Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?


Til forsideInspirationsafsnit



Indledning



Et fag: Kristendomskundskab



42 fag og emner og 25 hæfter



Udfordringer



Elevernes alsidige personlige udvikling



Børnehaveklassen



Forskellige slags mål



Fælles Mål



Om Fælles Mål: Et fag - Kristendomskundskab



Formål for faget kristendomskundskab

Formålet med undervisningen i kristendomskundskab er, at eleverne erkender og forstår, at den religiøse dimension har betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og dets forhold til andre.

Stk. 2. Undervisningen tager sit udgangspunkt i kristendommen, som denne fremtræder i historisk og nutidig sammenhæng. 

Stk. 3. Eleverne skal opnå kendskab til bibelske fortællinger og forståelse af kristendommens betydning for værdigrundlaget i vor kulturkreds. Derudover indgår ikke-kristne religioner og livsanskuelser med henblik på, at eleverne får forståelse af andre livsformer og holdninger.

Stk. 4. Gennem møder med de forskellige former for livsspørgsmål og svar, som findes i kristendommen samt i andre religioner og livsopfattelser, skal undervisningen give eleverne et grundlag for personlig og ansvarlig stillingtagen og handling over for medmennesket og naturen.



Signalement af faget kristendomskundskab

Der undervises i kristendomskundskab på 1.-9. klassetrin – bortset fra det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelsen finder sted. På 10. klassetrin undervises i kristendomskundskab/religion.

De centrale kundskabs- og færdighedsområder er

  • livsfilosofi og etik
  • bibelske fortællinger
  • kristendommen og dens forskellige udtryk i historisk og nutidig sammenhæng
  • ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser. 

I kristendomskundskab skal de grundlæggende kundskaber og færdigheder i hvert af de fire områder udvikles som en helhed gennem hele skoleforløbet både i faget kristendomskundskab, og når kristendomskundskab indgår i tværgående emner og problemstillinger. 

De centrale kundskabs- og færdighedsområder er grundlaget for tilrettelæggelsen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen, således at eleverne får mulighed for at

  • uddybe deres erfaringer og oplevelser i mødet med det faglige stof
  • forholde sig til den religiøse dimension i tilværelsen og dens betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske, for mellemmenneskelige relationer og for forskellige samfund
  • styrke deres indsigt i kristendommen samt andre religioner og livsopfattelser, som de kommer til udtryk i Danmark og resten af verden
  • forholde sig til grundlæggende livsspørgsmål og etiske problemstillinger samt handle i overensstemmelse hermed.