Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?


Til forsideInspirationsafsnit



Indledning



Et fag: Kristendomskundskab



42 fag og emner og 25 hæfter



Udfordringer



Elevernes alsidige personlige udvikling



Børnehaveklassen



Forskellige slags mål



Fælles Mål



Om Fælles Mål: Elevernes alsidige personlige udvikling



“Elevernes alsidige personlige udvikling” er titlen på Fælles Mål faghæfte nr. 24, der er udarbejdet i overensstemmelse med folkeskolens formålsparagraf på udgivelsestidspunktet i 2003.

Folkeskolens formålsparagraf er efterfølgende blevet præciseret, jf. lov nr. 572 af 9. juni 2006: Lov om ændring af lov om folkeskolen.

Ændringerne betyder bl.a., at “personlige” ikke længere findes i § 1, stk. 1, sidste sætning, der nu hedder: “.... og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.”

Med ordene “alsidige udvikling” tænkes fortsat på alle sider af elevernes personlighedsudvikling, dvs. den åndelige, intellektuelle, musiske, fysiske og sociale udvikling. Undladelsen af ordet “personlige” tjener til at præcisere, at den enkelte elevs dannelse ikke har et rent individorienteret (altså indadrettet) perspektiv. Dannelsesprocessen har fortsat et væsentligt socialt (dvs. udadrettet)perspektiv.

Skolens virksomhed handler om andet og mere end blot at formidle fag. Den handler om at støtte børnene i deres personlige udvikling. Den handler om, at børnene skal have mulighed for at udvikle sig til alsidige personer, der er i stand til at deltage i et dynamisk og demokratisk samfund.

Fælles Mål handler således også om elevernes alsidige personlige udvikling. Forpligtigelsen til at arbejde med denne er blevet skrevet ind i folkeskoleloven.

Fælles Mål vedrørende elevernes alsidige personlige udvikling foreslår 11 indsatsområder:


Elevernes alsidige personlige udvikling

Eleverne skal udvikle:

  • evnen til aktivt at opsøge og udnytte faglig viden fra relevante medier i forhold til et personligt og socialt meningsfuldt projekt
  • evnen til at håndtere følelser
  • evnen til aktivt at vedligeholde, udvikle og bruge kroppen hensigtsmæssigt
  • evnen til aktivt at opsøge nye og skabe æstetiske indtryk og udtryk
  • nysgerrighed og lyst til at lære
  • evnen til at tænke og handle kreativt
  • evnen til aktivt at formulere personlige og sociale meningsfulde projekter, mål og strategier for at virkeliggøre og evaluere disse
  • evnen til aktivt at indgå i fællesskaber
  • evnen til at lede og samarbejde ansvarligt
  • evnen til aktivt at indgå i demokratiske processer
  • personlig frihed.


Der er ikke anført trin- og slutmål, men til gengæld er der til hver af de 11 områder anført eksempler på, hvordan man har grebet udfordringen an på forskellige skoler – og der er angivet spørgsmål til inspiration og overvejelse.