Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?

Til forsidenOm Fælles Mål


Inspiration til kommunen

Inspiration til skolebestyrelsen – skole-hjem-samarbejdet

Inspiration til skoleledelsen

Inspiration til lærerne

Inspiration til inddragelse af eleverne



Indledning



Fagteam



Eksempler på udsnit fra fagplaner



Sociale mål



Mål vedrørende arbejdsformer


Mål vedrørende undervisnings-mæssige kvalifikationer



Etiske mål



Den målrelaterede årsplan



Valg af indhold



Aktivitetskalender



Afdelingens/teamets årsplan



Evaluering af Fælles Mål



Husk, når du bruger Fælles Mål



Inspiration til lærerne: Eksempler på mål vedrørende undervisningsmæssige kvalifikationer




Når man fx i fagteam arbejder med Fælles Mål, støder man på mål, som også kunne have været mål for andre fags undervisning. Det er mål, hvis indfrielse sætter eleverne i stand til at indgå i undervisningen.

Sådanne mål bør være mål for en klasses eller en årgangs team – og ikke kun mål for en faglærer.

 

Eksempler på mål vedrørende undervisningsmæssige kvalifikationer

Det er et mål, at eleven er i stand til at deltage i en planlægning af/deltage i/gennemføre

  • arbejdsgangen i behandlingen af et undervisningsforløb
  • indsamling af informationer
  • arbejdet med forskellige materialer
  • iagttagelser, undersøgelser og eksperimenter i klassen, i "laboratoriet", i den  omgivende natur og i lokalsamfundet
  • eksperimenter, analyser og overvejelser i arbejdet, der er af en sådan kvalitet, at arbejdet fører til en udformning af et konkret produkt og en fremlæggelse
  • varierede arbejdsformer og forsøgsaktiviteter i sit arbejde
  • brugen af forskellige medier, fx elektroniske, bl.a. til tekstbehandling, informationssøgning og kommunikation
  • varierede samarbejds- og udtryksformer i sit arbejde
  • relevante arbejdsmetoder og teknikker i forbindelse med produktfremstillingen
  • en arbejdsproces, der fører til udformning af et konkret produkt
  • fremstilling af fx tekstilprodukter
  • en fremlæggelse.

Det er et mål, at eleven er i stand til at

  • følge en vedtaget arbejdsgang, bl.a. på en sådan måde, at andre gruppemedlemmers arbejde ikke blive kuldkastet
  • ændre arbejdsgang i forhold til modtaget vejledning og rådgivning
  • gennemføre iagttagelser, undersøgelser og eksperimenter i klassen, i "laboratoriet", i den omgivende natur og i lokalsamfundet
  • benytte varierede arbejdsformer og forsøgsaktiviteter i sit arbejde
  • bruge forskellige medier, fx elektroniske, bl.a. til tekstbehandling, informationssøgning og kommunikation
  • finde svar på egne spørgsmål, altså analysere:
    • Hvor kommer det fra?
    • Hvorfor ser det sådan ud?
    • Hvad indeholder det?
    • Hvordan hænger det sammen?
  • bruge undersøgelser, systematiseringer og ræsonnementer i sit arbejde
  • inddrage relevante arbejdsmetoder (fx naturvidenskabelige) og teknikker til behandlingen af de indsamlede informationer
  • anvende varierede samarbejds- og udtryksformer.

Det er et mål, at eleven er i stand til at benytte færdigheder, der fx

  • knytter sig til skabende og håndværksmæssig fremstilling
  • stammer fra kendskab til samspillet mellem komposition, farve, form, funktion og materialer i sit arbejde
  • knytter sig til samarbejde, medbestemmelse og medansvar.

Det er et mål, at eleven er i stand til at arbejde projektorienteret, hvilket bl.a. vil sige, at eleven kan

  • inddrage forskellige medier og tekniske hjælpemidler i arbejdet med emnet med problemstilling(er)
  • tage hensyn til, hvem målgruppen for arbejdet er
  • foretage analyser
  • foretage en selvstændig vurdering
  • tage ansvaret for at få noget ud af arbejdet
  • fordybe sig i naturvidenskabelige arbejdsmetoder og udtryksformer
  • engagere sig i arbejdet
  • forholde sig kritisk og reflekterende til:
    • fx det stof vedkommende arbejder med
    • fx egne og andres holdninger og værdivalg
  • lytte koncentreret, aktivt og kritisk
  • indgå i et positivt samspil i processen fra idé over planlægning til udførelse med andre
  • medvirke til løsningen af problemer og konflikter
  • medvirke, til at alle får/tager del i arbejdet med emnet
  • bidrage til, at det sociale klima er godt
  • samarbejde med fx andre gruppemedlemmer
  • samarbejde med klassekammerater, der ikke er i elevens gruppe
  • samarbejde med lærergruppen
  • samarbejde med ressourcelærere som konsulenter
  • samarbejde med ressourcepersoner uden for skolen
  • modtage vejledning og rådgivning
  • ændre arbejdsgang i forhold til modtaget vejledning og rådgivning
  • selvstændigt vurdere, om en given vejledning og rådgivningen passer ind i de tanker, der er gjort forud for vejledningen og rådgivningen.

Klassens eller årgangens team bruger listen, når det udvælger, hvilke mål vedrørende undervisningsmæssige kvalifikationer der skal sættes fokus på. Det sker typisk i forbindelse med udfærdigelsen af den målrelaterede årsplan.



Eksempel fra børnehaveklassen

En børnehaveklasse har til deres målrelaterede årsplan valgt følgende:

Det er et mål, at det enkelte barn

  • kan fordybe sig i egen leg, tegneproces, opgaveløsning, puslespil, spil o.l.
  • kan lytte til fælles besked, undervisning, oplæsning og fortælling fra den voksne
  • kan lytte ved fællessamlinger
  • deltager aktivt i fællessang, bevægelse og rytmik
  • kan udtrykke sig verbalt om en konflikt og tage mod hjælp fra voksne i konflikten
  • med hjælp fra voksne kan løse konflikter, han/hun har haft med andre børn
  • kan selv vælge mellem kendte muligheder.

 

Eksempel fra 1. klasse

En 1. klasse har til deres målrelaterede årsplan valgt følgende:

Det er et mål, at den enkelte elev

  • kan lytte til lærerens fortælling og undervisning
  • kan lytte til andre børns fortællinger
  • kan løse forklarede opgave
  • kan være fordybet i tegning, maling o.l. i længere tid.

 

Eksempel fra 2. og 3. klasse

Til de målrelaterede årsplaner på 2. og 3. klassetrin har teamene valgt følgende:

Det er et mål, at den enkelte elev

  • kan arbejde selvstændigt med et udleveret materiale
  • kan blive i aktiviteter uden at lade sig aflede af andre børns uro eller kontaktforsøg.