Undervisningsministeriet

Læsning i fagene

Fastholde det vigtige

Hvad?

Eleven streger under i teksten eller tager forskellige typer af notater.

Hvordan?

Eleven læser med en blyant i hånden (eller en pc på bordet). Med udgangspunkt i læseformålet leder eleven efter de vigtige oplysninger i teksten, mens han eller hun læser.

I et to-kolonne-notat kan eleven med egne ord notere vigtige oplysninger og bagefter give de enkelte informationer overskifter. I matematik kan eleven tage notater i forbindelse med regneprocessen.

Der er forskel på, hvor meget det støtter tekstforståelsen at strege under og tage forskellige typer af notater. At strege under i en tekst er den mindst krævende måde at fastholde vigtige oplysninger på. Man kan strege under, selvom man har en lidt usikker fornemmelse af, hvad indholdet betyder. At gengive vigtige informationer med egne ord kræver derimod, at eleven har en god forståelse af indholdet. Hvis eleven tilmed skal ordne sine notater i overordnede og underordnede informationer, får eleven en endnu dybere forståelse af tekstens fremstilling.

Hvorfor?

Man tager notater for at fastholde det vigtigste i en tekst. Man ordner sine notater i overordnede og underordnede informationer for at danne sig et overblik over emnet. I matematik tager man notater under regneprocessen for at afklare, hvilke informationer der er nødvendige for at løse opgaven. Eleverne tegner opgavens problemstilling, fordi det støtter tænkearbejdet i regneprocessen.


Eksempel

I geografi i 7. klasse er eleverne ved at læse en tekst, som handler om, hvordan isen under istiden har formet landskabet i Danmark. De er ved at finde ud af, hvilke informationer der er vigtige.

Denne side indgår i publikationen "Læsning i fagene" © Undervisningsministeriet 2011