Inspiration til lærerne: Afdelingens/teamets årsplan
Afdelingens eller teamets årsplan er en oversigt over, hvornår afdelingen eller teamet sætter de forskellige ting på dagsordenen.
Inspiration til lærerne: afdelingens eller teamets årsplan
For at holde styr på alle de ting, som en afdeling/et årgangsteam eller et klasseteam skal forholde sig til, kan det være nyttigt at have en årsplan for de emner, der skal behandles.
Fremgangsmåde
- Oplist de aktiviteter, som teamet ønsker skal indgå i teamdrøftelserne.
- Fastlæg antallet af teammøder, der holdes i et skoleår.
- Fastlæg antallet af undervisningsperioder, som teamet ønsker at arbejde med.
- Fastlæg placeringen af undervisningsaktiviteter, fx temauger.
- Fastlæg antal og placering af andre aktiviteter, fx forældresamarbejdsaktiviteter.
Eksempel på teamaktiviteter ordnet efter tema
Forældresamarbejde
1.0. Planlægning af skole-hjem-samtaler med SFO
1.1. Planlægning af skole-hjem-samtaler uden SFO
1.2. Planlægning af forældremøde
1.3. Planlægning af andet arrangement med forældrene
1.4. Planlægning af klasserådsmøde
1.5. Planlægning af nyhedsbrev
1.6. Drøftelse af lektier/postmappe den ugentlige dialog.
Børnene
2.0. Børn den aktuelle udvikling opmærksomhedskrævende
2.1. De børn, der ikke kræver særlig opmærksomhed
2.2. Elevhandlingsplaner opfølgning på og udformning af nye
2.3. Den enkelte klasse
2.4. Samspillet mellem klasserne
2.5. Opfølgning på samværsreglerne.
Evaluering i forbindelse med særlige områder
Gennemførelse af test/prøver.
Brug af specialundervisningen
4.0. Drøftelse af holddannelse.
Teamsamarbejde
5.0. Evaluering af teamsamarbejde
5.1. Udformning af handlingsplan for teamsamarbejdet.
Planlægning af undervisning
6.0. Udformning af årsplan
6.01. Sociale mål
6.02. Faglige mål
6.03. Mål vedrørende tværgående emner og problemstillinger
6.04. Mål vedrørende projektarbejdsformen
6.05. Mål vedrørende undervisningsmæssige kvalifikationer.
Periodeplanlægning
7.0. Mål for perioden
7.1. Udvælgelse af egnet undervisningsindhold
7.2. Fælles forløb
7.3. Kursusforløb
7.4. Planlægning af undervisningsforløb
7.5. Skemalægning
7.6. Justering af periodens forløb
7.7. Evaluering af perioden.
Det kommende skoleår
8.0. Fastlæggelse af faste arrangementer
8.1. Fastlæggelse af perioder.
Dækning
9.0. Vikardækning
9.1. Vagtskema/tilsyn.
Drøftelser
10.0. Almen pædagogisk drøftelse
10.1. Anden drøftelse.
Teamets årsplan er en oversigt over, hvornår teamet sætter hvad på dagsordenen.
