtige. Dernæst må eleven overveje, hvordan disse oplysninger hænger sammen. Beskriver de tilsammen en proces, som viser, hvordan noget udvikler sig eller foregår (hvordan har isen formet landskabet)? Giver de forskellige informationer om en bestemt dyreart (udseende, ynglesteder, levesteder)? Diskuterer de forskellige syn på noget (kriminalitet og straf)?

En grafisk figur viser tekstens skelet – dens kerneproblemstilling – skåret ind til benet. Når eleven har et klart billede af dette, støtter det elevens forståelse af tekstens fremstilling og hjælper eleven til at huske de vigtige informationer.


Eksempel

I geografi i 7. klasse er eleverne færdige med at læse teksten om, hvordan isen under sidste istid har formet landskabet forskellige steder i Danmark. De har taget gode notater. De skal lave en grafisk oversigt over tekstens indhold.

Denne side indgår i publikationen "Læsning i fagene" © Undervisningsministeriet 2011