Inspiration til lærerne: Sociale mål
Sociale mål
Når der arbejdes med Fælles Mål på afdelings-, årgangs- eller klasseniveau, kan man udpege mål, der sigter på at udvikle elevernes muligheder for at indgå i sociale sammenhænge. Disse mål kan senere anvendes, når man ønsker at være på forkant med den udvikling, børn og unge almindeligvis gennemløber.
Eksempel på sociale mål eller mål vedrørende elevens alsidige personlige udvikling
Det er et mål, at eleven udviser selvindsigt, dvs. at eleven
- kan genkende følelser og have sprog for dem
- kender sine egne følelser ved beslutninger
- kan se forbindelser mellem tanke, følelser og reaktioner.
Det er et mål, at eleven kan håndtere følelser, dvs. at eleven
- kan udskyde impulser
- kan holde sig sine mål for øje
- kan vise følelser på rette måde, tid og sted i relation til de rette personer.
Det er et mål, at eleven er motiveret, dvs. at eleven
- kan tage initiativer
- kan holde sig sine mål for øje
- kan overvinde fiaskoer uden at blive slået ud.
Det er et mål, at eleven udviser empati, dvs. at eleven
- har fornemmelse for andres følelser
- kan bruge denne viden i sin forståelse af andre.
Det er et mål, at elevens sociale kompetencer udvikles, således at eleven
- kan omgås andre konstruktivt
- kan samarbejde, forhandle og løse konflikter.
Det er et mål, at eleven kan
- bruge sprogfunktionen, dvs. påvirke andre, fastholde viden, give forklaringer og besidde en overordnet sprogkompetence, hvor man forstår og bruger sprogets mangesidige nuancer
- anvende en differentieret opmærksomhed og skelne mellem personer, dvs. mellem adfærd, følelser, temperament, stemninger, motivationer, intentioner
- tilgodese andres ønsker - også selvom de kommer på tværs af egne interesser.
Det er et mål, at eleven er i stand til at
- deltage i fastlæggelse af undervisningens indhold
- samarbejde
- indgå i samarbejde om etablering af arbejdsgrupper
- fungere som en social faktor i klassens liv
- holde en rød tråd gennem arbejdet
- overholde aftaler med lærere
- overholde aftaler med kammerater
- indgå positivt i løsningen af konflikter
- yde positive bidrag til, at der findes hensigtsmæssige arbejdsformer
- udnytte egne forudsætninger i arbejdet
- formidle gruppens meninger eller synspunkter
- vægte forskellige gruppemedlemmers styrkesider
- tilgodese andres mindre stærke sider; at alle i gruppen skal være med og have mulighed for at yde en præstation.
Eksempel: Lærere og pædagoger har fastsat følgende sociale mål i en afdeling for de yngste klassetrin
Børnehaveklassen
Det er et mål, at det enkelte barn
- kan tage mod kontakttilbud fra en voksen og kan bruge det
- selv kan tage kontakt til de voksne
- kan lege godt med et andet barn
- kan lege aktivt i en mindre gruppe (typiske lege for piger og drenge)
- kan spille spil med 2-3 andre børn
- selv kan tage kontakt til andre børn
- kan fortælle frit i gruppen
- har mindst en ven
- kan markere sig frit i gruppen sprogligt og motorisk
- kan beskæftige sig og have det rart i frikvartererne.
1. klasse
Det er et mål, at det enkelte barn
- er tryg i gruppen og har et vist kendskab til alle andre børn
- har mindst 2-3 venner i klassen
- frit kontakter læreren/pædagogen efter behov
- markerer sig aktivt i gruppen
- løser opgaver med en makker
- deltager aktivt i gruppelege
- kan modtage hjælp til konfliktløsning, kan sætte sig i den andens sted og se sin egen rolle.
2. og 3. klasse
Det er et mål, at det enkelte barn
- kan lege frit med mindst 4-5 andre børn
- 'kan deltage frit og aktivt i gruppelege
- kan indgå i fx små dramastykker og finde sin plads
- er aktiv i konfliktløsning ved at søge hjælp, sætte sig i den andens sted, “tage egen del”, bidrage med konstruktive løsninger og kunne slutte fred
- først og fremmest er ansvarlig over for sig selv
- har en fornemmelse for hele gruppen og føler sig som medlem af gruppen; at der er tale om et “vi”
- kan arbejde som medlem i en lille gruppe med en afgrænset og klar opgave
- har en rolle i gruppen, der er under udvikling, og at rollen er passende for barnets personlighed og i øvrigt socialt acceptabel.
|