Undervisningsministeriet

Læsning i fagene

Stille spørgsmål

Hvad?

Eleven stiller spørgsmål til teksten og forsøger selv at besvare dem.

Hvordan?

Eleven læser med sit læseformål i baghovedet og lægger mærke til, om noget er uklart eller helt uforståeligt. Eleven forholder sig spørgende under læsningen. "Hvad betyder … ? Hvordan … ? Hvorfor … ?" Eleven forsøger selv at afklare disse spørgsmål: "Jeg tror, det betyder at … " Denne proces kan foregå afsnit for afsnit, eller når der opstår forståelsesproblemer undervejs i læsningen.

Når eleverne er ved at lære dette, kan de bruge forskellige redskaber. De kan for eksempel markere uklare steder i teksten med post-its, hvorpå de formulerer deres spørgsmål og forsøg på svar. De kan også notere i et tænkepapir. Eleverne kan vise hinanden de spørgsmål, de har, og forsøge at afklare spørgsmålene ved fælles hjælp.

Hvorfor?

At stille spørgsmål til teksten hjælper eleven til selv at følge med i, hvordan det går med at forstå teksten. Det synliggør det, som han eller hun forstår eller ikke forstår. Det hjælper eleven med at regulere læsningen og for eksempel nærlæse noget eller genlæse noget vigtigt, som måske er svært at forstå. Det hjælper eleverne med at tænke over indholdet. Det er også her, eleverne arbejder med at forstå nye fagord og begreber og ord og vendinger, som skal forstås på en særlig måde i den konkrete sammenhæng.


Eksempel

I natur/teknik i 5. klasse er eleverne klar til at læse teksten "Jorden har feber".

Denne side indgår i publikationen "Læsning i fagene" © Undervisningsministeriet 2011