Om Fælles Mål: Fælles Mål
Implementering af Fælles Mål
Fælles Mål er ikke det samme som Klare Mål, og Klare Mål var ikke det samme som de centrale kundskabs- og færdighedsområder, som blev udsendt i forbindelse med folkeskoleloven i 1993.
Implementering af Fælles Mål kræver en bred indsats af alle parter:
- kommunalbestyrelsen
- forvaltningen
- skolebestyrelsen
- skoleledelsen
- pædagogerne i børnehaveklassen
- lærerne
- forældrene i de enkelte klasser
- eleverne.
Inspiration til denne indsats finder du her.
I skolen er der lærere, der er uddannet ud fra retningslinjerne i folkeskoleloven fra 1958.
I skolen er der lærere, der er uddannet ud fra retningslinjerne i folkeskoleloven fra 1975.
I skolen er der lærere, der er uddannet ud fra retningslinjerne i folkeskoleloven fra 1993.
I skolen er der endnu ingen lærere, der er uddannet ud fra retningslinjerne i folkeskoleloven fra 2003.
Det er derfor ikke nok at tro, at Fælles Mål er noget, der er kommet ind med modermælken. Det er heller ikke nok at tro, at Fælles Mål bare er noget, man kan læse, og så er den sag klaret for det er den ikke.
Fælles Mål er noget, man skal
- forholde sig til
- arbejde med
- drøfte
- bruge.
Hvis man ikke gør det, kan Fælles Mål meget nemt blive til en ”afkrydsningsliste” og få den utilsigtede effekt, at flere børn henvises til specialundervisning. Det kan også ske, at de dygtigste elever kommer til at mangle udfordringer.
|