Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?

Til forsidenOm Fælles Mål


Inspiration til kommunen

Inspiration til skolebestyrelsen – skole-hjem-samarbejdet

Inspiration til skoleledelsen

Inspiration til lærerne

Inspiration til inddragelse af eleverne



Indledning



Fagteam



Eksempler på udsnit fra fagplaner



Sociale mål



Mål vedrørende arbejdsformer


Mål vedrørende undervisnings-mæssige kvalifikationer



Etiske mål



Den målrelaterede årsplan



Valg af indhold



Aktivitetskalender



Afdelingens/teamets årsplan



Evaluering af Fælles Mål



Husk, når du bruger Fælles Mål



Inspiration til lærerne: Husk, når du bruger Fælles Mål




5 x husk

Her er oplistet 5 felter, som det er fornuftigt at holde sig for øje, når man ønsker at bruge Fælles Mål som et redskab i undervisningen.

 

Husk 1

Husk at bruge Fælles Mål, når

  • der vælges tværgående emner og problemstillinger
  • den undervisning, der har et fagfagligt udgangspunkt, planlægges
  • undervisningen evalueres
  • den undervisning, der følger af evalueringen, skal planlægges
  • du er i dialog med kolleger, der underviser i samme fag, som du gør
  • du er i dialog med kolleger, der underviser de samme elever, som du underviser
  • du er i dialog med ledelsen om fx teamarbejde, anskaffelse af materialer, udmøntning af årsnorm
  • du er i dialog med eleverne om, hvad der skal læres
  • du er i dialog med eleverne og den enkelte elev om, hvordan det går
  • du er i dialog med eleverne om, hvordan klimaet skal være i klassen
  • du evaluerer elevernes læreprocesser
  • elevernes udbytte af undervisningen drøftes med forældrene
  • eleverne skal have indsigt i, hvad meningen med arbejdet er
  • eleverne skal tage stilling til, hvilke delemner de ønsker at arbejde med.

 

Husk 2

Husk, at Fælles Mål ikke er en facitliste, men en samlet tankegang om hensigten med såvel skolens samlede undervisning som med undervisningen i de enkelte fag.

 

Husk 3

Husk, at når eleverne inddrages i målformulering, så bør

  • der være tale om mål for korte forløb
  • målene synliggøres, fx ved at blive hængt op.

 

Husk 4

Husk, at når målene gælder for en enkelt elev, så bør

  • der være tale om mål for meget korte forløb
  • målene synliggøres, fx ved at blive fastgjort på elevens arbejdsplads eller skrevet i elevens logbog.

 

Husk 5

Husk, at når det handler om undervisning, så handler det

  • ikke så meget om, ”hvad vi skal lave i dag” som om ”hvad vi skal lære i dag”
  • om, hvad læreren (lærerne) vil med eleverne
  • om, hvorfor lærerne (læreren) vil det, vedkommende vil
  • om, hvordan målene skal blive indfriet
  • om fælles refleksion.