INDHOLDSFORTEGNELSE
FORORD
1. Indledning
Formål med vejledningen Opbygning og
sammenfatning af vejledningens indhold Baggrund for vejledningen Andre initiativer til udvikling af PPR
Bilag
2. Lokalt arbejde med udvikling af PPR
PPRs rolle i
kommunens samlede børn og unge indsats Hvordan og med hvem kan
dialogen om PPR føres? Hvordan
kan drøftelserne foregå? Hvad kan dialogen
indholdsmæssigt omfatte? Bred
deltagelse og tilbagemelding Lokale
krav og ønsker til PPR Krav
til organisation og bemanding Opstilling
af tids- og handleplan Evaluering
3. Børns udviklingsvilkår, nybrud og PPRs
virke
Børns levevilkår og trivsel Forventninger til PPR Betydningen af tidlig
indsats og forebyggende arbejde PPR i dagplejen og daginstitutionerne
Behandling og forebyggende
arbejde Helhed og
sammenhæng omkring børn Barnet
og familien i centrum Faglighed,
tværfaglighed og tværsektorialt samarbejde Henvisninger
4. PPRs lovgivningsmæssige opgaver
Folkeskoleloven Småbørn
Udvikling af den
almindelige undervisning Specialundervisning
Indstilling til
pædagogisk psykologisk vurdering Forældre og elev kan selv henvende
sig Vurdering
af behov for specialpædagogisk bistand Pædagogisk psykologisk vurdering
Forslaget Rapporten
Kommunen/PPR følger udviklingen
Fritagelse
for undervisning af en elev i et givet fag Særlige vilkår ved de
afsluttende prøver Når en elev flytter
Opbevaring / destruering af
rapporter Fortsat
specialpædagogisk bistand ved skolegangens ophør Specialcenter Administration af
bevilling til specialundervisningen Kvalitetskrav til PPRs virksomhed
Den vidtgående
specialundervisning Anbringelsessteder
og dagbehandlingstilbud PPR og
tosprogede elever Udskoling PPR-betjening af friskoler
og private grundskoler PPR-betjening
af efterskoler Henvisninger
5. PPR-arbejdsopgaver i forhold til lovgivning på børn- og
unge området
Folkeskoleloven Samarbejdet i lærerteams PPR som udviklingskonsulent Opkvalificering af
lærerne i specialundervisningen Urolige elever
kollegavejledning / supervision Screeninger
Småbørn Andre opgaver med
direkte baggrund i folkeskoleloven Lov
om social service Dagtilbud til børn
Mulige rådgivningsopgaver i
dagtilbud Særlig støtte til
børn og unge Krav til tværfagligt og
tværsektorielt samarbejde Undersøgelse
af børn Åben anonym rådgivning
Skolegang
for børn anbragt i døgninstitution/ plejefamilier/opholdssteder Mulige
PPR-arbejdsopgaver i relation til serviceloven Forebyggende
sundhedsordninger for børn og unge Mulige
PPR-opgaver overfor den kommunale sundhedstjeneste Helhed og sammenhæng i
indsatsen for børn og unge Sammenhæng
og helhed i den totale kommunale indsats for børn og unge Udvidet skolegang på de yngste
klassetrin Undervisning / læring
/ leg Samarbejde Henvisninger Bilag
6. Rekvirenter og brugere
Det politiske niveau Det samarbejdsmæssige brugerniveau
Det direkte brugeniveau Barnets involvering PPRs synlighed og tilgængelighed
Udvikling af samarbejdet
med forældre og børn Koordinering af indsats
omkring forældre og barn Underretningspligt,
oplysningspligt og tavshedspligt i forbindelse med PPRs virksomhed PPRs formaliserede dialog med brugere
Henvisninger
7. Personale, arbejdsformer og ledelse
Personalet i PPR Arbejdsformer Samarbejdet
eksternt herunder tværfagligt samarbejde Samarbejdet internt på PPR Arbejdet med målsætning /
virksomhedsplan Ledelse i PPR Henvisninger Bilag
8. PPR-organisationsmodeller
Lokalt valg af
organisationsmodel for PPR Kriterier til
fastlæggelse og evaluering af model for PPR Synspunkter
på organisationsmodel for PPR fra udvalgsarbejder Samspillet
mellem de kommunale rådgivningssystemer for børn, unge og familier PPRs organisatoriske placering i
kommunen Ændret
organisation kræver nøje planlægning Henvisninger
Bilag
9. Fortegnelse over videnscentre, konsulentordninger,
brugerforeninger m.v.
med specialviden om børn og unge med særlige behov
Denne side indgår i
publikationen "Vejledning om PPR pædagogisk- psykologisk rådgivning "
som indhold
© Undervisningsministeriet 2000 |