Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?

Til forsidenOm Fælles Mål


Inspiration til kommunen

Inspiration til skolebestyrelsen – skole-hjem-samarbejdet

Inspiration til skoleledelsen

Inspiration til lærerne

Inspiration til inddragelse af eleverne



Indledning



Fagteam



Eksempler på udsnit fra fagplaner



Sociale mål



Mål vedrørende arbejdsformer


Mål vedrørende undervisnings-mæssige kvalifikationer



Etiske mål



Den målrelaterede årsplan



Valg af indhold



Aktivitetskalender



Afdelingens/teamets årsplan



Evaluering af Fælles Mål



Husk, når du bruger Fælles Mål



Inspiration til lærerne: Mål vedrørende arbejdsformer




For at sikre at eleverne tilegner sig relevante arbejdsformer, bl.a. projektarbejdsformen, og for at de praktisk-musiske fag ikke bliver reduceret til rene ”udtryksfag” eller ”oplevelser”, udfærdiger flere skoler en progression for mål vedrørende arbejdsformer. Et eksempel på en sådan er vist her:


Ved udgangen af 3. klasse

Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 3. klasse har stiftet bekendtskab med

  • det at arbejde sammen med andre om løsningen af en fælles opgave
  • emnearbejdsformen
  • storylinemetoden
  • udvalgte materialer og redskaber til støtte for undervisning og læring, bl.a. papir, pap, karton, ler og træ
  • udvalgte formidlings- og udtryksformer, bl.a. musik, drama og forestilling
  • udvalgte medier, genrer, produkter og sagsfremstillinger, og at de har brugt ord, lyd og billeder.

Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 3. klasse 

  • kan betjene en radio, en video, et tv og et digitalkamera
  • kender terminologien: data-, vurderings-, forklarings- og handlingsspørgsmål
  • har erfaringer med udtryksformerne: drama, ekstemporalspil, skyggespil
  • kan engagere sig i arbejdet
  • kan lytte koncentreret, aktivt og kritisk
  • kan medvirke til løsningen af problemer og konflikter
  • kan medvirke til, at alle får/tager del i arbejdet med emnet
  • kan bidrage til, at det sociale klima er godt
  • kan samarbejde med fx andre gruppemedlemmer
  • kan modtage vejledning og rådgivning.

 

Ved udgangen af 5. klasse

Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 5. klasse har stiftet bekendtskab med 

  • forskellige materialer og redskaber, fx ler, drejeskive, jern, træ, fødevarer, stof og garn
  • udvalgte formidlings- og udtryksformer, bl.a. musik, drama, forestilling
  • udvalgte fremlæggelsesformer, fx udstilling, fernisering, opvisning (fx mode)
  • billedudstyr som videokamera og computer
  • sagsfremstilling, fx fortælling, beskrivelse, referat, resume, interview, spørgeskema
  • ord brugt i fx digte, noveller, essays, rapporter, artikeler
  • lyd i form af stemmen, musik, andre lyde, lyd som effekt
  • billede i form af fx planche, billedcollage, foto, lysbillede, det elektroniske billede, film, videofilm, skulptur
  • kombinationer i form af fx aviser, tegneserie, lyddias, multimedier, udstilling, drama, demonstration, kampagne.

Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 5. klasse   

  • kan betjene radio, cd-afspiller, båndoptager, video, tv
  • er fortrolig med terminologien: data-, vurderings, forklarings- og handlingsspørgsmål
  • kan inddrage forskellige medier og tekniske hjælpemidler i arbejdet med emnet med problemstilling(er)
  • kan tage hensyn til, hvem målgruppen for arbejdet er
  • kan tage ansvaret for at få noget ud af arbejdet.

Det er et mål, at eleven fortsat kan

  • engagere sig i arbejdet
  • lytte koncentreret, aktivt og kritisk
  • medvirke til løsningen af problemer og konflikter
  • medvirke til, at alle får/tager del i arbejdet med emnet
  • bidrage til, at det sociale klima er godt
  • samarbejde med fx andre gruppemedlemmer
  • modtage vejledning og rådgivning.

 

Ved udgangen af 7. klasse

Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 7. klasse har kendskab til 

  • udvalgte formidlings- og udtryksformer, bl.a. musik, drama, forestilling (teater, cirkus) og multimedieshow
  • udvalgte fremlæggelsesformer, fx panel, kampagne, foredrag.

Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 7. klasse er i stand til at bruge

  • forskellige materialer og redskaber i forbindelse med behandlingen af tværgående emner og problemstillinger
  • udvalgte fremlæggelsesformer, fx udstilling, fernisering, opvisning (fx mode)
  • sagsfremstilling, fx fortælling, beskrivelse, referat, resume, interview, spørgeskema
  • ord brugt i digte, noveller, essays, rapporter, artikler
  • lyd i form af stemmen, musik, andre lyde, lyd som effekt
  • billede i form af planche, billedcollage, foto, lysbillede, det elektroniske billede, film, videofilm, skulptur
  • kombinationer i form af aviser, tegneserie, lyddias, multimedier, udstilling, drama, demonstration, kampagne.

Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 7. klasse

  • kan betjene radio, cd-afspiller, båndoptager, video, tv, videokamera, digitalkamera, fotografiapparat, computer
  • behersker brugen af terminologien: data-, vurderings, forklarings- og handlingsspørgsmål, dvs. at eleverne kan problemformulere
  • kan inddrage forskellige medier og tekniske hjælpemidler i arbejdet med emnet med problemstilling(er)
  • kan foretage analyser
  • kan foretage en selvstændig vurdering
  • kan fordybe sig i naturvidenskabelige arbejdsmetoder og udtryksformer
  • kan forholde sig kritisk og reflekterende til
  • fx det stof vedkommende arbejder med
  • fx egne og andres holdninger og værdivalg
  • kan indgå i et positivt samspil i processen fra ide over planlægning til udførelse med andre
  • kan samarbejde med klassekammerater, der ikke er i elevens gruppe
  • kan samarbejde med lærergruppen
  • kan samarbejde med ressourcelærere som konsulenter
  • kan samarbejde med ressourcepersoner uden for skolen
  • kan ændre arbejdsgang som følge af vejledning og rådgivning
  • kan selvstændigt vurdere, om en given vejledning og rådgivningen passer ind i de tanker, der er gjort forud for vejledningen og rådgivningen. 

Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 7. klasse fortsat kan

  • engagere sig i arbejdet
  • lytte koncentreret, aktivt og kritisk
  • medvirke til løsningen af problemer og konflikter
  • medvirke til, at alle får/tager del i arbejdet med emnet
  • bidrage til, at det sociale klima er godt
  • samarbejde med fx andre gruppemedlemmer
  • modtage vejledning og rådgivning
  • inddrage forskellige medier og tekniske hjælpemidler i arbejdet med emnet med problemstilling(er)
  • tage hensyn til, hvem målgruppen for arbejdet er
  • tage ansvaret for, at arbejdsindsatsen er i overensstemmelse med elevens forudsætninger.

 

Ved udgangen af 8. klasse

Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 8. klasse kan vurdere anvendeligheden af

  • radio, cd-afspiller, båndoptager, video, tv, videokamera, digitalkamera, fotografiapparat, computer i forbindelse med arbejdet med tværgående emner og problemstillinger
  • sagsfremstilling, fx fortælling, beskrivelse, referat, resume, interview, spørgeskema
  • ord brugt i digte, noveller, essays, rapporter, artikler
  • lyd i form af stemmen, musik, andre lyde, lyd som effekt
  • billede i form af planche, billedcollage, foto, lysbillede, det elektroniske billede, film, videofilm, skulptur
  • kombinationer i form af aviser, tegneserie, lyddias, multimedier, udstilling, drama, demonstration, kampagne.

Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 8. klasse er i stand til at

  • bruge forskellige materialer og redskaber
  • bruge udvalgte formidlings- og udtryksformer, bl.a. musik, drama, forestilling (teater, cirkus), multimedieshow i forbindelse med behandlingen af tværgående emner og problemstillinger
  • bruge udvalgte fremlæggelsesformer, fx panel, kampagne, foredrag
  • modtage vejledning vedrørende:
    • valg af delemne med problem med problemstilling
    • valg og brug af arbejds- og undersøgelsesformer
    • valg og brug af kilder og materialer
  • fremstilling af produkt og brug af udtryksformer
  • indkredse et emne med problemstillinger
  • afgrænse et delemne med problemstillinger, således at den tid, der er afsat til arbejdet, kan bruges bedst muligt
  • bruge forskellige arbejds- og undersøgelsesformer
  • vurdere forskellige fags muligheder for at bidrage til en kvalificering af arbejdet med forskellige slags delemner og problemstillinger
  • indgå i en dialog med læreren om, hvilke ting der skal lægges vægt på ved bedømmelsen af det delemne med problemstillinger, som eleven har valgt
  • inddrage relevante medier, redskaber og materialer i forhold til det valgte delemne med problemstillinger
  • inddrage relevante færdigheder og kundskaber, som er tilegnet i den faglige undervisning, i behandlingen af delemnet med problemstillinger
  • (ud fra sine forudsætninger) fordybe sig i et delemne med problemstillinger (valgt i samråd med læreren), som skal belyses i samarbejde med andre
  • samarbejde med andre på en sådan måde, at projektarbejdet rummer en ligelig vægtning af indhold, produkt og fremlæggelse
  • planlægge og gennemføre et mindre projektarbejde, herunder problemformulere
  • vælge udtryksformer og produktformer, som afspejler væsentlige resultater af det, man har fundet frem til under arbejdet med et delemne med problemstillinger
  • vælge en fremlæggelsesform, der lader arbejdet fremtræde på en god og interesseskabende måde
  • vælge og bruge forskellige kilder og materialer afpasset efter indholdet af det valgte delemne med problemstilling.

Det er et mål, at eleverne ved udgangen af 8. klasse

  • kan fremstille forskellige produkter og anvende forskellige udtryksformer afpasset efter målgruppen for arbejdet
  • har kendskab til og færdighed i at tilrettelægge og gennemføre forskellige måder at fremlægge på
  • er bevidst om, at der skal lægges vægt på forhold vedrørende indholdet, arbejdsprocessen, produktet – forstået som udtryksformer og fremlæggelse.