Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?


Til forsideInspirationsafsnit



Indledning



Et fag: Kristendomskundskab



42 fag og emner og 25 hæfter



Udfordringer



Elevernes alsidige personlige udvikling



Børnehaveklassen



Forskellige slags mål



Fælles Mål



Om Fælles Mål: Udfordringer




Inspiration: de mange udfordringer 

Når skolen planlægger og tilrettelægger undervisningen, forventes det, at den løfter de mange udfordringer, som et samfund i udvikling stiller til sin skole, og som er nedfældet i folkeskoleloven.

Skolen er forpligtiget til at undervise i fag og i vekselvirkning hermed at give eleverne mulighed for at bruge det lærte i en undervisning, der tager afsæt i tværgående emner og problemstillinger – altså en undervisning, som ikke har et fag som udgangspunkt.

Folkeskolelovens § 5.1

Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhæng. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problemstillinger.

Videre er skolen forpligtiget til at undervise flere elever sammen, samtidig med at den tilrettelægger undervisningen således, at den rummer udfordringer for den enkelte elev.

Folkeskolelovens § 18

Undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg af undervisnings- og arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler og stofudvælgelse skal i alle fag leve op til folkeskolens formål og varieres, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger

Stk. 2. Det påhviler skolelederen at sikre, at klasselæreren og klassens øvrige lærere planlægger og tilrettelægger undervisningen, så den rummer udfordringer for alle elever.

Skolen er ligeledes forpligtiget til at gennemføre en løbende evaluering. Den skal både orientere forældre og elev om dennes udbytte af undervisningen og vurdere den givne undervisning. På den måde kan undervisningen fremover tilrettelægges med henblik på, at elevens udbytte forøges.

Folkeskolelovens § 13

Eleverne og forældrene skal regelmæssigt underrettes om skolens syn på elevernes udbytte af skolegangen. Forældrene skal underrettes skriftligt om resultaterne af test.

Stk. 2. Som led i undervisningen skal der løbende foretages evaluering af elevernes udbytte heraf, herunder af elevernes tilegnelse af kundskaber og færdigheder i fag og emner set i forhold til trin- og slutmål, jf. § 10 Evalueringen skal danne grundlag for vejledning af den enkelte elev og for undervisningens videre planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen, jf. § 18, og undervisningen, jf. stk. 1.


Kort sagt

Skolens undervisning skal

  • både handle om undervisning i fag og undervisning i tværgående emner og problemstillinger
  • tilgodese den enkelte elev og eleverne som gruppe
  • bruge evaluering som et redskab, når elevens udbytte af undervisningen skal formidles til forældre og elev, og når den efterfølgende undervisning skal planlægges og tilrettelægges.

Hensigten med Fælles Mål er at sikre det faglige niveau i folkeskolen. Fælles Mål bør ikke få den utilsigtede effekt, at flere børn henvises til specialundervisning, og at de dygtigste elever kommer til at mangle udfordringer. Det er derfor vigtigt, at Fælles Mål ikke bliver betragtet som en facitliste, hvor man kan ”hakke af” efterhånden, som man kommer igennem opremsningen, men som en vedvarende udfordring i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen.