Inspiration til lærerne: Mål vedrørende arbejdsformer
For at sikre at eleverne tilegner sig relevante arbejdsformer, bl.a. projektarbejdsformen, og for at de praktisk-musiske fag ikke bliver reduceret til rene ”udtryksfag” eller ”oplevelser”, udfærdiger flere skoler en progression for mål vedrørende arbejdsformer. Et eksempel på en sådan er vist her:
Ved udgangen af 3. klasse
Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 3. klasse har stiftet bekendtskab med
- det at arbejde sammen med andre om løsningen af en fælles opgave
- emnearbejdsformen
- storylinemetoden
- udvalgte materialer og redskaber til støtte for undervisning og læring, bl.a. papir, pap, karton, ler og træ
- udvalgte formidlings- og udtryksformer, bl.a. musik, drama og forestilling
- udvalgte medier, genrer, produkter og sagsfremstillinger, og at de har brugt ord, lyd og billeder.
Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 3. klasse
- kan betjene en radio, en video, et tv og et digitalkamera
- kender terminologien: data-, vurderings-, forklarings- og handlingsspørgsmål
- har erfaringer med udtryksformerne: drama, ekstemporalspil, skyggespil
- kan engagere sig i arbejdet
- kan lytte koncentreret, aktivt og kritisk
- kan medvirke til løsningen af problemer og konflikter
- kan medvirke til, at alle får/tager del i arbejdet med emnet
- kan bidrage til, at det sociale klima er godt
- kan samarbejde med fx andre gruppemedlemmer
- kan modtage vejledning og rådgivning.
Ved udgangen af 5. klasse
Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 5. klasse har stiftet bekendtskab med
- forskellige materialer og redskaber, fx ler, drejeskive, jern, træ, fødevarer, stof og garn
- udvalgte formidlings- og udtryksformer, bl.a. musik, drama, forestilling
- udvalgte fremlæggelsesformer, fx udstilling, fernisering, opvisning (fx mode)
- billedudstyr som videokamera og computer
- sagsfremstilling, fx fortælling, beskrivelse, referat, resume, interview, spørgeskema
- ord brugt i fx digte, noveller, essays, rapporter, artikeler
- lyd i form af stemmen, musik, andre lyde, lyd som effekt
- billede i form af fx planche, billedcollage, foto, lysbillede, det elektroniske billede, film, videofilm, skulptur
- kombinationer i form af fx aviser, tegneserie, lyddias, multimedier, udstilling, drama, demonstration, kampagne.
Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 5. klasse
- kan betjene radio, cd-afspiller, båndoptager, video, tv
- er fortrolig med terminologien: data-, vurderings, forklarings- og handlingsspørgsmål
- kan inddrage forskellige medier og tekniske hjælpemidler i arbejdet med emnet med problemstilling(er)
- kan tage hensyn til, hvem målgruppen for arbejdet er
- kan tage ansvaret for at få noget ud af arbejdet.
Det er et mål, at eleven fortsat kan
- engagere sig i arbejdet
- lytte koncentreret, aktivt og kritisk
- medvirke til løsningen af problemer og konflikter
- medvirke til, at alle får/tager del i arbejdet med emnet
- bidrage til, at det sociale klima er godt
- samarbejde med fx andre gruppemedlemmer
- modtage vejledning og rådgivning.
Ved udgangen af 7. klasse
Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 7. klasse har kendskab til
- udvalgte formidlings- og udtryksformer, bl.a. musik, drama, forestilling (teater, cirkus) og multimedieshow
- udvalgte fremlæggelsesformer, fx panel, kampagne, foredrag.
Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 7. klasse er i stand til at bruge
- forskellige materialer og redskaber i forbindelse med behandlingen af tværgående emner og problemstillinger
- udvalgte fremlæggelsesformer, fx udstilling, fernisering, opvisning (fx mode)
- sagsfremstilling, fx fortælling, beskrivelse, referat, resume, interview, spørgeskema
- ord brugt i digte, noveller, essays, rapporter, artikler
- lyd i form af stemmen, musik, andre lyde, lyd som effekt
- billede i form af planche, billedcollage, foto, lysbillede, det elektroniske billede, film, videofilm, skulptur
- kombinationer i form af aviser, tegneserie, lyddias, multimedier, udstilling, drama, demonstration, kampagne.
Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 7. klasse
- kan betjene radio, cd-afspiller, båndoptager, video, tv, videokamera, digitalkamera, fotografiapparat, computer
- behersker brugen af terminologien: data-, vurderings, forklarings- og handlingsspørgsmål, dvs. at eleverne kan problemformulere
- kan inddrage forskellige medier og tekniske hjælpemidler i arbejdet med emnet med problemstilling(er)
- kan foretage analyser
- kan foretage en selvstændig vurdering
- kan fordybe sig i naturvidenskabelige arbejdsmetoder og udtryksformer
- kan forholde sig kritisk og reflekterende til
- fx det stof vedkommende arbejder med
- fx egne og andres holdninger og værdivalg
- kan indgå i et positivt samspil i processen fra ide over planlægning til udførelse med andre
- kan samarbejde med klassekammerater, der ikke er i elevens gruppe
- kan samarbejde med lærergruppen
- kan samarbejde med ressourcelærere som konsulenter
- kan samarbejde med ressourcepersoner uden for skolen
- kan ændre arbejdsgang som følge af vejledning og rådgivning
- kan selvstændigt vurdere, om en given vejledning og rådgivningen passer ind i de tanker, der er gjort forud for vejledningen og rådgivningen.
Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 7. klasse fortsat kan
- engagere sig i arbejdet
- lytte koncentreret, aktivt og kritisk
- medvirke til løsningen af problemer og konflikter
- medvirke til, at alle får/tager del i arbejdet med emnet
- bidrage til, at det sociale klima er godt
- samarbejde med fx andre gruppemedlemmer
- modtage vejledning og rådgivning
- inddrage forskellige medier og tekniske hjælpemidler i arbejdet med emnet med problemstilling(er)
- tage hensyn til, hvem målgruppen for arbejdet er
- tage ansvaret for, at arbejdsindsatsen er i overensstemmelse med elevens forudsætninger.
Ved udgangen af 8. klasse
Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 8. klasse kan vurdere anvendeligheden af
- radio, cd-afspiller, båndoptager, video, tv, videokamera, digitalkamera, fotografiapparat, computer i forbindelse med arbejdet med tværgående emner og problemstillinger
- sagsfremstilling, fx fortælling, beskrivelse, referat, resume, interview, spørgeskema
- ord brugt i digte, noveller, essays, rapporter, artikler
- lyd i form af stemmen, musik, andre lyde, lyd som effekt
- billede i form af planche, billedcollage, foto, lysbillede, det elektroniske billede, film, videofilm, skulptur
- kombinationer i form af aviser, tegneserie, lyddias, multimedier, udstilling, drama, demonstration, kampagne.
Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 8. klasse er i stand til at
- bruge forskellige materialer og redskaber
- bruge udvalgte formidlings- og udtryksformer, bl.a. musik, drama, forestilling (teater, cirkus), multimedieshow i forbindelse med behandlingen af tværgående emner og problemstillinger
- bruge udvalgte fremlæggelsesformer, fx panel, kampagne, foredrag
- modtage vejledning vedrørende:
- valg af delemne med problem med problemstilling
- valg og brug af arbejds- og undersøgelsesformer
- valg og brug af kilder og materialer
- fremstilling af produkt og brug af udtryksformer
- indkredse et emne med problemstillinger
- afgrænse et delemne med problemstillinger, således at den tid, der er afsat til arbejdet, kan bruges bedst muligt
- bruge forskellige arbejds- og undersøgelsesformer
- vurdere forskellige fags muligheder for at bidrage til en kvalificering af arbejdet med forskellige slags delemner og problemstillinger
- indgå i en dialog med læreren om, hvilke ting der skal lægges vægt på ved bedømmelsen af det delemne med problemstillinger, som eleven har valgt
- inddrage relevante medier, redskaber og materialer i forhold til det valgte delemne med problemstillinger
- inddrage relevante færdigheder og kundskaber, som er tilegnet i den faglige undervisning, i behandlingen af delemnet med problemstillinger
- (ud fra sine forudsætninger) fordybe sig i et delemne med problemstillinger (valgt i samråd med læreren), som skal belyses i samarbejde med andre
- samarbejde med andre på en sådan måde, at projektarbejdet rummer en ligelig vægtning af indhold, produkt og fremlæggelse
- planlægge og gennemføre et mindre projektarbejde, herunder problemformulere
- vælge udtryksformer og produktformer, som afspejler væsentlige resultater af det, man har fundet frem til under arbejdet med et delemne med problemstillinger
- vælge en fremlæggelsesform, der lader arbejdet fremtræde på en god og interesseskabende måde
- vælge og bruge forskellige kilder og materialer afpasset efter indholdet af det valgte delemne med problemstilling.
Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 8. klasse
- kan fremstille forskellige produkter og anvende forskellige udtryksformer afpasset efter målgruppen for arbejdet
- har kendskab til og færdighed i at tilrettelægge og gennemføre forskellige måder at fremlægge på
- er bevidst om, at der skal lægges vægt på forhold vedrørende indholdet, arbejdsprocessen, produktet forstået som udtryksformer og fremlæggelse.
|