|
Forord
Denne vejledning er et værktøj til dette arbejde, samtidig med at den påpeger de opgaver, der skal løses for at sikre børn, unge og deres forældre de samme rettigheder, uanset hvor i landet de bor. Der er mange måder at løse denne opgave på, afhængigt af de valg der træffes i kommunerne om PPRs organisation, opgavefelt, samarbejdsstruktur, personale og ikke mindst udviklingsretning. Vejledningen giver ud over de lovpligtige opgaver en række bud på valgmulighederne inden for de forskellige områder. Vejledningen er et resultat af PPR-projektet, som Undervisningsministeriet igangsatte i 1994 for at få udredt, om vi overalt i landet havde fået udviklet en pædagogisk-psykologisk rådgivning, der kunne imødekomme de ændrede behov for rådgivning, som samfundsudviklingen havde medført og samtidig kunne tilvejebringe forslag og inspiration til den fortsatte udvikling af PPR. I 1997 resulterede projektet i Afsluttende rapport og handlingsplan, der beskrev PPRs funktion, kvalitetskriterier for PPR og handleforslag til den fortsatte udviklingsproces. Vejledning om PPR pædagogisk-psykologisk rådgivning er et af de centrale handleforslag, der nu er blevet til virkelighed. I takt med at skoleproblemer vurderes og bearbejdes i sammenhæng med barnets eller den unges hele livssituation har den skolepsykologiske rådgivning ændret sig til pædagogisk-psykologisk-rådgivning med nye arbejdsopgaver. Samfundsudviklingen har medført store ændringer i familielivet og dermed i børn og
unges opvækstvilkår. PPR skal spille en aktiv rolle i dette arbejde i en koordineret indsats med de øvrige involverede parter omkring børn og unge i den enkelte kommune. Ivan Sørensen Uddannelsesstyrelsen Denne side indgår i
publikationen "Vejledning om PPR pædagogisk- psykologisk rådgivning "
som forord |
||
Til sidens top |