Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Færdigheder i læsning og matematik

- udviklingstræk omkring årtusindskiftet



[Billede: Her ses publikationens forside.] I forbindelse med evalueringen af udviklingsprogrammet Folkeskolen år 2000 ønskede Undervisningsministeriet at få vurderet, om der var sket ændringer i danske elevers basale læse- og regnefærdigheder inden for de sidste år. Derfor indeholdt rammeplanen for evalueringen et punkt, som hed: "Overordnet dokumentation af den samlede indsats", og i den forbindelse hed det blandt andet:

"Hensigten er at skabe en dokumentation for folkeskolens forbedrede indsats i forhold til folkeskolens undervisning i de basale kundskaber og færdigheder. Der gennemføres undersøgelser, der er sammenlignelige med de tidligere gennemførte internationale undersøgelser i læsning og matematik".

Indhold:

Kapitel 1 – Indledning
Kapitel 2 – Forsøgsplan
Kapitel 3 – Læsning
Kapitel 4 – Resultaterne på 3. klassetrin
Kapitel 5 – Læseresultater på 8. klassetrin
Kapitel 6 – Diskussion af læseresultaterne
Kapitel 7 - Resultater ved F2000, Matematik
Kapitel 8 - F2000-matematikprøvens enkelte opgaver
Kapitel 9 - Diskussion af matematikresultater
Kapitel 10 – Børns læsning – i lyset af familiens sociale og kulturelle kapital
Kapitel 11 – Unges kompetencer i læsning og matematik – i lyset af deres egne oplevelser og strategier

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2001
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top