Inspiration til lærerne: Fagteam
Fagteam
Et fagteam består enten af alle lærere, der underviser i det pågældende fag eller af et udvalg af de pågældende lærere. Er det sidste tilfældet, bør det arbejde, som fagteamet når frem til, efterfølgende drøftes med samtlige undervisere i faget.
Et fagteam bør bestå af 5-7 personer og kan suppleres med en medarbejder fra servicecentret.
Er der tale om et fag, som kun har få undervisere på skolen, eller er der tale om en skole med få elever, kan det anbefales, at der etableres fagteam på tværs af skolerne i kommunen.
Arbejdet i fagteamet
Hensigten med arbejdet i fagteam er, at teamet skal
- nå frem til at fastsætte de faglige mål (kundskaber og færdigheder) for skolen
- sikre, at der er en passende progression i de forskellige mål
- drøfte, hvordan de opstillede mål kan evalueres.
Fagteamet henter inspiration i Fælles Mål, men det er vigtigt, at teamet ikke ender med at skrive Fælles Mål af. Det centrale er typisk at nå frem til de kundskaber og færdigheder, der henvises til i den indledende sætning:
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne erhverver sig de kundskaber og færdigheder, som sætter dem i stand til
Fagteamet skal udvælge, hvad teamet finder væsentligt. Og på et tidspunkt bør det også blive det væsentligste for skolen, men begynd med det, der for teamets medlemmer er det vigtigste.
For at det, som fagteamet ender med, kan blive funktionelt og dermed anvendeligt kan det være fornuftigt at bruge følgende inddeling (oversigt):
Faglige kundskabs- og færdighedsmål handler om
- indhold (fx kongerækken)
- metoder (fx kildekritik).
Faglige kundskabs- og færdighedsmål kan vedrøre
- undervisningen (undervisningsmål betyder, at undervisningen skal handle om)
- eleven (læringsmål betyder, at eleven skal).
Faglige kundskabs- og færdighedsmål kan enten være
- færdighedsmål
- kundskabsmål
- interessemål.
Trin i arbejdsprocessen
Der kan peges på følgende trin i arbejdsprocessen:
1. Se på hele skoleforløbet på en gang.
2. Drøft, hvad der er faglighed i fx dansk, så teamet kan koncentrere sig om de faglige mål; undgå de ting, der er nævnt i Fælles Mål for faget, men som lige så godt kunne have stået i et andet fag.
3. Fastsæt nogle hovedmål (discipliner, overskrifter, indhold), fx læsning, mundtlig fremstilling, litteratur, addition, subtraktion.
4. Fastsæt evt. delmål (trin, progression); det kan være mål, som I ikke vil evaluere direkte, men som er pejlemærker for den lærer, der underviser på det klassetrin, som målet vedrører.
5. Fastsæt dernæst de mål, som flertallet af eleverne skal have tilegnet sig ved udgangen af (brug klassetrin eller en kvartalsangivelse).
6. Drøft, om der er tale om
- færdighedsmål (eleven skal kunne, beherske o.l.)
- kundskabsmål (eleven skal have kendskab til, forståelse for, indsigt i, viden om)
- interessemål (eleven skal blive interesseret i).
7. Vurder, om der er tale om undervisningsmål eller læringsmål eller både og.
8. Drøft, hvordan de satte mål skal evalueres.
|