Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?

Til forsidenOm Fælles Mål


Inspiration til kommunen

Inspiration til skolebestyrelsen – skole-hjem-samarbejdet

Inspiration til skoleledelsen

Inspiration til lærerne

Inspiration til inddragelse af eleverne



Indledning



Fagteam



Eksempler på udsnit fra fagplaner



Sociale mål



Mål vedrørende arbejdsformer


Mål vedrørende undervisnings-mæssige kvalifikationer



Etiske mål



Den målrelaterede årsplan



Valg af indhold



Aktivitetskalender



Afdelingens/teamets årsplan



Evaluering af Fælles Mål



Husk, når du bruger Fælles Mål



Inspiration til lærerne: Afdelingens/teamets årsplan




Afdelingens eller teamets årsplan er en oversigt over, hvornår afdelingen eller teamet sætter de forskellige ting på dagsordenen.


Inspiration til lærerne: afdelingens eller teamets årsplan

For at holde styr på alle de ting, som en afdeling/et årgangsteam eller et klasseteam skal forholde sig til, kan det være nyttigt at have en årsplan for de emner, der skal behandles.

Fremgangsmåde

  • Oplist de aktiviteter, som teamet ønsker skal indgå i teamdrøftelserne.
  • Fastlæg antallet af teammøder, der holdes i et skoleår.
  • Fastlæg antallet af undervisningsperioder, som teamet ønsker at arbejde med.
  • Fastlæg placeringen af undervisningsaktiviteter, fx temauger.
  • Fastlæg antal og placering af andre aktiviteter, fx forældresamarbejdsaktiviteter.



Eksempel på teamaktiviteter ordnet efter tema


Forældresamarbejde

1.0.         Planlægning af skole-hjem-samtaler med SFO

1.1.         Planlægning af skole-hjem-samtaler uden SFO

1.2.         Planlægning af forældremøde

1.3.         Planlægning af andet arrangement med forældrene

1.4.         Planlægning af klasserådsmøde

1.5.         Planlægning af nyhedsbrev

1.6.         Drøftelse af lektier/postmappe – den ugentlige dialog.

 

Børnene

2.0.         Børn – den aktuelle udvikling – opmærksomhedskrævende

2.1.         De børn, der ikke kræver særlig opmærksomhed

2.2.         Elevhandlingsplaner – opfølgning på og udformning af nye

2.3.        Den enkelte klasse

2.4.        Samspillet mellem klasserne

2.5.         Opfølgning på samværsreglerne.

 

Evaluering i forbindelse med særlige områder

Gennemførelse af test/prøver.

 

Brug af specialundervisningen

4.0.         Drøftelse af holddannelse.

 

Teamsamarbejde

5.0.         Evaluering af teamsamarbejde

5.1.         Udformning af handlingsplan for teamsamarbejdet.

 

Planlægning af undervisning

6.0.         Udformning af årsplan

6.01.       Sociale mål

6.02.       Faglige mål

6.03.       Mål vedrørende tværgående emner og problemstillinger

6.04.       Mål vedrørende projektarbejdsformen

6.05.       Mål vedrørende undervisningsmæssige kvalifikationer.

 

Periodeplanlægning

7.0.         Mål for perioden

7.1.         Udvælgelse af egnet undervisningsindhold

7.2.         Fælles forløb

7.3.         Kursusforløb

7.4.         Planlægning af undervisningsforløb

7.5.         Skemalægning

7.6.         Justering af periodens forløb

7.7.         Evaluering af perioden.

 

Det kommende skoleår

8.0.         Fastlæggelse af faste arrangementer

8.1.         Fastlæggelse af perioder.

 

Dækning

9.0.         Vikardækning

9.1.         Vagtskema/tilsyn.

 

Drøftelser

10.0.         Almen pædagogisk drøftelse

10.1.         Anden drøftelse.

Teamets årsplan er en oversigt over, hvornår teamet sætter hvad på dagsordenen.

