Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?


Til forsideInspirationsafsnit



Indledning



Et fag: Kristendomskundskab



42 fag og emner og 25 hæfter



Udfordringer



Elevernes alsidige personlige udvikling



Børnehaveklassen



Forskellige slags mål



Fælles Mål



Om Fælles Mål: Indledning




Med Lov om ændring af lov om folkeskolen af 30. april 2003 fastsattes fælles nationale mål for undervisningen. Undervisningsministeren har – i lighed med tidligere – fastsat regler om formålet med undervisningen og om centrale kundskabs- og færdighedsområder, dvs. slutmål, for alle folkeskolens 42 fag og emner.

Eksempel på formål for faget idræt

Formålet med undervisningen i idræt er, at eleverne gennem alsidige idrætslige oplevelser, erfaringer og refleksioner opnår færdigheder og tilegner sig kundskaber, der giver mulighed for kropslig og almen udvikling. 

Stk. 2. Eleverne skal have mulighed for at opleve glæde ved og lyst til at udøve idræt og udvikle forudsætninger for at forstå betydningen af livslang fysisk udfoldelse i samspil med natur, kultur og det samfund, de er en del af. Eleverne skal opnå indsigt i og få erfaringer med vilkår for sundhed og kropskultur.

Stk. 3. Undervisningen skal give eleverne forudsætninger for at tage ansvar for sig selv og indgå i et forpligtende fællesskab.


Som noget nyt har undervisningsministeren fastsat bindende mål – trinmål – på bestemte klassetrin.

 

Slutmål og trinmål

Slutmål og trinmål angiver fælles nationale mål for, hvad undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig af kundskaber og færdigheder i faget eller emnet henholdsvis ved afslutningen af undervisningen og ved afslutningen af bestemte klassetrin.

 

Langsigtede mål

Slutmålene – eller de centrale kundskabs- og færdighedsområder – er de langsigtede mål, som skal fungere som pejlemærker for undervisningen i hele forløbet.

Eksempel på slutmål for faget idræt

Fra hovedområdet Kroppen og dens muligheder:

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

  • planlægge og gennemføre aktiviteter i naturen
  • bevæge sig med fortrolighed og omtanke i og på vand. 

 

Kortsigtede mål

Trinmålene er de kortsigtede mål, som anvendes i forbindelse med planlægning og evaluering af undervisningen, som dialogredskab med fx kolleger og forældre og som udgangspunkt for vurdering af elevens udbytte af undervisningen.