Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse





Kapitel 1 – Indledning
Af Peter Allerup og Jan Mejding
De tidligere undersøgelser
Fordeling af opgaver

Kapitel 2 – Forsøgsplan
Af Peter Allerup og Jan Mejding
F2000-forsøgsplanen
Prøver i matematik og læsning
Antallet og udvælgelse af prøvede elever
Praktisk prøvetagning

Kapitel 3 – Læsning
Af Jan Mejding
Læseprøven
Læseprøvens indhold
Prøveformen
Eksempler på læseprøvetekster

Kapitel 4 – Resultaterne på 3. klassetrin
Af Jan Mejding
Frafald
Læseresultater på landsplan
Store forskelle mellem skolerne
Lærernes vurdering af elevernes læsefærdighed
Forskellige teksttyper
Sammenhænge mellem læsefærdighed og andre forhold

Kapitel 5 – Læseresultater på 8. klassetrin
Af Jan Mejding
Frafald
Læseresultater på landsplan
Store forskelle mellem skolerne
Lærernes vurdering af elevernes læsefærdighed
Spredning inden for lærervurderingerne
Marginale sammenhænge mellem læsefærdighed og andre forhold
Sammenfatning af læseresultaterne på 8. klassetrin

Kapitel 6 – Diskussion af læseresultaterne
Af Jan Mejding
Voksnes læsning
Fritidslæsning og læsekompetence
Forudsætninger for udvikling
Læsningens nødvendighed
Referencer (kapitel 1-6)

Kapitel 7 - Resultater ved F2000, Matematik
Af Peter Allerup

Kapitel 8 - F2000-matematikprøvens enkelte opgaver
Af Peter Allerup

Kapitel 9 - Diskussion af matematikresultater
Af Peter Allerup
Kønsforskelle og nogle forklarende faktorer
Referencer (kapitel 7-9

Kapitel 10 – Børns læsning – i lyset af familiens sociale og kulturelle kapital
Af Lilli Zeuner og Klara Scheuer
Habitus eller gener
Om undersøgelsen
Børns læsning og familiens status
Børns læsning og familiens kulturelle kapital
Børns læsning og familiens sociale kapital
Konklusion
Referencer

Kapitel 11 – Unges kompetencer i læsning og matematik – i lyset af deres egne oplevelser og strategier
Af Lilli Zeuner og Klara Scheuer
Om undersøgelsen
Familiens sociale situation
Personlige karakteristika
Fællesskabserfaringer
Personlige strategier
Konklusion
Referencer

 

Denne side indgår i publikationen "Færdigheder i læsning og matematik" som indhold
© Undervisningsministeriet 2001

Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top