Eksempel på årsplan for teamsamarbejdet på de yngste klassetrin
Periode 1: skolestart
Uge 32/33
Udsendelse af nyhedsbrev vedrørende periode 1
Planlægning af forældremøde og forvarsling af mødedato
Planlægning af nyhedsbrev vedrørende periode 2
Evt. justering af nuværende periodes forløb
Evt. drøftelse af lektier/postmappe den ugentlige dialog
Uge 34/35
Udsendelse af indkaldelse til forældremøde
Udsendelse af nyhedsbrev vedrørende periode 2
Samarbejde med SFO generelt
Samarbejde med SFO vedrørende fælles lokaler
Samarbejde med SFO vedrørende spisning
Samarbejde med SFO vedrørende orden eller dukkekrogen
Samarbejde med SFO vedrørende fælles børn forud for forældresamtalen
Evt. justering af nuværende periodes forløb
Evt. drøftelse af lektier/postmappe den ugentlige dialog
Børn den aktuelle udvikling; udpegning af børn, der er opmærksomhedskrævende
Evt. elevhandlingsplaner opfølgning på og udformning af nye
Evt. gennemførelse af test/prøver
Specialundervisningen
Periode 2: tema
Uge 36/37
Påbegynd planlægning af skole-hjem-samtaler
Evt. justering af nuværende periodes forløb
Evt. drøftelse af lektier/postmappe den ugentlige dialog
Evaluering af periode 1
Forældremøde
Evaluering af teamsamarbejde
Udformning af handlingsplan for teamsamarbejdet
Start på planlægning af periode 3 og 4:
Mål for perioden
Udvælgelse af egnet undervisningsindhold
Planlægning af undervisningsforløb
Vikardækning
Vagtskema/tilsyn
Planlægning af klasserådsmøde
Uge 38/39
Børn: den aktuelle udvikling, opmærksomhedskrævende
Evt. elevhandlingsplaner opfølgning på og udformning af nye
Opfølgning på samværsreglerne
Evt. gennemførelse af test/prøver
Drøftelse af holddannelse med henblik på faglige kurser, periode 3
Evt. justering af nuværende periodes forløb
Evt. drøftelse af lektier/postmappe den ugentlige dialog
Uge 40/41
Afslutning på planlægning af periode 3 og 4
De børn, der ikke kræver særlig opmærksomhed
Opfølgning på samværsreglerne
Evt. gennemførelse af test/prøver
Evt. justering af nuværende periodes forløb
Evt. drøftelse af lektier/postmappe den ugentlige dialog
Planlægning og udsendelse af nyhedsbrev vedrørende periode 3
Skole-hjem-samtaler
Efterårsferie
Uge 42
Periode 3: fagligt kursus
Uge 43/44
Samarbejde med SFO generelt
Samarbejde med SFO vedrørende fælles lokaler
Samarbejde med SFO vedrørende spisning
Samarbejde med SFO vedrørende orden eller dukkekrogen
Evt. justering af nuværende periodes forløb
Evt. drøftelse af lektier/postmappe den ugentlige dialog
Evaluering af periode 2
Planlægning af klasserådsmøde
Planlægning af nyhedsbrev vedrørende periode 4
Uge 45/46
Børn: den aktuelle udvikling, opmærksomhedskrævende
Evt. elevhandlingsplaner opfølgning på og udformning af nye
Opfølgning på samværsreglerne
Drøftelse af holddannelse med henblik på periode 5 og 6
Evt. justering af nuværende periodes forløb
Evt. drøftelse af lektier/postmappe den ugentlige dialog
Udsendelse af nyhedsbrev vedrørende periode 4
Start på planlægning af periode 5 og 6:
Mål for perioden
Udvælgelse af egnet undervisningsindhold
Planlægning af undervisningsforløb
Vikardækning
Vagtskema/tilsyn
Periode 4: tværsuger
Uge 47/48
Evt. justering af nuværende periodes forløb
Evt. drøftelse af lektier/postmappe den ugentlige dialog
Afslutning på planlægning af periode 5 og 6
Planlægning og udsendelse af nyhedsbrev vedrørende periode 5
Børn: den aktuelle udvikling, opmærksomhedskrævende
Evt. elevhandlingsplaner opfølgning på og udformning af nye
Specialundervisningen
Periode 5: jul
Uge 49/50
Evaluering af teamsamarbejde
Udformning af handlingsplan for teamsamarbejdet
Evt. justering af nuværende periodes forløb
Evt. drøftelse af lektier/postmappe den ugentlige dialog
Planlægning af nyhedsbrev vedrørende periode 6
Uge 51
Uge 1/2
De børn, der ikke kræver særlig opmærksomhed
Opfølgning på samværsreglerne
Drøftelse af holddannelse
Udsendelse af nyhedsbrev vedrørende periode 6
Evt. justering af nuværende periodes forløb
Evt. drøftelse af lektier/postmappe den ugentlige dialog
Evaluering af periode 3, 4 og 5
|