 

Eksempel på årsplan for teamsamarbejdet på de yngste klassetrin  

 

Periode 1: skolestart


Uge 32/33

Udsendelse af nyhedsbrev vedrørende periode 1

Planlægning af forældremøde og forvarsling af mødedato

Planlægning af nyhedsbrev vedrørende periode 2

Evt. justering af nuværende periodes forløb

Evt. drøftelse af lektier/postmappe – den ugentlige dialog


Uge 34/35

Udsendelse af indkaldelse til forældremøde

Udsendelse af nyhedsbrev vedrørende periode 2

Samarbejde med SFO – generelt

Samarbejde med SFO – vedrørende fælles lokaler

Samarbejde med SFO – vedrørende spisning

Samarbejde med SFO – vedrørende orden eller dukkekrogen

Samarbejde med SFO – vedrørende fælles børn forud for forældresamtalen

Evt. justering af nuværende periodes forløb

Evt. drøftelse af lektier/postmappe – den ugentlige dialog

Børn – den aktuelle udvikling; udpegning af børn, der er opmærksomhedskrævende

Evt. elevhandlingsplaner – opfølgning på og udformning af nye

Evt. gennemførelse af test/prøver

Specialundervisningen


Periode 2: tema


Uge 36/37

Påbegynd planlægning af skole-hjem-samtaler

Evt. justering af nuværende periodes forløb

Evt. drøftelse af lektier/postmappe – den ugentlige dialog

Evaluering af periode 1

Forældremøde

Evaluering af teamsamarbejde

Udformning af handlingsplan for teamsamarbejdet

Start på planlægning af periode 3 og 4:

Mål for perioden

Udvælgelse af egnet undervisningsindhold

Planlægning af undervisningsforløb

Vikardækning

Vagtskema/tilsyn

Planlægning af klasserådsmøde


Uge 38/39

Børn: den aktuelle udvikling, opmærksomhedskrævende

Evt. elevhandlingsplaner – opfølgning på og udformning af nye

Opfølgning på samværsreglerne

Evt. gennemførelse af test/prøver

Drøftelse af holddannelse med henblik på faglige kurser, periode 3

Evt. justering af nuværende periodes forløb

Evt. drøftelse af lektier/postmappe – den ugentlige dialog


Uge 40/41

Afslutning på planlægning af periode 3 og 4

De børn, der ikke kræver særlig opmærksomhed

Opfølgning på samværsreglerne

Evt. gennemførelse af test/prøver

Evt. justering af nuværende periodes forløb

Evt. drøftelse af lektier/postmappe – den ugentlige dialog

Planlægning og udsendelse af nyhedsbrev vedrørende periode 3

Skole-hjem-samtaler

 
Efterårsferie


Uge 42

 
Periode 3: fagligt kursus


Uge 43/44

Samarbejde med SFO – generelt

Samarbejde med SFO – vedrørende fælles lokaler

Samarbejde med SFO – vedrørende spisning

Samarbejde med SFO – vedrørende orden eller dukkekrogen

Evt. justering af nuværende periodes forløb

Evt. drøftelse af lektier/postmappe – den ugentlige dialog

Evaluering af periode 2

Planlægning af klasserådsmøde

Planlægning af nyhedsbrev vedrørende periode 4


Uge 45/46

Børn: den aktuelle udvikling, opmærksomhedskrævende

Evt. elevhandlingsplaner – opfølgning på og udformning af nye

Opfølgning på samværsreglerne

Drøftelse af holddannelse med henblik på periode 5 og 6

Evt. justering af nuværende periodes forløb

Evt. drøftelse af lektier/postmappe – den ugentlige dialog

Udsendelse af nyhedsbrev vedrørende periode 4

Start på planlægning af periode 5 og 6:

        Mål for perioden

        Udvælgelse af egnet undervisningsindhold

        Planlægning af undervisningsforløb

        Vikardækning

        Vagtskema/tilsyn

 
Periode 4: tværsuger


Uge 47/48

Evt. justering af nuværende periodes forløb

Evt. drøftelse af lektier/postmappe – den ugentlige dialog

Afslutning på planlægning af periode 5 og 6

Planlægning og udsendelse af nyhedsbrev vedrørende periode 5

Børn: den aktuelle udvikling, opmærksomhedskrævende

Evt. elevhandlingsplaner – opfølgning på og udformning af nye

Specialundervisningen

 
Periode 5: jul


Uge 49/50

Evaluering af teamsamarbejde

Udformning af handlingsplan for teamsamarbejdet

Evt. justering af nuværende periodes forløb

Evt. drøftelse af lektier/postmappe – den ugentlige dialog

Planlægning af nyhedsbrev vedrørende periode 6


Uge 51


Uge 1/2

De børn, der ikke kræver særlig opmærksomhed

Opfølgning på samværsreglerne

Drøftelse af holddannelse

Udsendelse af nyhedsbrev vedrørende periode 6

Evt. justering af nuværende periodes forløb

Evt. drøftelse af lektier/postmappe – den ugentlige dialog

Evaluering af periode 3, 4 og 5