Inspiration til lærerne: Husk, når du bruger Fælles Mål
5 x husk
Her er oplistet 5 felter, som det er fornuftigt at holde sig for øje, når man ønsker at bruge Fælles Mål som et redskab i undervisningen.
Husk 1
Husk at bruge Fælles Mål, når
- der vælges tværgående emner og problemstillinger
- den undervisning, der har et fagfagligt udgangspunkt, planlægges
- undervisningen evalueres
- den undervisning, der følger af evalueringen, skal planlægges
- du er i dialog med kolleger, der underviser i samme fag, som du gør
- du er i dialog med kolleger, der underviser de samme elever, som du underviser
- du er i dialog med ledelsen om fx teamarbejde, anskaffelse af materialer, udmøntning af årsnorm
- du er i dialog med eleverne om, hvad der skal læres
- du er i dialog med eleverne og den enkelte elev om, hvordan det går
- du er i dialog med eleverne om, hvordan klimaet skal være i klassen
- du evaluerer elevernes læreprocesser
- elevernes udbytte af undervisningen drøftes med forældrene
- eleverne skal have indsigt i, hvad meningen med arbejdet er
- eleverne skal tage stilling til, hvilke delemner de ønsker at arbejde med.
Husk 2
Husk, at Fælles Mål ikke er en facitliste, men en samlet tankegang om hensigten med såvel skolens samlede undervisning som med undervisningen i de enkelte fag.
Husk 3
Husk, at når eleverne inddrages i målformulering, så bør
- der være tale om mål for korte forløb
- målene synliggøres, fx ved at blive hængt op.
Husk 4
Husk, at når målene gælder for en enkelt elev, så bør
- der være tale om mål for meget korte forløb
- målene synliggøres, fx ved at blive fastgjort på elevens arbejdsplads eller skrevet i elevens logbog.
Husk 5
Husk, at når det handler om undervisning, så handler det
- ikke så meget om, ”hvad vi skal lave i dag” som om ”hvad vi skal lære i dag”
- om, hvad læreren (lærerne) vil med eleverne
- om, hvorfor lærerne (læreren) vil det, vedkommende vil
- om, hvordan målene skal blive indfriet
- om fælles refleksion.
|