Inspiration til lærerne: Eksempler på mål vedrørende undervisningsmæssige kvalifikationer
Når man fx i fagteam arbejder med Fælles Mål, støder man på mål, som også kunne have været mål for andre fags undervisning. Det er mål, hvis indfrielse sætter eleverne i stand til at indgå i undervisningen.
Sådanne mål bør være mål for en klasses eller en årgangs team og ikke kun mål for en faglærer.
Eksempler på mål vedrørende undervisningsmæssige kvalifikationer
Det er et mål, at eleven er i stand til at deltage i en planlægning af/deltage i/gennemføre
- arbejdsgangen i behandlingen af et undervisningsforløb
- indsamling af informationer
- arbejdet med forskellige materialer
- iagttagelser, undersøgelser og eksperimenter i klassen, i "laboratoriet", i den omgivende natur og i lokalsamfundet
- eksperimenter, analyser og overvejelser i arbejdet, der er af en sådan kvalitet, at arbejdet fører til en udformning af et konkret produkt og en fremlæggelse
- varierede arbejdsformer og forsøgsaktiviteter i sit arbejde
- brugen af forskellige medier, fx elektroniske, bl.a. til tekstbehandling, informationssøgning og kommunikation
- varierede samarbejds- og udtryksformer i sit arbejde
- relevante arbejdsmetoder og teknikker i forbindelse med produktfremstillingen
- en arbejdsproces, der fører til udformning af et konkret produkt
- fremstilling af fx tekstilprodukter
- en fremlæggelse.
Det er et mål, at eleven er i stand til at
- følge en vedtaget arbejdsgang, bl.a. på en sådan måde, at andre gruppemedlemmers arbejde ikke blive kuldkastet
- ændre arbejdsgang i forhold til modtaget vejledning og rådgivning
- gennemføre iagttagelser, undersøgelser og eksperimenter i klassen, i "laboratoriet", i den omgivende natur og i lokalsamfundet
- benytte varierede arbejdsformer og forsøgsaktiviteter i sit arbejde
- bruge forskellige medier, fx elektroniske, bl.a. til tekstbehandling, informationssøgning og kommunikation
- finde svar på egne spørgsmål, altså analysere:
- Hvor kommer det fra?
- Hvorfor ser det sådan ud?
- Hvad indeholder det?
- Hvordan hænger det sammen?
- bruge undersøgelser, systematiseringer og ræsonnementer i sit arbejde
- inddrage relevante arbejdsmetoder (fx naturvidenskabelige) og teknikker til behandlingen af de indsamlede informationer
- anvende varierede samarbejds- og udtryksformer.
Det er et mål, at eleven er i stand til at benytte færdigheder, der fx
- knytter sig til skabende og håndværksmæssig fremstilling
- stammer fra kendskab til samspillet mellem komposition, farve, form, funktion og materialer i sit arbejde
- knytter sig til samarbejde, medbestemmelse og medansvar.
Det er et mål, at eleven er i stand til at arbejde projektorienteret, hvilket bl.a. vil sige, at eleven kan
- inddrage forskellige medier og tekniske hjælpemidler i arbejdet med emnet med problemstilling(er)
- tage hensyn til, hvem målgruppen for arbejdet er
- foretage analyser
- foretage en selvstændig vurdering
- tage ansvaret for at få noget ud af arbejdet
- fordybe sig i naturvidenskabelige arbejdsmetoder og udtryksformer
- engagere sig i arbejdet
- forholde sig kritisk og reflekterende til:
- fx det stof vedkommende arbejder med
- fx egne og andres holdninger og værdivalg
- lytte koncentreret, aktivt og kritisk
- indgå i et positivt samspil i processen fra idé over planlægning til udførelse med andre
- medvirke til løsningen af problemer og konflikter
- medvirke, til at alle får/tager del i arbejdet med emnet
- bidrage til, at det sociale klima er godt
- samarbejde med fx andre gruppemedlemmer
- samarbejde med klassekammerater, der ikke er i elevens gruppe
- samarbejde med lærergruppen
- samarbejde med ressourcelærere som konsulenter
- samarbejde med ressourcepersoner uden for skolen
- modtage vejledning og rådgivning
- ændre arbejdsgang i forhold til modtaget vejledning og rådgivning
- selvstændigt vurdere, om en given vejledning og rådgivningen passer ind i de tanker, der er gjort forud for vejledningen og rådgivningen.
Klassens eller årgangens team bruger listen, når det udvælger, hvilke mål vedrørende undervisningsmæssige kvalifikationer der skal sættes fokus på. Det sker typisk i forbindelse med udfærdigelsen af den målrelaterede årsplan.
Eksempel fra børnehaveklassen
En børnehaveklasse har til deres målrelaterede årsplan valgt følgende:
Det er et mål, at det enkelte barn
- kan fordybe sig i egen leg, tegneproces, opgaveløsning, puslespil, spil o.l.
- kan lytte til fælles besked, undervisning, oplæsning og fortælling fra den voksne
- kan lytte ved fællessamlinger
- deltager aktivt i fællessang, bevægelse og rytmik
- kan udtrykke sig verbalt om en konflikt og tage mod hjælp fra voksne i konflikten
- med hjælp fra voksne kan løse konflikter, han/hun har haft med andre børn
- kan selv vælge mellem kendte muligheder.
Eksempel fra 1. klasse
En 1. klasse har til deres målrelaterede årsplan valgt følgende:
Det er et mål, at den enkelte elev
- kan lytte til lærerens fortælling og undervisning
- kan lytte til andre børns fortællinger
- kan løse forklarede opgave
- kan være fordybet i tegning, maling o.l. i længere tid.
Eksempel fra 2. og 3. klasse
Til de målrelaterede årsplaner på 2. og 3. klassetrin har teamene valgt følgende:
Det er et mål, at den enkelte elev
- kan arbejde selvstændigt med et udleveret materiale
- kan blive i aktiviteter uden at lade sig aflede af andre børns uro eller kontaktforsøg.
|