Forrige kapitel Forsiden Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

INDHOLDSFORTEGNELSE





Forord

Hvad er specialundervisning?
Først småbørn – siden elever
Elever med særlige undervisningsbehov
Et barn er meget mere end sit handicap
Børn er forskellige som individer, ikke som grupper
Den specialpædagogiske bistand som differentieringsmiddel

Indledning

Læsning
Læsedefinition
Indholdsforståelse
Læselyst
Læsetræning

Planlægning af den almindelige undervisning
Den overordnede planlægning
Den daglige planlægning
Forebyggende foranstaltninger i den almindelige undervisning
Sproglig opmærksomhed
Lydkursus
Læsekursus
Fagligt læsekursus
Skrivning og stavning

Læse-, skrive- og stavevanskeligheder
Læsevanskeligheder
Skrivevanskeligheder
Stavevanskeligheder
Ordblindhed

Undersøgelse af elever med læse-, skrive- og/eller stavevanskeligheder
Læseundersøgelse
Prøver
Begyndereleven
2.-4. klassetrin
3.-7. klassetrin
Resultatet
Pædagogisk-psykologisk vurdering
Specialundervisningens forslag

Specialundervisningen
Specialundervisningens mål
Specialundervisningens organisationsformer
Specialundervisning i klassen
Specialundervisning uden for klassen
Specialcentret
Specialundervisningens aktiviteter
Specialundervisningens materialer
Båndoptager, lydbøger og bånd+bog
Specialundervisningens evaluering
Forældresamarbejde

IKT og læseundervisning
Træningsprogrammer og tekstbehandling
Maskinen kan tale
IKT hjælper og IKT stiller krav

Folkeskolens afsluttende prøver

Litteratur

Denne side indgår i publikationen "Undervisning af elever med læsevanskeligheder" som Indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden Næste kapitel
Til sidens top